Gå til innhold

Lavkarbo eller karboredusert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visse ting jeg ikke klarer å kutte ut, eller nekter å kutte ut :P men det går vel an å leve på karboredusert kosthold i stedet for å være fast bestemt på lavkarbo?

Anonymous poster hash: 9753f...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KLart det går an.

Anonymous poster hash: eb1c6...afe
Skrevet

Lavkarbo ER karboredusert. Lav er ikke en konstant. Nullkarbo hadde vært noe annet. Du må ikke i ketose for å spise lavkarbo. Jeg lever på lavkarbo, altså mindre karbo enn typisk norsk brødkosthold, men følger ikke noen bestemte regler eller et rigid regime. Korn og sukker er ikke en del av mitt daglige kosthold, men spiser det jeg får servert på restaurant og besøk, og bruker f.eks. lett banan i smoothiesen min, har poteter et par ganger i måneden, og ris et par-tre ganger i uka.

Anonymous poster hash: a3747...88f

Skrevet

Men de som går på lavkarbo skriver jo at man må lese seg opp før man setter i gang?

Skrevet

Jeg prøver å leve karboredusert. Spiser lite brød, velger lite av poteter/ris/pasta, spiser jeg feks hamburger dropper jeg toppen av brødet osv. Spiser også godis, men prøver å velge mørk sjokolade, peanøtter, bacon crisp osv som har mindre karbohydrater enn andre godiser.

Vet ikke helt hvorvidt det vil fungere, har gått ned noe og føler meg litt freshere, men har et stykke igjen :)

Skrevet

Men de som går på lavkarbo skriver jo at man må lese seg opp før man setter i gang?

Hvem sier det? Må man lese seg opp før man f.eks. Bytter ut brødet med salat eller omelett? Høres rart ut. Dersom du tenker LCHF tror jeg det er lurt å lese seg opp, for der er det mange som har gått på en smell ved å pøse på med smør, fløte og bacon, men likevel kose seg med pils, spise frukt etc. På LCHF må man være forholdsvis nazi for å ikke legge på seg av alt fettet. Men normal lavkarbo, der man som navnet tilsier bare spiser mindre mengder karbo, har jo ingen slike feller.

Anonymous poster hash: a3747...88f

Skrevet

Jeg kan egentlig ingenting om lavkarbo, men jeg har gått ned ti kilo ved å leve på denne måten;

Jeg spiser veldig lite brød. Vi har helt vanlige middager, men jeg velger ofte å ikke spise poteter, ris og pasta. Jeg spiser saus til selvom den er fet.Evt spiser jeg veldig lite av poteter osv. Har vi f.eks lasagne til middag der jeg ikke kan plukke ut pastaen, spiser jeg en halvert porsjon med mye salat til. Jeg lager ofte ulike salater med kjøtt i og omelett uten brødskive.

Jeg spiser vanlig nør vi er ute å spiser eller er på besøk hos andre.

Jeg har valgt å gjøre det slik så det ikke blir så tydelig for barna at jeg kutter ut visse matvarer da jeg ikke vil sette ett dårlig eksempel både hva angår å spise det man får servert og selve slankingen, det å være fornøyd med egen kropp osv.

Dessverre spiser jeg enorme mengder sjokolade, men ved å redusere brød, poteter, ris og pasta har jeg likevel gått en del ned. Nå går det veldig sakte fordi jeg ikke trener.

Anonymous poster hash: 2dfdc...bb7

Skrevet

Man må selvfølgelig ikke lese noe som helst, og man er i sin fulle rett til å spise akkurat det man vil.

Men når man gjør en stor omveltning i eget kosthold, med mål om å oppnå vektnedgang, mer energi, finere hud el. l. så virker det for meg utrolig rart å bare begynne "et nytt liv" basert på tilfeldig og mangelfull info man har plukket opp i media.

Jeg undersøker nøye før jeg skal kjøpe nye sko, plante i hagen, legge gulv, bytte bil, kjøpe barnesete osv. Hvorfor i all verden skal man ikke sette seg inn i kostholdssammensetningens innvirkning på egen kropp?

Og hvis man setter i gang denne omleggingen uten solid kunnskap, hva baserer man da matvalgene i hverdagen på? Jeg vil i hvert fall vite hva som skjer i kroppen min, vite at jeg får den næringen jeg trenger, og vite følgene av små valg i hverdagen, i forhold til måltidssammensetning og utskeielser.

Anonymous poster hash: a455f...6bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...