Gå til innhold

Hvordan type ferie foretrekker du med små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i tvil!

Arvet en gammel campingvogn men for å få den i stand må vi bruke litt penger på den. Det er ikke særlig vits i dersom vi ikke bruker den hver sommer. Jeg er for rastløs til å klare å sette vogna fast ett sted. Har 3 barn som i sommer er 6, 2 og 1. Tenker nå på om hva jeg tror vi vil foretrekke:

Campingferie

Leie hytte/hus i ulike land

Charter

Hva liker du/din familie?

Anonymous poster hash: 171c1...b4c
Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ferie med barn må være et sted vi ikke trenger å gjøre husarbeid selv :P hotell, med andre ord!

Skrevet

Hva med å ta campingvognen rundt til forskjellige familieparker? Det ville jeg gjort på sommeren.. Da hadde ungene i alle aldre hatt noe å gjøre siden det som regel er badeland og andre aktiviteter der (for eksempel i Danmark og Sverige så har de jo mange slike plasser med mye moro for alle aldre, og de treffer som regel andre barn på campingen)

Ellers ville jeg foretrukket hytte på campingplass.

Syden og charter ville jeg heller dratt på på vinter eller høsten..

Anonymous poster hash: a0e44...fff
Skrevet

Har hytte ved sjøen(beste sted på jord) og tar gjerne en uke i syden, mest pga å være sikret sol. Barna trives best på hytta, krabbefiske, båtturer, Strand og slaraffenliv;)

Anonymous poster hash: 777b4...33e

Skrevet

Strand med aktiviteter (type kajakk, padlebrett, vannscooter, paraglider, sånn sykkelbåt etc. Så man kan gjøre noe sammen. Har hatt med barnet på slikt siden hun var spedbarn :)

Får angstanfall bare jeg tenker på steder som legoland, dyreparken i Kristiansand, mummidalen etc *grøss*

Anonymous poster hash: ccbf4...bd2

Skrevet

Du mener kanskje hvilken type ferie?

Anonymous poster hash: 74f26...9a7

Skrevet

Hvis du ikke skjønte det var det hun mente, burde du kanskje bruke litt tid på å skaffe deg litt mer skolegang.

Anonymous poster hash: b123d...c6a

Skrevet

Jeg foretrekker ærlig talt ferie hos familie nå når barna er små, med alle de mulighetene for barnevakt og noen timer barnefri det måtte innebære ;)

Anonymous poster hash: 97392...d12
Skrevet

Florida :D

Foretrekker å leie leilighet/hus.

Anonymous poster hash: 030e6...678

Skrevet

*hvilken

Vi har hytte ved sjøen og både vi og ungene stortrives her! :)

Er ikke mulig og være på den om vinteren så vi er der så ofte vi har mulighet vår/sommer/høst.

Men vi bruker å ta en uke eller 2 på campingtur. Enten Sverige, Danmark eller Norge. Mange kjempefine campingplasser rundt omkring! Foretrekker hytte jeg da.

Beste ferieminnene jeg selv har er da jeg reiste sammen med hele familien min på campingtur.

Anonymous poster hash: 219e8...1b1

Skrevet

Strand med aktiviteter (type kajakk, padlebrett, vannscooter, paraglider, sånn sykkelbåt etc. Så man kan gjøre noe sammen. Har hatt med barnet på slikt siden hun var spedbarn :)

Får angstanfall bare jeg tenker på steder som legoland, dyreparken i Kristiansand, mummidalen etc *grøss*

Virkelig?

Paraglider med et spedbarn? Det må jeg si er spesielt.

HI har tre barn på 6, 2 og 1 år og kan ikke se at de vil få voldsomt mye ut av en slik ferie før ihvertfall ett av barna greier seg mer selv.

Min snart 6 åring vil fortsatt ha oss med på det han gjør og har man to så små så er kanskje en strandferie å  anbefale, men aktivitetene du snakker om her passer så vidt jeg kan se ikke så godt.

Anonymous poster hash: 943e7...4a7

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Hvis du ikke skjønte det var det hun mente, burde du kanskje bruke litt tid på å skaffe deg litt mer skolegang.

Mer skolegang, ja? Flere om det... Kremt..

