Gå til innhold

Hvordan er lovene om bruk av privat strand???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en hytte hvor det er en strand rett i nærheten. Det er nesten aldri folk der (først i sommer vi har sett andre bruke den) og det er langt til nærmeste hus ( omkring 200 meter tenker jeg, og det er ikke til de som eiere tomta).

I dag når vi legger oss ned der kommer det en dame og skjeller oss ut. Hun sier dette er en privat strand og at vi ikke får lov til å ligge der. Jeg beklager oss litt, men spør litt forsiktig om hun har lov til å nekte oss å bade? Dama blir irritert og sier at hun ikke liker å måtte skifte med håndkle rundt seg når hun er på sin private strand.

Unga løp jo ned i vannet og fikk ikke med seg samtalen i det hele tatt. Jeg prøvde å være ydmyk, men ble egentlig veldig provosert. Jeg trodde strandlinja var noe alle kunne bruke? Ikke er det de som har ordna noen ting der heller, stranda bare er sånn om dere skjønner... Som om ikke det var nok kommer mannen hennes og fortsetter å skjelle oss ut når jeg står å tørker å kler på unga. Vi skulle jo gå..

Men har de egentlig lov til dette? Vi har brukt stranda i noen år nå, alltid rydda etter oss og ikke satt igjen noen spor. Skjønner ikke at det kan være lov?? Dette er ferskvann om det har noe å si..

Anonymous poster hash: 0af55...5ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en privat strand så er det jo det. Hadde ikke blitt glad for fremmede på min strand om jeg hadde en.

Men det var unødvendig å skjelle dere ut.

Anonymous poster hash: 255b3...501

Gjest FinogFjong
Skrevet

Det er ikke noe som heter "privat strand" i Norge. Vi har noe som heter allemannsretten, og den gjelder i aller høyeste grad i strandsonen...Google litt på den du, print ut og la den ligge i veska til neste gang dere er på hytta :)

Skrevet

Hvis det er en privat strand så er det jo det. Hadde ikke blitt glad for fremmede på min strand om jeg hadde en.

Jo, men hvis det jeg greier å finne på nettet stemmer, så er det jo ikke lov å nekte noen å legge seg ned så lenge det er langt til hus og ingen hage? Og om vi har loven på vår siden kommer vi faktisk til å fortsette å bade der. Det er langt til nærmeste strand og i tillegg bygges det fler hytter i område, så da regner jeg med at det blir mange fler der uansett..

Skrevet

Det er ikke noe som heter "privat strand" i Norge. Vi har noe som heter allemannsretten, og den gjelder i aller høyeste grad i strandsonen...Google litt på den du, print ut og la den ligge i veska til neste gang dere er på hytta :)

Takk :) Da ser det ut som om jeg har lest riktig :) Var det som var planen ;) Gidder ikke kjøre til stranda om vi bare kan gå :)

hl

Skrevet

Strand er i dei fleste tilfeller "utmark" og allemannsretten gjeld :)

Gjest FinogFjong
Skrevet

Takk :) Da ser det ut som om jeg har lest riktig :) Var det som var planen ;) Gidder ikke kjøre til stranda om vi bare kan gå :)

hl

Selv om de har "anlagt hage" kan de ikke nekte dere adkomst til vannet...om dere utviser "hensyn" når dere labber gjennom hagen ned til vannet, er dere nemlig innafor...hehe ;)

Skrevet

Seriøst? Hva om man har strandsonen nesten helt opp i husveggen sin? Kan virkelig folk bare ta seg til rette da?

Anonymous poster hash: 06f4a...dc6

Skrevet

Reglene om strandsone mener jeg bare gjelder ved sjøen, ikke innsjøer.

Anonymous poster hash: 8bed2...5d2
Skrevet

Privat strand? Det ville jo blitt det samme som at jeg nektet folk å bruke skogen her fordi jeg er grunneier, med begrunnelse at det er min private skog??? Det skulle tatt seg ut!!!

Anonymous poster hash: 4c01b...78d

Skrevet

Seriøst? Hva om man har strandsonen nesten helt opp i husveggen sin? Kan virkelig folk bare ta seg til rette da?

Anonymous poster hash: 06f4a...dc6

I nokre få tilfelle vil stranda telle som innmark, og då er det ikkje allemannsrett. Men det er ikkje mykje strand som er innmark i norge.
Skrevet

Signerer :)

Anonymous poster hash: 4fcd3...35c

Skrevet

Allemannsretten gjelder i all utmark, uavhengig av om vannet er salt eller ikke.

Skrevet

Allemannsretten gjelder i all utmark, uavhengig av om vannet er salt eller ikke.

Ja, absolutt, men ikke de spesielle reglene om strandsonen. Det avgjørende vil da være om området er utmark (høres mest slik ut) eller innmark.

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/dette-er-allemannsretten/ forklarer greit.

Skrevet

Utgangspunktet er at grunneieren er suveren når det gjelder bruk av egen eiendom.

Så må man videre se på unntak fra dette.

Et skille er innmark og utmark som det snakkes om i friluftsloven, denne lov er en kodifisering og spesifisering av allemannsretten som er et gammelt norsk rettsprinsipp. Dette skillet mellom innmark og utmark er ikke en rett fram vurdering. Om innmark er laget i utmark, kun for å fortrenge allemannsretten er ikke det tilstrekkelig.

Man må også diffansiere hvilken bruk man snakker om, det er også andre regler for opphold, enn det er for ferdsel. Bading, grilling etc er noe helt annet enn å spasere gjennom.

Man ser også på bebyggelse, og hvilken type bebyggelse det dreier seg om vil slå ulikt ut i vurderingen av fri ferdsel, opphold etc, brygger, naust, hytt og hus.

Hele vurderingen er en interesse avveigning mellom alles rett til bading og bruk av strandsonen, og grunneiers rett til privatliv.

Politisksett er ikke den privatiseringen av strandsonen til rekreasjon som er svært utbredt nå særlig populær, og jo MR presset et område er jo mindre populært er det med slik privatisering,noen kommuner går rundt å fjerner og gir pålegg om fjerning av privatiserende innredninger i til nå ikke regulerte områder.

Jursiten

Anonymous poster hash: 6df56...7d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...