Anonym bruker Skrevet 21. juli 2013 #1 Skrevet 21. juli 2013 Har lest at hvis de må sitte forovervendt er det bedre med beltestol etter de har blitt over 15 kg?? Noen som vet..? Anonymous poster hash: ee75d...cda
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2013 #2 Skrevet 21. juli 2013 Hvorfor forovervendt?? Uten å være dib politi altså. Anonymous poster hash: 1ffc4...02a
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2013 #3 Skrevet 21. juli 2013 Hvis du absolutt skal ha forovervendt er det tryggere med beltestol, ja. Anonymous poster hash: 4cfb9...ebc
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2013 #4 Skrevet 21. juli 2013 Gutten min er 3 år og 18 kg. Lurer på hva jeg skal gjøre da stolen hans hår til 18 kg. Vil IKKE kjøpe forovervendt stol, men må antagelig snu han bår lillesøster overtar stolen hans om 8-9 mnd. Men skal jeg da kjloe gan ny bskovervendt nå og beltestol om 8-9 mnd... Blir dyrt det. Menmen, sikkerheten hans er jo definitivt det viktigste. Anonymous poster hash: 4ca08...d0d
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #5 Skrevet 22. juli 2013 Har lest at hvis de må sitte forovervendt er det bedre med beltestol etter de har blitt over 15 kg?? Noen som vet..? Anonymous poster hash: ee75d...cda Ja. Det er slik. Anonymous poster hash: 6e4e3...f45
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #6 Skrevet 22. juli 2013 Har lest at hvis de må sitte forovervendt er det bedre med beltestol etter de har blitt over 15 kg?? Noen som vet..? Anonymous poster hash: ee75d...cda Ja. Det er slik. Nei, det er ikke anbefalt å bruke beltestol før de er fire år selv om de veier mer enn 15 kg. Anonymous poster hash: 6e4e3...f45 Anonymous poster hash: 04599...1a6
Elina Skrevet 22. juli 2013 #7 Skrevet 22. juli 2013 Vi har bakovervendt som går opp til 25 kg (Britax multitec II), men den tar en god del plass. Nå har vi to bakovervendte stoler i bilen. Om jeg skulle kjøpt et forovervendt så hadde jeg kjøpt Besafe sin som snur seg ved en eventuell sidekolisjon, men ville uansett hatt 5 punktsele på stolen og vet ikke om denne har det. Men dra innom en barnashus/babyshop, de kan råde deg. Og HUSK og prøv stolen i bilen din før du kjøper den. Et must for stolene er forskjellig fra bil til bil.
Appelsinpiken Skrevet 22. juli 2013 #8 Skrevet 22. juli 2013 Ville ikke hatt fempunktssele forovervendt som noen foreslår her, er farlig for nakken. Om du må snu han ville jeg sett på cybex solution som er en beltestol, eller kjøpt et bakovervendt som går til 25 kg. Det nye besafe izi plus feks.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #9 Skrevet 22. juli 2013 Gutten min er 3 år og 18 kg. Lurer på hva jeg skal gjøre da stolen hans hår til 18 kg. Vil IKKE kjøpe forovervendt stol, men må antagelig snu han bår lillesøster overtar stolen hans om 8-9 mnd. Men skal jeg da kjloe gan ny bskovervendt nå og beltestol om 8-9 mnd... Blir dyrt det. Menmen, sikkerheten hans er jo definitivt det viktigste. Anonymous poster hash: 4ca08...d0d Finnes stoler som går an å bruke begge veier og som går til 25 kg (eller ca 120-125 cm). Funker gjerne til de begynner på skolen vettu :-) Britax two way elite eller multifix II er vel de som er lengst i ryggen etter hva jeg vet. Anonymous poster hash: e9705...643
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #10 Skrevet 22. juli 2013 Jeg er et dib-politi som mener at alle barn bør sitte bakovervendt frem til de er 4 år, men har selv måttet snu vår 3åring nå i sommer, da han ble for lang... Vi byttet fra Multi-Tec II, til Cubex solution. Det er tryggere å ha barna i beltestol, enn i 5punkt sele. Vår veier også 18kg, og man skal bruke bilbeltene forovervendt når barnet blir over 15/18kg. Vi kunne brukt Multi-Tec stolen, men den er stor og tung. Setet vi gikk for er best i test og er et tryggere sete. Grunnen til at man skal bruke bilbeltene er at vekten blir fordelt over hele overkroppen med en evt. kollisjon. Hvis du kommer i en kollisjon med et 5punktsete forovervendt, så vil belastningen for nakke og hodet være enormt, da resten av kroppen "sitter fast". Jeg er ekstra nøye på sette, da vi flyttet vår sønn forover et år før anbefalt alder. Selv om han er stor i kroppen, så betyr ikke det at musklene i nakke og rygg er sterke nok ennå. Anonymous poster hash: 51bbe...16c Anonymous poster hash: 51bbe...16c
