Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #1 Skrevet 20. juli 2013 Kjenner litt på samvittigheten.. Hun er en meget bestemt frøken. Trasser dagen lang. Springer vekk fra meg. Svarer meg frekt som "jeg bestemmer" Du bestemmer ingenting mamma! Du er teit. Du er dum osv osv. Hver kveld i ferien har blitt et evig mas...nekter å sove..nekter alt...er så forbanna sliten. I kveld etter 20 ganger mas etter leggetid sier jeg, vet du hva nå er jeg lei av deg! Jeg mente jo helst..jeg er lei av maset, men det kom ut at jeg var lei av henne ( noe jeg er for tiden). Vi har vært i syden, på turer, besøk alle veier så hun kjeder seg ikke. Hun styrer showet i familien...alltid gjort. Huff.... Anonymous poster hash: 6e4ed...b85
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #2 Skrevet 20. juli 2013 Det har jeg sagt til mitt barn og Anonymous poster hash: 57368...847
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #3 Skrevet 20. juli 2013 Og takk...følte meg bedre..men følte det var slemt allikevel. Sa det i stresset uten å tenke meg om pjatt...det kom bare ut... er så sliten!!! Anonymous poster hash: 6e4ed...b85
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #4 Skrevet 20. juli 2013 Jeg sliter veldig med leggingen og har da sagt det samme Anonymous poster hash: 57368...847
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #5 Skrevet 20. juli 2013 Klart det var stygt sagt. Anonymous poster hash: d1c6a...229
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #6 Skrevet 20. juli 2013 Har sagt det samme!:/ men nok er nok!! Vi prøver og gjøre det beste/kjekkeste for barna men føler det ofte ender i krangling /utakknemlighet og møs.. Men har fine stunder også da:) Anonymous poster hash: 4b3ad...265
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #7 Skrevet 20. juli 2013 Ja det burde du ikke ha sagt. Du bør prate med henne i morgen om at det ikke var henne du var lei med situasjonen. Anonymous poster hash: 36afa...825
Håpet ble virkelighet! Skrevet 20. juli 2013 #8 Skrevet 20. juli 2013 Ikke det lureste å si til barnet sitt, men foreldre og andre voksne rundt barn gjør og sier ting som ikke er så lure i stunder hvor vi er overveldet og slitne så det er helt sikkert ikke bare du som har havnet i denne situasjonen. Mine jenter er så små at jeg ikke har sagt så mye dumt til de men hender jo at jeg blir i overkant streng når storesøster er bortpå lillesøster på 8 måneder og drar henne i håret etc for å få min oppmerksomhet. Jeg ville satt med ned med datteren imorgen for en prat, si at du ikke mente det du sa at du var lei henne, men at det er slitsomt å måtte mase og krangle så mye. Du sier hun styrer familien og det synes jeg absolutt ikke er akseptabelt at en 5-åring gjør, får hennes oppførsel konsekvenser? Jeg er førskolelærer og i de tilfellene vi har rådet foreldre til å snakke med barna sine om hvor slitsomt det er med krangling og konflikter og hva man kunne tenke seg isteden har dette vært virkningsfullt. Jeg tror de aller fleste barn ønsker å spille på lag med foreldrene sine, men innimellom havner man inn i feil spor og vonde sirkler.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #9 Skrevet 20. juli 2013 Ikke det lureste å si til barnet sitt, men foreldre og andre voksne rundt barn gjør og sier ting som ikke er så lure i stunder hvor vi er overveldet og slitne så det er helt sikkert ikke bare du som har havnet i denne situasjonen. Mine jenter er så små at jeg ikke har sagt så mye dumt til de men hender jo at jeg blir i overkant streng når storesøster er bortpå lillesøster på 8 måneder og drar henne i håret etc for å få min oppmerksomhet. Jeg ville satt med ned med datteren imorgen for en prat, si at du ikke mente det du sa at du var lei henne, men at det er slitsomt å måtte mase og krangle så