Gå til innhold

Hva bruker dere som konsekvenser for fireåringene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strever litt med å finne fram til konsekvenser for oppførsel som spytting, slåing, ekstrem somling, protestering, sutring og hyling.. Vi har brukt klistremerkeskjema endel men jeg opplever ikke at det har så stor effekt lenger.

Hvordan gjør dere det?

Anonymous poster hash: c23be...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ikke interessert i tv, data, spilling e.l. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kan ta bort..

Hi

Skrevet

Ikke interessert i leker? Ikke interessert i å besøke venner, bestemor, være med på ting?

Anonymous poster hash: 6c503...3aa
Skrevet

Men bør ikke konsekvensen henge logisk sammen med atferden da? Å si athan ikke får være med å besøke besteforeldre fordi han spytter på gulvet kjennes ikke så greit synes jeg..

Hi

Gjest Skofantomet
Skrevet

Vi har det så enkelt med å true med at nissen kan se alt. Spør hvor lenge vi kan bruke den da ;)

Skrevet

Jeg skiller litt på konsekvens og straff. En konsekvens er en naturlig følge av handlinger. Når han f.eks spytter vil folk trekke seg unna, synes han er ufyselig og bli irriterte. En konsekvens av det er at dere som foreldre gir han en straff. En straff kan f.eks være at han må tørke opp spyttet sitt, ikke får leke med noe han liker å leke med, får ikke isen han var forespeilet e.l. I perioder har vi brukt en slik magnettavle med stjerner for oppførsel. Har gått gjennom hvert skjema hver kveld og delt ut stjernene. Når hele raden e.l. er fyll har de fått 100 kr til å kjøpe seg noe de har lyst på eller for de mindre en konkret ting de har valgt ut fra et lekeblad. En straff kan også være at vi fjerner stjerner de allerede har tjent. Men da får de en advarsel først. Det er ikke alt som fungerer like godt på hver enkelt, så en må bare prøve og feile. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Tror kanskje du skal se litt nøyere på grunnen til spytting, slåing, demonstrativ somling osv.

Barn er ikke maskiner man kan programmere ved hjelp av mekanismer.

Skrevet

du kan evt kjøre "mors lille sleipe"....

Kjøpe godteri og ha i skål på mandag...spise 1 godt for hver gang ungen er ufordragelig. Barnet får "restene" på lørdag.

Anonymous poster hash: 28cd2...da4
Skrevet

Jeg tenker også at konsekvensen bør stå til handling.

Spytting - tørk opp, om du så må sitte på en stol ved siden av til det er tørket bort. Gjenta at du ønsker at han skal tørke opp, gjenta at det ikke er greit å spytte. Snakk om spytting når han ikke er sint, at man kan spytte i vasken, at dere kan øve på å spytte langt med vann i badekaret. Gjør spytting til noe positivt der det hører hjemme, for det er jo tross alt gøy, istedenfor at det blir et utløp for trass.

Slåing - her er jeg streng, og sier man ikke er en god venn når man slår, og det er "time out" fordi jeg ikke vil være sammen med en som slår. Da kan du være på ditt eget rom!

Somling - her bruker jeg førstemann, ansvarsoppgaver som at han lukker dørene mens jeg pusser tenna, han tar på sko mens jeg sminker meg, han putter oppi sekken mens jeg tar på skoa, slik snakker vi sammen hver morgen og det går som smurt. Ved somling til positive ting som til bestemor eller butikken, så ville jeg gitt en tydelig advarsel først og deretter latt hver å dra dersom det gjentar seg. Hvis vi må i bhg og han somler så er konsekvensen å bli bært eller måtte holde i hånda.

Protestering og sutring - se på barnet, lytt, tenk deg om før du svarer og når du gir svaret ditt så formuler deg som at du forstår/hører/skjønner at han vil det, og at idag må dere gjøre det på denne måten. Er du sikker på at du har sett barnet ditt og han føler seg sett, så ville sagt at vi snakker til hverandre med vanlig stemme, deretter ignorert sutring og rost vanlig stemme.

Hyling - vi må snakke til hverandre med vanlig stemme! Jeg får vondt i ørene mine når du roper og jeg vil ikke være sammen med en som roper, da må du gå på rommet ditt. Vær også her sikker på at du har hørrt barnet ditt og prøv å finne ut hvorfor han gjør det.

Prøv å lese signaler på om han blir sliten, trøtt, sulten, for mye folk, for kjedelig, for stillesittende, for mye mas, for mange aktiviter. Gjør det enkelt for han å oppføre seg på den riktige måten. Snakk med ham om utbruddene etterpå, og ros han hvis han gjorde noe bra i situasjonen, typ: jeg så du ble veldig sint i stad, så fint at du brukte innestemmen din allikevel, så fint at du sa ifra til mamma isteden...

Viktigste er å styrke selvfølelsen til barnet gjennom å rose den han er, ting han jobber for, gjør bra, mestrer og ikke mestrer.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 118c8...8ac
Skrevet

Han får sitte på rommet. Har døren åpen men bærer han inn og setter han rolig ned på sengen hver gang han går ut. Pleier å gå til og fra rommet 3-4 ganger før han er rolig. Sønnen min har aldri spytta eller slått meg, men det hender han slår seg helt vrang og bare roper "NÆÆÆÆÆIIIIIIII-VIL IKKEEE", veldig ofte kan det være at han er litt sliten og trenger at jeg hjelper han å roe han ned. Jeg synes rommet fungerer fint som en markør på at "du får ikke være i samme rom som oss andre når du hyler og skriker."

Skrevet

Jeg straffer aldri ungene mine med ulogiske ting som ikke henger sammen med handlingen. En del handlinger får naturlige konsekvenser.

Alt for mange foreldre som tror at målet helliget midlet. Jeg synes hvordan man får ønsket adferd er mer viktig enn hvor fort/lettvint man får det. Ungene blir mer preget av hvordan vi gjør det enn vi tenker over.

Anonymous poster hash: de297...410

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...