Gå til innhold

Får vondt av stedatteren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun og broren, som er 3 år eldre, har hengt sammen som erteris bestandig. Men, nå er bror tenåring og synes lillesøster er kjedelig og slitsom. Han vil være med kompiser og sjekke damer, som naturlig er. Jenta er så skuffet. Vi er på ferie, og hun har ingen andre her på sin alder. Sommeren er virkelig ikke slik hun har satt for seg, selv om jeg synes hun er tapper og håndterer skuffelsen godt.

Hva er rett å gjøre her? Er det rimelig å forvente at han engasjerer seg litt i søsteren sin? Eller er det mest riktig å la han styre med sitt, og så får hun ta til takke med litt ekstra oppmerksomhet fra oss voksne?

Anonymous poster hash: ef54d...445

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er storesøster og har en lillebror. Før jeg kom i tenårene var vi mye sammen, men som tenåring var jeg lite interessert i å ha lillebror på slep. Jeg var fortsatt like glad i ham, men man skal løsrive seg litt, være med venner, ha egne aktiviteter og utvikle seg. Det er normalt.

Anonymous poster hash: eed6a...bb8
Skrevet

Jeg tenker ja, begge deler. Innimellom kan han godt få beskjed om å ta seg av lillesøsteren sin littegranne, men jeg synes ikke dere kan forvente at han skal velge bort venner og potensielle kjærester for henne hele tiden. Det blir nok ikke spesielt hyggelig for henne heller om han blir beordret til å ta henne med på 'alt' - og det er strengt tatt ikke hans ansvar å underholde henne hele tiden.

Hun må øve seg opp til å tåle skuffelsen, finne noe annet å gjøre. Han må noen ganger delta i familielivet og være hyggelig mot henne og dere.

Skrevet

Ja, tanken var innimellom. Selvfølgelig skal han få ha sin frihet. Jeg tenker f.eks. at de kan dra å bade sammen etter frokost (det har vært fast i alle år) eller noe annet. Litt hver dag, men at han er mest alene. Eller blir det helt feil?

Jeg er også storesøster, men min lillebror ble aldri lei seg på denne måten, så det har ikke vært noe issue.

Skrevet

Hvis dere skal gå inn på noe sånt (bade hver dag etter frokost) så legg for all del inn klokkeslett i avtalen. Ellers risikerer du at han tenker en 15-sekunders dupp i sjøen, mens hun tenker 4 timer på stranda...

Skrevet

Ja, tanken var innimellom. Selvfølgelig skal han få ha sin frihet. Jeg tenker f.eks. at de kan dra å bade sammen etter frokost (det har vært fast i alle år) eller noe annet. Litt hver dag, men at han er mest alene. Eller blir det helt feil?

Jeg er også storesøster, men min lillebror ble aldri lei seg på denne måten, så det har ikke vært noe issue.

Jeg tror det blir feil å planlegge og å legge føringer for hva de skal finne på og hvor mye de skal være sammen. Det tror jeg kan bli påtatt "morro" som strengt tatt ikke er så morsomt for noen av dem.

Om hun blir så lei seg så må dere heller snakke med henne om at storebror nå er tenåring, at han vil gjøre andre ting , at han fortsatt er glad i henne osv.

Anonymous poster hash: eed6a...bb8

Skrevet

jeg synes ikke han skal trenge å være med henne hver dag....

1-2 ganger i uken er vel nok? dere burde oppmuntre til at hun kan treffe nye venner, bli kjent med nye folk.

med mindre dere er på en øy der det ikke finnes noen andre liksom....

Anonymous poster hash: 4690b...b56
Skrevet

Jeg var lillesøsteren som beundret og dyrket min bror som en helt. Ble skuffet når han nektet meg å være med og slikt, som du beskriver.

Nå, etter at begge er ferdige med tenåringsløsrivelsen og er voksne i hodet har vi et fantastisk forhold :)  Mitt råd til deg; slapp av ! Storebror trenger litt frihet og plass. De finner nok hverandre igjen når storesøster har tatt han igjen litt ;)

Anonymous poster hash: cc3e4...6ae
Skrevet

Jeg finnes jo ikke bekymret.. Jeg vet da godt at dette er helt normalt. Men jeg bet også at hun har det veldig tøft. Hun gråter hver eneste dag, men prøver tappert å skjule det. Nettopp fordi vi har snakket med henne om at sånn er det, og at bror ikke alltid kommer til å gjøre det samme som henne. Hun har prøvd, virkelig prøvd. Hun er ute hver dag og leter. Hun fant en jente, men hun reiste hjem dagen etter :/ det er masse barn her, men set jo at det faktisk ikke er noen på hennes alder. Enten veldig små, eller så er de i gjengen til bror.

Har oppmuntret pappaen til å ha litt ekstra pappa/dattertid, og hun setter pris på det. Men det er nok aller helst bror hun skulle vært med.

Ser poenget til dere som mener de blir feil. Vet virkelig ikke hva vi skal gjøre...

Skrevet

Hvordan kan du være sikker på at din lillebror aldri ble lei seg på den måten? Kanskje dine foreldre valgte å gi deg friheten og ikke ba deg tvinge deg til å være sammen med lillebroren din?

Jeg ville ikke forlangt at storebror skal ta med seg lillesøster eller finne på ting alene med henne. De har forskjellige interesser og lillesøster er faktisk ikke hans ansvar å underholde. Jeg antar at lillesøster er ca. 11 år eller eldre og da burde hun være istand til å finne egne lekekamerater eller leke litt alene.

Jeg ville snakket med storebror om dette, men ikke forventet eller forlangt noenting.