Skrevet

Hytteferie på Sørlandet med bading, båtkjøring, krabbefisking, grilling etc

Men vi er aldri der hele ferien. Liker å ta noen avstikkere til nye steder.

Før vi fikk skolebarn reiste vi ikke til varmere land på sommeren. Bedre å reise sydover om høsten når man kan det.

Anonymous poster hash: ee858...412

Skrevet

Nå begynner eldste på skolen så får ikke dratt på sydenferie om høsten men ser for meg at det fort blir ufattelig varmt og dyrt. Spørsmålet er om det er lurt å investere i vogna eller om det kanskje er like så koselig å leie seg ett sted etter behov...hmmm,...

Synes noen parker er bra men noen er bare stress som tusenfryd, bø osv. Passer bedre når vi er alene med den eldste eller når de to minste har blitt større!

Anonymous poster hash: 171c1...b4c
Skrevet

Mer skolegang, ja? Flere om det... Kremt..

Heldigvis har jeg så mange år at jeg helt fint skjønte hva hun spurte om.

Skrevet

Jeg foretrekker hytteferie eller camping i hytte eller bobil/vogn. Det må være aktiviteter for ungene, men ikke for mye "styr" verken for meg eller ungene. Mine barn som i år er 2,5 og 5 år, de er ikke så kravstor. En lekeplass og litt sykling og leking med andre barn så er de fornøyd... Sånn charter eller Florida eller lignende, det er ikke noe for oss...

Anonymous poster hash: f005a...26e
Skrevet

Som barn var vi aldri i dyreparken, aldri i legoland, aldri i syden.

Vi hadde båt og tilbrakte mange sommerferier i båt, eller i telt fordi båten var liten.

Vi gikk på dnt hytter, og times lange tirer i fjellheimen.

Vel, jeg har nå gjort camping og parker, ungene digger det, men jeg holder på å spy. Ønsker absolut ikke å dra til syden, og plaske på bassengkanten, og ikke gjøre noe, spy og spy.

Jeg liker å dra på båttur, jeg liker å dra på hytte i fjellheimen, jeg liker å gå fra dnt hytte til dnt hytte. Ungene liker dette også, så tror camping og familiepark, dyrepak ikke kommer til å skje igjen. Syden er helt uaktuelt.

Jeg liker storby ferie, det gjør barna også. Så tror nok det blir fremtiden.

Anonymous poster hash: f9269...9e9

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Charter er uaktuelt hos oss, det samme med å leie hytte / hus en plass å bli værende der.  Vi liker å se oss litt rundt, så med få unntak er ferie for oss en kombinasjon av hva som er kjekt for barn og hva som er kjekt for voksne.  Og det er utrolig hva barn synes er kjekt når man bare fremstiller det på riktig måte.  Å utforske en ny campinghytte og campingplass, kan f.eks være minst like spennende som hvilken som helst fornøyelsespark.  Det kjedeligste er i grunn hoteller, men vi kan få kjekke ting ut av det også.

Jeg har aldri tenkt tanken på campingvogn, så jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort om jeg var deg.  Men jeg kan godt se for meg at det kan være en fin feriemåte for barn.  Jeg hadde heller ikke ønsket å ligge fast en plass, men det går jo an å reise litt rundt og bli noen dager på hver plass.  Med litt planlegging og tilrettelegging tror jeg at det kunne blitt en flott ferie.

Skrevet

Virkelig?

Paraglider med et spedbarn? Det må jeg si er spesielt.

HI har tre barn på 6, 2 og 1 år og kan ikke se at de vil få voldsomt mye ut av en slik ferie før ihvertfall ett av barna greier seg mer selv.

Min snart 6 åring vil fortsatt ha oss med på det han gjør og har man to så små så er kanskje en strandferie å anbefale, men aktivitetene du snakker om her passer så vidt jeg kan se ikke så godt.

Anonymous poster hash: 943e7...4a7

Der er vi uenige, vi gjør det jo sammen, ikke type en kajakk hver, eller å hive ungen oppi paraglideren alene. (Og spedbarn er kanskje feil, babyen var nesten et år første gang hun var med i oaraglider etter en båt - er set kanskje paraseiling de heter?)

Men jeg så ikke at HI hadde tre barn, når man har flere barn enn voksne blir jo selvsagt alt mye vanskeligere, så da har du rett i at det ikke vi fungere. Men to voksne og ett eller to barn fungerer de aktivitetene jeg nevnte helt fint :)

En ferie med flere barn enn voksne må jo være det ultimate mareritt, så da foreslår jeg å enten ha med en barnevakt eller feriere med familie så man har mulighet til barnevakt, i hvert fall hvis det skal være noenlunde hyggelig for de voksne også.

Gjest Antarctica
Skrevet

En ferie med flere barn enn voksne er bare et mareritt hvis de voksne ikke klarer å legge av seg forventninger og egne forestillinger de har om hva som må til for å ha det hyggelig, og ikke klarer å vente på å få egne behov innfridd...

Men er man så noenlunde voksen nok til å kunne observere mer enn ett barn av gangen, og kanskje attpåtil aktivisere seg selv i det hele, så er det aldeles flott å feriere med to voksne og fem barn. Har jeg gjort mange ganger. Dersom det er så galt stelt at to voksne ikke klarer å hygge seg og å samtidig ha ansvar for andre, bør man tenke nøye igjennom om man har overskudd til å være foreldre.

HI, som du hører er nok folk veldig ulike, noen har det best som aktive, andre liker avslapping, atter andre kan ikke tenke seg å gjøre noen endringer på planene bare for at det er barn der... Men jeg har hatt ferie med små barn, og med to tette som du. Det kommer litt an på hva du selv syns er ok å drive med.

Jeg syns at å være et sted der jeg ikke har mine vante rutiner og mine kjære roboter (oppvaskmaskinen, tørketrommelen osv) kan være en pest og en plage med små barn. Dette fordi ferielivet gjerne blir intenst, der er ingen barnehage eller noe som tar av for støyten, og samtidig blir klær møkkete på samme måte som hjemme, og andre behov inntreffer på samme måte som hjemme.

Jeg ville derfor ha dratt et sted der en del basale funksjoner er på plass. Matlaging og innkjøp skal du i alle fall ikke bare med. Noen hoteller har også vaskeri der man bare sender skittentøyet avgårde og får det tilbake reint. Å bosette meg primitivt med to bleiebarn ville jeg ha sett mørkt på, men det må sies at jeg har vært på campingplass (med veldig fine hytter!) med to sånne.

Et annet "must" med små unger er at stedet man sover er stort nok/har mange nok vegger til at de yngste eller trøtteste kan legge seg tidlig og ikke forstyrres av de våkne. Å legge en ettåring og en toåring, og deretter ikke kunne verken snakke sammen eller se tv har jeg også prøvd, forferdelig!

I mitt liv kunne nok campingvogna ha fått vente noen år, til det ble lettere å samkjøre alles behov og til jeg var ferdig med bleiebarn.

Men du har kanskje andre behov?

Skrevet

To uker på all inclusive hotell i hellas med lollo og bernie, dyrt men verdt det :)

Skrevet

HVILKEN type ferie....

Anonymous poster hash: 1db1d...bfc

Skrevet

Vi har alltid dratt på bilferie når jeg var liten, fra camping til camping. Helt fantastisk, og håper jeg kan gjøre det samme med mine barn. Møter andre mennesker og nasjonaliteter på en helt annen måte enn på hotell. Når vi var helt små var det Norge og Norden mest, og etterhvert sørover i Europa. Nå kjører foreldrene mine til Italia hvert år, men har også vært i Slovakia og Krotia. Har værtrundt omkring i Nederland (flere byer), innom Luxemburg og kjørt Mozeldalen hjem med vingårdbesøk o.l. Man opplever så mye mer på bilferie enn med fly/hotell :-) Enkelt å kombinere flere typer ferie også. Vi besøkte stort sett en storby (eks Praha) før vi kjørte og fikk strand og bading (eks Italia). Var borte tre uker hver sommer, og gleder meg til jeg og mannen kan sette igang med dette selv med junior på slep :-)

Skrevet

Disneylandferie, Legolandferie og Dyreparkenferie. Altså fornøyelsesparkferie for alle penga hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...