Gå til innhold

Barnebidrag, privat eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen komme med fordeler og ulemper?

Familien min sier ikke privat men gjennom NAV, men jeg føler jeg må ha privat. Vil jo ikke at vi skal være uvenner ??

Erfaringer?

Anonymous poster hash: 0c5a2...591

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du er ikke uvenn selvom du velger via nav. Jeg er enig med familien...

Skrevet

Definitivt NAV. Nettopp forsvar dere skal forsette å være venner :)

Skrevet

Hva er forskjellen mellom de to avtalene?

Hva skjer dersom man går gjennom NAV? Er det de som krever inn pengene da? Privat er det han som overfører?

HI

Skrevet

NAV. Nettopp fordi da blir det ryddig og dere reduserer muligheten for å bli uvenner pga. pengene

Anonymous poster hash: 361c8...654
Skrevet

NAV for at du alltid vil få noe selv om han ikke betaler og han vil opparbeide seg bidragsgjeld det skjer som oftest ikke hvis man tar det privat..

du er mer sikret

Anonymous poster hash: 5c9c1...9fe
Skrevet

Få bidraget fastsatt gjennom NAV, og ligg opp til en privatavtale etter den summen.

Det er mer fleksibelt å endre beløper etc ved endringer i samvær og inntekt om man har privat avtale. Er bruddet nytt er det svært sannsynlig at dere kommer til å endre litt på avtaler etterhvert.

Anonymous poster hash: 1234f...f31

Skrevet

Hva er forskjellen mellom de to avtalene?

Hva skjer dersom man går gjennom NAV? Er det de som krever inn pengene da? Privat er det han som overfører?

HI

Dersom bidraget kreves gjennom NAV, så vil betaler motta giro via Statens Innkrevingssentralen (SI). Den betales slik at du vanligvis har bidraget på din konto innen den 10. i hver måned. Betakes den ikke innen du skal ha pengene, vil det bli pålagt et purregebyr, nå fortiden på kr. 250,-. Privat avtale kan dere fritt avtale forfallsdato samt beløp, dog ikke mindre enn minstebidraget. (Dere kan og fritt avtale beløp når det kreves gjennom NAV)

Skrevet

23.12

Ja det var slik jeg tenkte.

Vi har to barn og han tjener bra mens jeg veldig lite. Han har mye utgifter og jeg er litt urolig for hvordan det skal gå med han, og nå må han betale bidrag i tilleg ?

Vi trenger en pause begge to, og håper vi kan bli sammen i gjen en gang dersom ting blir bedre....

Han sier han må selge huset, må han virkelig det ?

Han kommer til å ha et 'tomt' hus, lite strøm, mindre matutgifter, bensin, bompenger, forsikringer...

Skrevet

Samarbeider dere godt kan dere jo ta det privat, sjekk med NAV sin kalkulator på hvor mye det burde være.

Skrevet

Noen som har hatt en privat avtale med beløpet gjennom NAV?

Hvis det blir slik at han ikke har nok penger og er nødt til å jobbe mer for å kunne beholde huset, men fortsatt betale det samme beløpet?

Hvis jeg forstår riktig, så må han betale mer dersom han tjener mer, og vi da har gått gjennom NAV?

Skrevet

Vi er gode venner, å har en privat avtale .Han betaler mye mer enn han skal også.Han sier det ikke gjør noe.

Anonymous poster hash: edd09...c80
Skrevet

Vi hadde gjennom nav første par årene, etter hvert ordnet vi privat avtale. Dette fungerer veldig bra! Men vi er så godt som bestevenner da! Han betablert vel omtrent 2/3 av det han skal etter nav -utregning, men stiller alltid opp om gutten trenger noe nytt for eksempel.

Skrevet

Klok av skade vil jeg anbefale dere å ta det via nav, nettopp for at det skal bli mest mulig riktig.

Min saksbehandler på nav regnet på bidragskalkulatoren og vi kom fram til at jeg skulle ha 7600kr for våre 3 barn. Men da alt var ferdig behandlet endte jeg med 2200kr fra far + 2400 i forskudd, fordi far ikke var bidragsdyktig for mer.. Etterhvert ble det regnet om til 3300kr fra far+1400kr fra nav. Så det er et sprik på 2900kr :(

Så for at det skal bli mest mulig rettferdig (med tanke på at dere kanskje kan finne tilbake til hverandre) så ville jeg tatt det via nav..

Anonymous poster hash: 9470b...a03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...