mye. Du sier hun styrer familien og det synes jeg absolutt ikke er akseptabelt at en 5-åring gjør, får hennes oppførsel konsekvenser? Jeg er førskolelærer og i de tilfellene vi har rådet foreldre til å snakke med barna sine om hvor slitsomt det er med krangling og konflikter og hva man kunne tenke seg isteden har dette vært virkningsfullt. Jeg tror de aller fleste barn ønsker å spille på lag med foreldrene sine, men innimellom havner man inn i feil spor og vonde sirkler. Sier det til henne ofte. Hun bare himler med øynene og vil ikke ha øyenkontakt med meg. HI Anonymous poster hash: 6e4ed...b85
Håpet ble virkelighet! Skrevet 20. juli 2013 #10 Skrevet 20. juli 2013 Tror du/dere må finne noen virkningsfulle konsekvenser for denne negative oppførselen, starte med noen regler for familien og hva skjer dersom man ikke følger de. Er ikke alltid så positiv til disse "nanny-seriene" på tv som fokuserer på naughty-spots etc men tror på at barn ønsker å samarbeide om de oppnår noe med det. Går datteren din i barnehage? Hvilke tilbakemeldinger får du på hennes oppførsel av andre voksne? Er det kun med deg, evt dere foreldrene hun ikke samarbeider/ hører?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #11 Skrevet 20. juli 2013 Tror du/dere må finne noen virkningsfulle konsekvenser for denne negative oppførselen, starte med noen regler for familien og hva skjer dersom man ikke følger de. Er ikke alltid så positiv til disse "nanny-seriene" på tv som fokuserer på naughty-spots etc men tror på at barn ønsker å samarbeide om de oppnår noe med det. Går datteren din i barnehage? Hvilke tilbakemeldinger får du på hennes oppførsel av andre voksne? Er det kun med deg, evt dere foreldrene hun ikke samarbeider/ hører? Hun er veldig godt likt i bhg av voksne og barn. Populær, sosial og blid. Hun prøver seg av og til, men DER sier de at hun veldig fort hører på de voksne når hun blir snakket på. Det har blitt ekstra i ferien nå. Hun sier til og med at hun savner barnehagen....har jo bare hatt 3 uker ferie, og skal ha 1 uke til.... Hun har 2 gode foreldre og mange mange familie og venner så hun får nok oppmerksomhet hjemme, men merker sikkert at vi er trøtte, for hun er ofte lei seg å sier at vi kjefter mye. Vi forteller hvorfor, men da ser det ikke ut til at hun bryr som kritikk... Føler hun skal straffe spesielt meg..... HI Anonymous poster hash: 6e4ed...b85
Håpet ble virkelighet! Skrevet 20. juli 2013 #12 Skrevet 20. juli 2013 Ja, vi mødre må nok finne oss i at det er strikken vår som blir tøyd aller lengst, særlig av døtre føler jeg! Min eldste er 26 måneder nå, men allerede en bestemt og viljesterk frøken så jeg ser at jeg de neste årene kommer til å måtte ta noen runder i ringen med henne. Som du sier blir det ofte litt annerledes i ferier enn i hverdagen, dagsrytmen ikke lik og med mye besøk, andre rundt etc kan det være vanskelig å håndtere situasjoner på riktig måte. Mange barn trives også aller best i hverdagen, da det meste er forutsigbart og normalt. Det at hun får gode skussmål fra barnehagen er jo supert da, da har dere en oppegående, sosial og empatisk datter - med sterk vilje Regner med at du har tenkt etter måter å gi henne nok positiv oppmerksomhet slik at hun ikke må ty til negativ oppførsel for at du skal se henne og gi av din tid?! Hun ønsker nok ikke å straffe deg, men strever litt med å nærme seg deg på en konstruktiv måte, gjør de tingene hun har "lykkes" med før. Min erfaring er at små barn ikke alltid klarer å skille mellom positiv og negativ oppmerksomhet de vil bare bli sett. Nå er 5-6 års alderen en ganske krevende tid for de små, i barnehagen min kaller vi det "lille puberteten", følelser kan løpe løpsk og det er til tider mye "armer og bein" og urolig kropp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå