Gå til innhold

Når skal babyen legges?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 4 mnd. Han sovner rundt 20.00, men er da lys våken etter 30-60 minutter. Likevel begynner han å gjespe og gni seg i øynene etter 30 min igjen, og da bruker jeg flere timer på å få han til å sove.

Hvorfor ? Bør jeg la han bli liggende i senga etter "duppen" kl 20.00? Selv om han er lys våken, ler og smiler, men blir grinete om han ikke får komme opp.

Hvordan få han til å sovne lettere etter en slik dupp?

Hva gjør jeg feil? Forventer at han sovner 20.00 pga at han har en dupp da? Er det feil å ta han opp etter duppen? Er det feil å prøve å legge han når han gnir seg i øynene igjen siden det kan ta 2-3 timer før han sovner?

Burde han få den duppen, for så å prøve å legges igjen rundt 23.00 selv om han kan gni seg i øynene kl 21.?

Hvordan gjør dere det? Hvordan leser jeg babyen ? :/

Anonymous poster hash: 14b21...c3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du legger han for sent. Et så lite barn bør legge seg før kl syv. Han er garantert overtrøtt.

Anonymous poster hash: 6d5a4...57e

Skrevet

Det er da slettes ikke gitt. Jeg la min kl 23 frem til han var 9 måneder. Han trengte ikke noe særlig søvn. La jeg ham noen annen tid ble natten vanskelig, men la jeg ham kl 23 sov han til kl 7. Test litt ulike ting. Barn på 4 måneder trenger ikke nødvendigvis så mye søvn, selv om mange tror det.

Tenk selv hva som skjer med din nattesøvn om du slokner en time mellom 19 og 20 :)

Anonymous poster hash: a7b8a...271

Skrevet

Alt går i perioder. Det kommer nok til og ordne seg av seg selv. Når min gutt var 4 mnd måtte jeg legge han klokka 19, dette var noe han regulerte selv på den alderen. Da ville han ingenting annet. Jeg er sikker på at det ordner seg snart helt av seg selv!

Anonymous poster hash: 7275a...fe4

Skrevet

Når mine var så små var det få rutiner rundt søvn. De sov når de var trøtte uansett når, og fikk komme opp på kveldstid etter legging om de var veldig våkne. Viktig at senga ikke blir et skummelt sted å være. Jeg synes ikke det går an å forvente at en baby på 4 mnd skal legge seg og ta natt kl 19. Men vet at enkelte får det til.

Anonymous poster hash: 5635e...4f0

Skrevet

Du legger han for sent. Et så lite barn bør legge seg før kl syv. Han er garantert overtrøtt.Anonymous poster hash: 6d5a4...57e

Din unge ja. Kommer tross alt på når ungen våkner om morgenen, og hvilket sovebehov ungen har.

Er så lei av 18-06-mammane som klager på andres soverutiner. Bare tenk på andre land, feks Spania hvor hele familien spiser middag kl. 20. Ungene der tar ikke skade av det!

Hver familie har egne rutiner og behov. Da skal man ikke rakke ned på hverandre.

Skrevet

Du må berre prøve deg fram, fasiten ligg i kva tidspunkt som gir den beste natta for dykk. Ikkje i kva klokkenaziane måtte meine..

Skrevet

Jeg har også ei på fire måneder. Hun legges 19-19.30, og kan bruke opptil halvannen time på å sovne. Det eneste som virker her i hus, er å la henne ligge. De første gangene gråt hun, og vi gikk inn hvert femte minutt og sa "det er natta nå, nå må du sove", og gikk ut igjen. Etter et par dager ordnet hele leggingen seg, og hun ligger nå selv å pludrer, kanskje sutrer litt, men så sovner hun helt av seg selv, og sover til ca 05.30. 

Du må huske at alle har våkenperioder, og babyer har dette ca en gang i timen. Da kan de virke lys våkne, kanskje til og med gråte en skvett, men om man ikke forstyrrer dem, sovner de igjen. Dette gjør også mi jente, hun kan ha flere slike oppvåkninger, men helst på dagtid. Går jeg inn til henne, har jeg gjort det "store", da har jeg vekket henne helt, og da vil hun heller ikke sove igjen.

Jeg er uerfaren førstegangsmor, men det er i hvert fall dette som har funket hos oss! 

Anonymous poster hash: bbaea...7fa
Skrevet

Vi hadde ikke fast leggetid før hun nærmet seg året, hun regulerte søvnen selv :)

Skrevet

Så tidlig trenger man ikke fast leggetid .Det regulerer seg etterhvert for de fleste;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...