Gå til innhold

Jeg elsker godt stekt brød!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er brødet tatt ut av Römertopfen. Kall meg gjerne Pavlovs tispe, men tennene mine løper i vann når jeg tenker på den sprø skorpa.

Kombinert med Matmisjonens Chili con carne er jeg solgt.

Ikke til frokost. Det blir litt hard kost tilogmed for meg.

Brødet og chilien skal deles med gode venner som tilfeldigvis er på en kystledhytte ikke langt fra oss disse dagene.

Dette blir en god god dag!

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Det høres utrolig godt ut! Er det sånn "fransk landbrød"-type oppskrift? Deler du? Jeg har aldri bakt i Römer'n, bruker du lokket? Har lenge fyst på sånn supergodt brød (fra Åpent Bakeri, siden jeg bare driver med grovt selv), gjerne med valnøtter i, til min etterhvert betydelig samling tapenader etc som bare venter på et verdig besøk.

Skrevet

Åh, dette hovedinnlegget burde vært med lukt!

:rolleyes:

Skrevet

Oppskrift kommer, må dra nå.

"Scratch and sniff" ;)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Mummiland, høres farlig godt ut! Oppskrifter ønskes, ja. Så kan jeg ha som mål å lage et slik brød en eller annen gang i løpet av de neste fem årene.

Skrevet

Oppskrift:

300 g speltmel

125 g sammalt spelt

(Her kan man kombinere som man vil, hvetemel og spelt eller bare hvetemel)

1/2 ts tørrgjær

3,5 dl vann

2 ts salt

Bland alt og kaldhev under plast i bollen på benken i 12 - 24 timer før steking.

Når den skal stekes tar du godt med mel på benken. Ha deigen på melet og brett deigen inn fra sidene.

Den kan hvile slik til ovnen blir varm.

Sett Römertopfen inn i kald ovn og legg  i deigen når ovnen er 240 grader.

Stek brødet i 30 minutter med lokket på.

Ta av lokket og stek i ytterligere 15 minutter så det får en fin gylden skorpe.

Veldig kjekt at deigen ikke skal jobbes med og kan heve over natten så har man godt brød til frokost :)

Skrevet

Popper innom og må bare rable ned her at jeg elsker speltmel! Digger at det går an å lage brød helt lydløst etter at alle har lagt seg på kvelden, ingen kjøkkenmaskin, eller banning og sverting over eltebollen. 

Men grunnen til at jeg popper innom: Jeg skal teste ut valnøttmel sammen med spelt i et brød nå. Noen med erfaring? Hvor mye tror dere jeg kan tillate meg å ha i uten at det blir for tungt?

Skrevet

Jeg savner brød...! Jeg savner brød så mye at jeg nesten måtte gråte en skvett da jeg leste innlegget. Men jeg spiste en skive til middag/kvelds i sta. Det var nammis :) 

Römertopfbrød har jeg ikke laget enda! Men jeg har laget tilsvarende i jerngryte, altså grytebrød, og det er supergodt og skikkelig saftig :) Og så så enkelt - som du sier - rør sammen, vent, og sett i ovnen. Genialt! 

Skal prøve i topfen en dag, den er jeg enda ikke fortrolig med, men den er ganske mye mindre enn min enorme jerngryte, så jeg ser for meg at omkrets sammelignet med høyde blir litt mer som normalt i den. Oppskriften noteres også, så skal jeg prøve den også. 

Kan forresten anbefale pinjekjerner i brød, det er nammelig! Gjerne sammen med litt urter, som hvitløk, persille og oregano, eller en liten dæsj basilikum (eller god pesto)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...