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #11 Skrevet 22. juli 2013 Jeg er et dib-politi som mener at alle barn bør sitte bakovervendt frem til de er 4 år, men har selv måttet snu vår 3åring nå i sommer, da han ble for lang... Vi byttet fra Multi-Tec II, til Cubex solution. Det er tryggere å ha barna i beltestol, enn i 5punkt sele. Vår veier også 18kg, og man skal bruke bilbeltene forovervendt når barnet blir over 15/18kg. Vi kunne brukt Multi-Tec stolen, men den er stor og tung. Setet vi gikk for er best i test og er et tryggere sete. Grunnen til at man skal bruke bilbeltene er at vekten blir fordelt over hele overkroppen med en evt. kollisjon. Hvis du kommer i en kollisjon med et 5punktsete forovervendt, så vil belastningen for nakke og hodet være enormt, da resten av kroppen "sitter fast". Jeg er ekstra nøye på sette, da vi flyttet vår sønn forover et år før anbefalt alder. Selv om han er stor i kroppen, så betyr ikke det at musklene i nakke og rygg er sterke nok ennå. Anonymous poster hash: 51bbe...16c Anonymous poster hash: 51bbe...16c Hvor lang er han? Vår 2,5 åring er 102 cm nå og nakkestøtta gikk ikke lengre opp. Ble foreslått å bare fjerne den her inne, men da hadde han ingen sidebeskyttelse for hodet. Dette setet skulle også gå til 25 kg. Acta graco cosmic comfort s. Anonymous poster hash: 6e4e3...f45
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #12 Skrevet 22. juli 2013 Men hva med en snart treåring som veier ca 15 kg da.. Og sitter forovervendt! 5-punkts sele, eller beltestol? Anonymous poster hash: ee75d...cda
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #13 Skrevet 22. juli 2013 Men hva med en snart treåring som veier ca 15 kg da.. Og sitter forovervendt! 5-punkts sele, eller beltestol? Anonymous poster hash: ee75d...cda Belte er alltid tryggest forovervendt! Anonymous poster hash: 4ca08...d0d
Underveis --> Skrevet 22. juli 2013 #15 Skrevet 22. juli 2013 Vi snudde vår nå 4-åring da han var 3 1/2, og satte ham da i beltestol. Er en del som setter barna fremovervendt med 5-punkts, men det ville jeg nok ikke gjort selv. Da ville jeg enten kjøpt et bedre sete som ble plassert baovervendt ,eller kjøpt beltestol. Det første vil selvfølgelig være det aller beste, men mest kostbare. Husk at det ikke gjør noe om de er bakovervendt etter 4 år heller, dersom dette er mulig! Vi valgte belstestol, men kjøpte en bedre bakovervendt til lillebror som han forhåpentligvis kan sitte i til han blir 4 år. Det skal sies at vi nå også kjøper ny bil, som har bedre plass til bakovervendte seter, noe som er svært varierende i de forskjellige bilene.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #16 Skrevet 22. juli 2013 Fant dette på Trygg Trafikk sine nettsider: Bilstolens seler eller bilbelte til treåring? Sist oppdatert:10.11.09 I en diskusjon på nettet kom spørsmål om bruk av bilstol med egne integrerte seler kontra bilseter der du bruker bilens seler. Vi har en datter på 3,5 år, som sitter forovervendt i en Römer TS king stol. Hun er ca. 14 kg og 95 cm. Ble nå gjort oppmerksom på at å ikke bruke bilens egne seler, men en stol som dette, kan gi «dobbelt» støt ved kollisjon? Svar: I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken. Så hvis barnet må snus så er det vel opp til den enkeltes vurdering hva som er tryggest.. Anonymous poster hash: ee75d...cda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå