Gå til innhold

Navnespørsmål....... Hva med HARRY????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i England, men jeg er norsk, barnet kommer til å bli norsk, og Harry er et tradisjonsnavn i hans familie. Vi skal flytte til Norge, gutten skal gå på norsk skole.

Jeg liker navnet, faren liker navnet, og svigerfamilien forventer at vi bruker navnet. Men jeg bremser, pga det norske uttrykket harry. Et nytt uttrykk som for eksempel ikke fantes da jeg var barn. Kjenner til flere norske med navnet, men ingen barn.

Anonymous poster hash: e1a6f...839

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel, jeg ville valgt et annet navn kun på trass. Forventninger til navn på MINE barn misliker jeg sterkt, enn så fint navnet er.

Men jeg tenker på Dynamittt-Harry, og han var favorittkarakteren min i Olsen Banden (selv om han var en alkoholisert dynamittmann..) da jeg var liten (o:

Endret av Yzma
Skrevet

Vi bor i England, men jeg er norsk, barnet kommer til å bli norsk, og Harry er et tradisjonsnavn i hans familie. Vi skal flytte til Norge, gutten skal gå på norsk skole.

Jeg liker navnet, faren liker navnet, og svigerfamilien forventer at vi bruker navnet. Men jeg bremser, pga det norske uttrykket harry. Et nytt uttrykk som for eksempel ikke fantes da jeg var barn. Kjenner til flere norske med navnet, men ingen barn.

Hæ? Man forventer da ikke at man bruker et harry navn, selve urharrynavnet. Barn av norske foreldre (1 eller flere) er norske og skal ha navn som fungerer på norsk. Harry betyr harry og ingenting annet. Mobbing garantert. Stigmatisering resten av livet garantert.

Anonymous poster hash: 9d685...5ce

Skrevet

Øh, var du barn for veldig lenge siden? Harry har eksistert i over 100 år. http://no.wikipedia.org/wiki/Harry_(slang)

Du er vel egentlig alt for gammel til å få barn.

Anonymous poster hash: 9d685...5ce

Skrevet

Uttrykket harry har ikke eksistert så veldig lenge, navnet Harry derimot er jo et gammelt navn.

Det er jo et norsk uttrykk, i andre land har de jo bare navnet Harry å tenke på. Det er jo et fint navn i seg selv, særlig på engelsk, tenk pare på prinsen :-)

Forstår egentlig ikke hvorfor dette navnet ble dratt frem som et uttrykk for smakløst, ukult, og lite stilig.

Blir nok Harry som mellom navn som ikke trengs brukes, særlig her i landet. Vi får se :-)

Skrevet

Ooops, sorry.....Litt sein med linken, leste ikke den. Bare ikke så veldig utbredt bruk mellom da og nå i nyere tid kanskje?

Vel, ikke vet jeg.....

Skrevet

Hva med Varg?

Anonymous poster hash: 4ec85...a71

Skrevet

Harry er ikke ett fint navn på norsk

Anonymous poster hash: 7846f...4a7

Skrevet

Hvorfor ikke? Man må velge det navnet man liker selv -ikke bry seg om hva "alle andre" mener  :)

Skrevet

Selv hadde jeg nok ikke kunnet bruke Harry, selv om jeg ikke synes det klinger så verst på engelsk.

Kan for øvrig opplyse om at min sønn på ni elsker navnet Harry - han kan ikke forstå at vi ikke fant på å kalle ham det. Han elsker Harry Potter, så for ham har navnet kun positive assosiasjoner! Vi bor for øvrig på østlandet og både jeg og faren bruker uttrykket 'harry' som negativt, men det virker ikke til at sønnen min har fått det helt med seg. Har heller aldri hørt vennene hans bruke uttrykket slik vi voksne gjør. Vi har mange barn og unge i vår omgangskrets. Hva med andre som har større barn - er det et døende uttrykk å snakke om at noe er 'harry'?

Skrevet

Er ikke Harry egentlig kjælenavn-formen til Henry? Hva med å bruke Henry/Henrik men kalle ungen Harry hjemme og la svigers kalle den Harry?

Anonymous poster hash: bad72...6a0
Skrevet

Hvorfor ikke? Man må velge det navnet man liker selv -ikke bry seg om hva "alle andre" mener :)

Det argumentet har jeg aldri skjønt. Barnet skal jo presentere seg med det navnet hele livet, så jo, jeg mener det vil være en belastning å ha et navn som veldig mange har en negativ assosiasjon til.

Anonymous poster hash: af2f8...ec2

Skrevet

Harry er ett navn som er lite flaterende på norske barn. Jeg hadde derfor valgt noe annet. Harry er egentlig bare ett kallenavn for Harold som igjen på norsk er Harald. Kanskje dere heller kunne gå for det?