Hvor er dere på ferie? Er det noe det ville vært naturlig å bedt de gjøre sammen? Om ikke annet ville f.eks gitt de litt penger og sagt at de kunne gå i kiosken SAMMEN og kjøpe en is eller noe. Eller melk, bare for et påskudd for å få de til å gjøre noe sammen som ikke er tvunget på storebror. Kanskje en slik liten tur kan være godt nok for lillesøster?

Skrevet

Beklager alle skrivefeilene.. Må lese gjennom først fremover!

Skrevet

Hvordan kan du være sikker på at din lillebror aldri ble lei seg på den måten? Kanskje dine foreldre valgte å gi deg friheten og ikke ba deg tvinge deg til å være sammen med lillebroren din?

Jeg ville ikke forlangt at storebror skal ta med seg lillesøster eller finne på ting alene med henne. De har forskjellige interesser og lillesøster er faktisk ikke hans ansvar å underholde. Jeg antar at lillesøster er ca. 11 år eller eldre og da burde hun være istand til å finne egne lekekamerater eller leke litt alene.

Jeg ville snakket med storebror om dette, men ikke forventet eller forlangt noenting.

Hvor er dere på ferie? Er det noe det ville vært naturlig å bedt de gjøre sammen? Om ikke annet ville f.eks gitt de litt penger og sagt at de kunne gå i kiosken SAMMEN og kjøpe en is eller noe. Eller melk, bare for et påskudd for å få de til å gjøre noe sammen som ikke er tvunget på storebror. Kanskje en slik liten tur kan være godt nok for lillesøster?

Jeg vet at broren min ikke ble lei seg fordi mine foreldre aldri ville gitt meg den friheten, men det er en annen historie.

Ja, det er ikke de store ting hun krever, og noe a la det du foreslår hadde sikkert funket. Vi har prøvd å prate litt med ham, men han nekter. Han vil ikke ha is, gidder ikke bade etc. Han er virkelig tenåring på sin hals, hehe :P men han er ikke så trassig, bare superkul, så om vi bestemmer noe, blir det ikke noe styr ut av det. I verste fall syns han vi er dønn treige, men det kan vi leve med ;)

Skrevet

Jeg synes det er helt feil å pålegge eldre søsken å være barnevakt for de yngre. Og med tre års aldersforskjell er det jo det han blir.

Skrevet

Jeg synes det er helt feil å pålegge eldre søsken å være barnevakt for de yngre. Og med tre års aldersforskjell er det jo det han blir.

Ja, han blir jo på et vis det. Men jeg veg ikke om jeg synes det er så feil. Man må av og til gjøre ting som ikke er akkurat førstevalget... På en annen side, ikke hans problem at hun er liten.

Skrevet

Ja, han blir jo på et vis det. Men jeg veg ikke om jeg synes det er så feil. Man må av og til gjøre ting som ikke er akkurat førstevalget... På en annen side, ikke hans problem at hun er liten.

Ja du kan jo pålegge ham det innimellom, akkurat som at du kan pålegge ham å hå ut med søppelet, rydde rommet sitt og andre ting man faktisk må gjøre når man er en del av en familie, men ikke noe utover det, og du kan ikke forvente at han viser noe mer entusiasme over å passe lillesøster enn å ta oppvasken. Synes jeg.

Skrevet

Ja du kan jo pålegge ham det innimellom, akkurat som at du kan pålegge ham å hå ut med søppelet, rydde rommet sitt og andre ting man faktisk må gjøre når man er en del av en familie, men ikke noe utover det, og du kan ikke forvente at han viser noe mer entusiasme over å passe lillesøster enn å ta oppvasken. Synes jeg.

Nei, det er jeg enig i. Han får behandle henne ordentlig. Men entusiastisk trenger han ikke å være.

Nei, tror jeg skal sende de på ett oppdrag i morgen. Var en som nevnte det over her. Vi trenger juice, så de kan få beskjed om å dra til byen å kjøpe juice, også kan de ta en is og kjøpe lørdagsgodt på veien. Da er det jo de sammen som får en oppgave og ikke han som må passe på henne. Så får vi se hvordan det går og ta det derfra.

Takk for innspill :)

Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymous poster hash: b2a09...017
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er av den eldgamle skolen som ikke syns det er feil å pålegge storesøsken å være litt ekstra greie mot småsøsken. Det skal ikke ødelegge ferien til den største, men vi er 6 i familien nå i sommer, det må vi forholde oss til.

Hvis hver av oss bare skulle gjøre det vi hadde lyst til i ferien ville mannen min ha sittet i hagen med en øl i 14 dager og glodd ut i luften, jeg selv ville ha spilt piano inne i skyggen og sunget av full hals så ingen andre kunne klare å være der, tenåringene ville ha glodd på hver sin dataskjerm og de to minste ville ha plyndret fryseren for is og nektet å spise middag. Så det går ikke.

I dag var vi i badeland, og de to eldste fikk værsågod sitte med de yngste på fanget i rutsjebanen et antall ganger. (Ingen under 10 år kan rutsje aleine der). Så de største blir pent og høflig bedt om å bidra, men de vet at det ikke er ok å si nei. I alle fall ikke før de har rutsjet 3-4 ganger, da kan de trekke seg tilbake.

Samme med andre ting. En av de store kjøpte en avansert legopakke i dag, riktig ok for egne penger, men han må regne med å la de yngste delta i å bygge det. Han var ellers fantastisk til å dele ut oppgaver de kunne mestre da han satte sammen legosettet i dag.

Det omvendte er jo også tilfelle. De små må hjelpe oss å dekke bordet, mate dyrene, hente egg i hønsehuset, vanne planter osv, og de ser på det som et privilegium!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...