Gå til innhold

lavkarbo til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/mat/article848186.ece

Regner med det blir ramaskrik her inne hvor 99% elsker å gi barna mel og sukker (ellers kan man jo ikek kose seg, må vite), men jeg synes dette er en strålende ide, og har tenkt å gjøre det samme med min. Bortsett fra at jeg ikke er like streng på frukt, frukt er bra, bare ikke i ubegrensede mengder.

Anonymous poster hash: cebd7...87c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

leste akkurat artikkelen og syns det er viktig å lære barna alt med måte. Syns slike ting blir litt for fanastisk for min del. Jeg er for ett variert kosthold og selv om jeg er det er ikke det ensbetydende at jeg forer dem med mel og sukker. 

Man må være litt forsiktig med å være for rigid på slike ting. hva når barnet blir sykt og ikke vil spise noe, hva skal du gi da? vann? eller er det kanskje litt viktig å gi det man kan få i det og da helst med karbohydrater slik at man ikke mister alt av energi og mister veldig mye vekt. 

Nei alt med måte mener jeg..

Anonymous poster hash: ec425...7f4
Skrevet

Hjerner som skal vokse og utvikle seg trenger karbohydrater.

Anonymous poster hash: fe7ab...46e
Skrevet

Synes dette blir for drøyt.. Greit å holde seg unna sukker, mel osv men ett lite barn trenger faktisk litt karbohydrater. Ikke får hun frukt heller. Alt med måte.

Lurer på hva de gjør den dagen barnet blir bedt i bursdagsbesøk.

Skrevet

Hjerner som skal vokse og utvikle seg trenger karbohydrater.

Anonymous poster hash: fe7ab...46e

Nå husker jeg ikke lenger hvor mye som faktisk trengs, men det er faktisk veldig lite. Og så lenge man ikke setter et barn på ketogen kost så får de mer enn det hjernen trenger.

Anonymous poster hash: bcb84...4fb

Skrevet

Vårt hverdagskosthold er grovt og grønt, grovkarbo kalles det vel. Er veldig fornøyd med det, vi er sunne og friske.

At man skal bli så ekstrem at barna ikke kan ta et eple til kvelds fordi det da blir for mye fruktsukker den dagen blir for ekstremt for meg altså. 

Alt med måte er en fin leveregel synes jeg, vi holder mengden sukker og hvitt hvetemel på det vi mener er et sunt nivå, men det er ikke farlig for barn å spise lørdagsgodt, vaffel i selskap eller frukt både til lunsj og kvelds altså. Barn i vekst trenger et variert kosthold og karbohydrater!

Anonymous poster hash: 23a47...937
Skrevet

Synes dette blir for drøyt.. Greit å holde seg unna sukker, mel osv men ett lite barn trenger faktisk litt karbohydrater. Ikke får hun frukt heller. Alt med måte.

Lurer på hva de gjør den dagen barnet blir bedt i bursdagsbesøk.

Hun får jo i seg karbohydrater da. Lavkarbo er ikke nullkarbo. Melken, tomatsaus, nøtter, melon blant annet. 

Anonymous poster hash: a9dba...a9c

Skrevet

Herre min hatt?! Dette var spesielt.

Helt enig, små barn trenger ikke sukkerholdige matvarer, ei heller hvitt brød, boller eller brus. Men frukt og grove kornprodukter er jo bare sunt og godt! En is på varme sommerdager er også koselig.. Eller?

Jeg tok meg i å tenke på at dette barnet må jo få i seg enorme mengder med proteiner og A-vitamin, ser at ernæringsfysiologen har kommentert på det. Rett å slett gambling fra foreldrenes side.  Lurer også på om jenta får i seg nok fiber?

Skrevet

Fatter ikke jeg.. Det virker som om det MÅ være enten eller.. Enten skal man holde seg til lavkarbo, eller så forer man ungen på sukker og mel fra morgen til kveld?!  Tror nok heller de fleste holder en balanse på det, slik man burde.

Anonymous poster hash: fa65a...4b7
Skrevet

Alle er enige om at det å kutte sukker og hvitt mel er bra, men når barna ikke får lov til å spise grove kornprodukter, frukt eller hviten i egget så synes jeg det har gått for langt. Stakkars barn! Ser ernæringsekspertene også er veldig skeptiske til denne strenge dietten.

Anonymous poster hash: 61445...578
Skrevet

Her i huset lager vi kun vegetarmat, og det florerer av karbohydrater på kjøkkenet vårt. Tenker at denne familien og vår familie har like god peiling på mat og næringsstoffer, og tviler ikke på at dette barnet ikke får i seg den næringen et barn trenger. 

Men barn er barn, og liker valgmuligheter. Barna her i huset får velge selv. Er det pølser i bursdagsselskap, sender ikke vi med soyapølser, og barna får gjerne spise saftis med gelatin. De er derfor ikke vegetarianere, fordi jeg mener at de skal velge selv når de er klar for det. Å la barn vokse opp med foreldre som rettleder de såpass mye at de faller utenfor i sosiale sammenhenger (tipper at barnet i artikkelen får sendt med "spesialmat" når ikke foreldrene er der?" 

Nå er det jo mye høykarbo som har mer enn nok næringsstoffer, og da er det neppe farlig å la barn smake på all mat. 

Anonymous poster hash: d2c06...ce3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...