Gå til innhold

Fireåring våkner om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på fire våkner ofte om natta. Han roper på meg og vil som regel bare ha litt vann eller en kos og så legger han seg igjen. Dette kan skje 1-4 ganger ila en natt, men ikke hver natt. Han godtar både meg og pappaen om natta, så vi deler på det. Likevel er det slitsomt, særlig nå fordi vi har en baby på et par mnd.

Pappaen mener at det absolutt ikke er normalt, og at vi må gjøre "noe med det". Det er jo vanskelig å være uenig i, selv om jeg ikke ser det som et digert problem så lenge det ikke er hver natt... :) Jeg tenker at vi skal sjekke om han har polypper/store mandler i første omgang, jeg har nemlig mistanke om det. Så vurderer jeg klistremerkesystem med belønning når vi ikke vekkes om natta.

Lurer på andres erfaringer. Er det veldig uvanlig at fireåringer våkner sånn? Noen tips?

Anonymous poster hash: 96b56...3a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi to fireåringer som våkner på natta, problemer med dyna. Holder på å bli tullete.

Lurer på om det finnes sånne soveposer til så store unger?

Anonymous poster hash: 8517d...cc3

Skrevet

Jeg misstenker det kan ha sammenheng med at han nylig er blitt storebror:) Han vil også opp å få oppmerksomhet på natten kanskje på samme måten som babyen??

Anonymous poster hash: 5c15b...693
Skrevet

Begge mine våknet opp om natta sånn ca frem til skolealder ;)  Samme  som hos deg - ikke hver natt...

Anonymous poster hash: dd701...2f5
Skrevet

Det er slettes ikke unormalt.

Man kan ikke bestemme om et barn skal våkne opp eller ikke, men man kan jo snakke med han om at han ikke trenger å rope på dere når han gjør det. Vil han ha vann så gi han en flaske om kvelden så han kan forsyne seg selv. Jeg skjønner jo godt at han vil ha en kos også... Det kan være ensomt å ligge alene om natten for mange barn. I hans verden kan det være urettferdig at han må ligge alene mens du og pappaen får ligge i samme seng. Bare en tanke...

Anonymous poster hash: 42565...b58

Skrevet

Takk for svar. Jeg har også tenkt på at det kan ha sammenheng med at han er blitt storebror, men han har alltid hatt en del oppvåkninger, før det og.

Jeg ønsker jo ikke at han skal ligge alene og være lei seg for at han føler seg utenfor/ikke får kos, men vi ønsker jo samtidig nattero. Ikke lett :) Trøster meg med at det tydeligvis ikke er unikt! Vi prøver å jobbe med at vann og do greier han selv mens trøst og tisseuhell selvsagt må være lov å rope på oss om. Han er jo fortsatt liten, det er lett å glemme når man får spedbarn i huset..

uansett, takk for tips og trøst :)

HI

Anonymous poster hash: 96b56...3a5

Skrevet

Samme her. Har en 3 åring og baby på et par måneder. 3 åringen våkner nesten hver natt og kommer inn fra 2-5 ganger. Noen ganger rett etter hverandre og noen ganger med 1/2 times mellomrom. Ufattelig slitsomt (ammer annenhver time i tillegg). Desverre ikke så mye å gjøre, men vi belønner de nettene han ikke kommer (men det har ikke effekt).

Tror nok det er noe som vil gå over av seg selv.

Anonymous poster hash: 22d64...656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...