Anonymous poster hash: 6a12b...5a8
Skrevet

De negative assosiasjonene til navnet Harry i Norge tror jeg er i ferd med å dø ut med vår voksengenerasjon. Spør du et barn under 10 år i dag om navnet Harry tror jeg ikke h*n har noen spes mening om navnet.

For oss som er litt engelskspråklige er Harry et flott navn :)

Skrevet

Jeg tror navnet Harry kommer til å bli mer og mer vanlig og kjent :) Bare tenk på alle barna som leser Harry Potter, alle damene som leser Harry Hole (jeg er håpløst forelsket) og ikke minst tenåringsjentene som skriker etter prins Harry :) Min følelse er at Harry er up and coming :)

Anonymous poster hash: 8e8a2...22b

Skrevet

Jeg er tante til en flott gutt som heter Harri. Oppkalt etter bestefar som heter Harry..men foreldrene valgte i ist.for y. Så vidt meg bekjent har han aldri fått pes eller blitt mobbet for navnet. Som sagt han er en flott gutt med selvtillit og en fin personlighet,han bærer navnet fint og vi har et helt naturlig forhold til det. Nå er han tenåring, men da han var liten må jeg si at tanken slo meg om navnet kunne komme til å bli en belastning for han. Det har det altså ikke blitt,heller tvert om,litt "kult" og orginalt. Neppe flere i klassen med samme navn. Noen barn er mer sårbare og lettere utsatt for mobbing enn andre,uansett navn. Neppe navnet i seg selv som blir utslagsgivende med mindre det er noe HELT på sidelinjen. husk vi lever i et mer og mer internasjonalt samfunn med mye innvandring og mange "uvanlige" navn for oss, ikke like lett å skille seg ut som det kanskje var for et par tiår tilbake. Liker dere navnet - go for it ;-)

Skrevet

Jeg elsker navnet Harry. Bor for tiden i Australia og her er det flere små Harry'er. Jeg kjenner en i foreldregenereasjonen vår (min mor's venn) i Norge som også heter det. Jeg synd absolutt det er på tide å ta tilbake navnet Harry. Go for it!

Anonymous poster hash: 09633...d78

Skrevet

Det er en viss fare for mobbing når han er liten ( barn er slemme). Men kult navn altså... jeg liker det. Sterkt og karakteristisk. Vurder positiv/negativ opp mot ein annen. ..

Anonymous poster hash: 1448a...04f

Skrevet

Jeg liker det, og synes dere skal velge det. Kult, tradisjonsrikt navn.

Anonymous poster hash: 8f418...789

Skrevet

Jeg tror jeg hadde brukt det navnet. Egentlig er det jo litt fint.

Alle barn kjenner jo til Harry Potter, alle voksne kjenner til Harry Hole.

I Norge er det jo også et veldig sjeldent navn for den generasjonen som blir født nå, og

Jeg synes faktisk ikke selve navnet Harry er harry. "Chrisander" for eksempel er jo tusen ganger mer harry enn Harry (man navnet skjemmer ingen så til dere som har en Chrisander, er jo det også bare et navn, som blir fint selv for de som egentlig ikke liker det, når man blir kjent med PEROSNEN som bærer det)

Anonymous poster hash: de4e6...09c
Skrevet

Harry er et helt ok navn. Jeg hadde dog aldri latt svigers eller mine egne foreldre bestemt navn på ungen min. Jeg hadde valgt noe helt annet, så kan de sitte der med forventningene sine :P

Men det viktigste er at dere liker navnet, så drit i alle andre og kall ungen for det dere vil.

Skrevet (endret)

Det er en viss fare for mobbing når han er liten ( barn er slemme). Men kult navn altså... jeg liker det. Sterkt og karakteristisk. Vurder positiv/negativ opp mot ein annen. ..

Anonymous poster hash: 1448a...04f

I denne saken tror jeg faktisk foreldre er verre enn unger. 

Bruk navnet om du liker det, som du ser så er det mange positive assosiasjoner til navnet, og som Harry Potter, og Harry Hole fan, må jeg bare si meg enig. Harry er en kul fyr. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet

Jeg ville aldri valgt Harry til et barn som bor i Norge !

Skrevet

Hvorfor ikke? Man må velge det navnet man liker selv -ikke bry seg om hva "alle andre" mener :)

Det argumentet har jeg aldri skjønt. Barnet skal jo presentere seg med det navnet hele livet, så jo, jeg mener det vil være en belastning å ha et navn som veldig mange har en negativ assosiasjon til.

Anonymous poster hash: af2f8...ec2

Helt enig !

Man velger et navn for barnet sitt og må tenke på at det er barnet som må 'slite' med et belastet navn resten av livet sitt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...