Gå til innhold

Prevensjon til oss på 40+...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker dere? Jeg vil ikke ha hormoner, egentlig.

Men den eneste hormonprevensjon jeg ikke har mistet lyst av eller har lagt på med av var Trionetta som forsvant for mange år siden.

Anonymous poster hash: 06e4a...181

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sterilisering.

Anonymous poster hash: a6ebf...550

Skrevet

Enig med hun over her. Sterilisering, så fremt du er ferdig med å få barn. Alternativt kobberspiral.

Jeg var hos legen i fjor for å få slike hormonpiller for å utsette mensen i ferien,og det var et voldsomt styr. Fordi jeg er over førti var ikke legen spesielt glad for å dele ut hormoner til meg. Så hormoner blir raskt uaktuelt for deg, tror jeg.

Skrevet

Skulle sterilisere meg ved siste KS, men mannen overtalte meg til å vente :(

Vil absolutt ikke ha flere barn.

Men er jo venting på slik operasjon, så noe må jeg jo ha i mellomtiden...

Anonymous poster hash: 06e4a...181

Skrevet

Hos oss ble det kondomer i ventetiden. Kjipt, ja, men det var nå slett ikke aktuelt med flere barn. Heller ikke hormoner.

Nå kan det jo hende at din lege er mindre forsiktig enn min, og er villig til å skrive ut hormoner til deg i ventetiden. Men det er jo en litt økt risiko for blodpropp...

Skrevet

Mannen får sterilisere seg da? Et veldig enkelt inngrep, tror ikke det er så mye ventetid heller. 

Anonymous poster hash: 06432...4bc
Skrevet

Hormonspiral. Veldig lite hormoner i kroppen. Fungerer stort sett lokalt. Alle gynekologene jeg jobber sammen med som er over 40 bruker det.

Anonymous poster hash: ad59d...a17

Skrevet

Hormonspiral. Veldig lite hormoner i kroppen. Fungerer stort sett lokalt. Alle gynekologene jeg jobber sammen med som er over 40 bruker det.

Postet litt fort her.

Og man legger ikke på seg av hormoner, kun av det ekstra du putter i munnen pga økt apetitt. Men hvis du overhodet ikke vil ha hormoner, så er det jo ikke ett alternativ.

Skrevet

Hormonspiral det beste for de over 40.... Men om du ikke ønsker hormoner er det jo kobberspiral...

Anonymous poster hash: 22691...321

Skrevet

Var også fornøyd med Trionetta. Har testet ut fler hormonpreparater etter den forsvant (også hormonspiral) og har til slutt landet på p-pillen Mikrogynon. Dette må du jo bare finne ut av i samråd med legen din. Er så individuelt på hvordan man reagerer.

De aller fleste av hormonpreparatene som finnes nå ansees vel for trygge også for de over 40 (så sant man ikke har økt risiko for blodpropp av andre årsaker). Det er vel snakk om langt mindre doser nå enn før. Men som det nevnes over her er vel hormonspiralen den mildeste (pga lokal virkning).

Anonymous poster hash: a8811...298

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...