Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Har en gutt på 8 år som sliter med mat, han har fra han ble født hatt en del matallergi, dette har han vokst av seg (kun nøtteallergi), men redsel for å spise mat sitter ennå i. Skal ordne time til veiledning, men pga ferie og lang ventetid så spør jeg her også, så kan vi starte så godt vi kan! Han er veldig småspist, og kan hoppe over måltid fordi han ikke er sulten, å tvinge i han mat er ikke noe vits. Dette gjelder all slags mat, og han kan velge middag, glede seg til å spise, men så klarer han ikke så mye. Han har perioder han spiser bra også. Når han spiser får han vondt i magen, diaré og blir kvalm, dette gjelder uansett hva han spiser. Han er opplagt og frisk. Ser at vi må endre mye i kosthold generelt her hjemme, og her trenger jeg litt hjelp. Han spiser nå fortiden: - frokost: frokostblanding (ulike typer, for barn) med melk, brød (halvgrovt) med smør og syltetøy/sjokade/kjøttpålegg - lunsj: ofte hoppet over..kan ta seg kjeks eller frukt - middag: kjøttdeigmiddager (lasagne, spaghetti, pizza..posmat), tomatsuppe, pannekaker, pølse med brød/potetmos/pomfrites, kylling, fisk (grateng, innimellom ferskfisk) - kvelds: samme som frokost Kan selvsagt variere, men går mye i dette, lite grønnsaker, mye ferdigmat! Noen som har noen tips til meg?? Anonymous poster hash: dc74a...3bc
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Jeg ville fått ham utredet for cøliaki siden han får magesmerter og diare når han spiser. Evt også laktose eller melkeproteinintoleranse. Anonymous poster hash: 7e659...264
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Slutte med søte pålegg. Bak supergrove brød selv som ser lyse ut. Pannekaker max en gang i måned. Ikke bruk ferdigmat, max en karbonadedeig middag i uken. Bruk rene råvarer, gå på kurs sammen for lage mat feks. Anonymous poster hash: 2d782...f78
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Takk for gode tips Er dessverre ikke noe kurs eller noe her i nærheten. Anonymous poster hash: dc74a...3bc
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 liker han supper? Det er mange gode supper man kan lage på råvarer og ha godt brød til. Det er også "lett" å få ned om han har mataversjon. Du kan jevne med maisena i stedet for hvetemel om han har cøliaki? Lykke til Anonymous poster hash: 85d5d...fba
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Er dette kostholdet generelt for familien eller pga han ikke vil spise ellers? For det er et grusomt kosthold og ikke rart gutten har diaré tenker jeg da.. Ingen rene produkter og alt for søtt pålegg. Lag middager med rene produkter og ikke kjøttdeig. Og ikke søte pålegg på skiva med mindre det er lørdag. Lykke til! Anonymous poster hash: 07e20...177
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå