Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Etter min forrige foreldrepermisjon, søkte jeg dagpenger. Da hadde jeg først et kalenderår med vanlig inntekt (først ordinær lønn, deretter foreldrepenger), så hadde jeg to mnd. som hjemmeværende uten lønn, og deretter søkte jeg dagpenger. Beregningsgrunnlaget mitt var da inntekten i kalenderåret før. Da hadde jeg hatt full inntekt gjennom lønn (100%) og foreldrepenger. Beregningsgrunnlaget var altså bra. Imidlertid satte NAV ned normalarbeidstiden min på grunn av de to mnd. jeg hadde vært uten lønn. Dette gjorde at hvis jeg jobbet over 42%, fallt min rett til delvis dagpenger bort. Normalt er grensen 50%. Denne gangen ønsker jeg også å forlenge permisjonen med å gå noen mnd. uten lønn. Men ved å gjøre det blir det altså vanskelig å få delvis dagpenger. Hva skjer hvis jeg for eksempel har fire mnd. ulønnet, hva settes normalarbeidstiden ned til da? Jeg synes det er litt frustrerende dette. Sikkert vanskelig for de fleste som ikke har vært i denne situasjoen eller som jobber i NAV å forstå. Jeg hadde vikariater både før min første og min andre permisjon. Anonymous poster hash: 2cc7e...8dc
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 HI igjen: dagpenger ee normalt 64% av normal inntekt. Når grensen for å motta delvis dagpenger ble satt til 42% ville jeg altså tjent mer på å ikke jobbe enn å jobbe mello. 42% og 64%. Settes grensen enda lavere, skal det altså enda mindre til før jeg rett og slett taper penger på å jobbe. Anonymous poster hash: 2cc7e...8dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå