Gå til innhold

Hvor farlig er det egentlig å friterte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst å lage vårruller. Men jeg har alltid hatt en sperre på fritering, har fått ordet BRANN stemplet inn i hodet.

Så, er det et sjansespill? Dere som gjør det, bruker dere termometer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge du passer på at det ikke lommer vann i nærheten av varm olje så går det fint. Bruker bare baksiden av en tresleiv for å se om det er varmt nok. (Bobler rundt enden)

Endret av 1G+1G :D
Skrevet

Så lenge du passer på at det ikke lommer vann i nærheten av varm olje så går det fint. Bruker bare baksiden av en tresleiv for å se om det er varmt nok. (Bobler rundt enden)

Takk for svar. Greit med den tresleiva, men hvordan ser du om det er FOR varmt?

Skrevet

Da blir maten brent ;) Helt ærlig så er jeg usikker. Er vann som er farligst egentlig. At det ryker?

Skrevet

Har frytyrkoker selv, er egen temperaturmåler som viser varmen. Ellers så må du bare følg med og ikke ha for mye/lite olje i. Så er det ingen fare :)

Anbefaler og plassere den under ei vifte med tanke på lukt ;)

Skrevet

For all del, ikkje bruk vifte over ei fritygryte! Blussar det opp store flammer vil dei gå rett opp i ventilatoren :(

Skrevet

For all del, ikkje bruk vifte over ei fritygryte! Blussar det opp store flammer vil dei gå rett opp i ventilatoren :(

ojj det har jeg ikke tenkt på... Men vifta blir nok stående på uansett, men frityrn blir flyttet fra nå av :)

Gjest sug lut
Skrevet

Det er vel ikke verre enn å koke smultringer, som jeg gjør hvert år, men jeg har heller ikke godfølelsen for å fritere annet.

Skrevet

ojj det har jeg ikke tenkt på... Men vifta blir nok stående på uansett, men frityrn blir flyttet fra nå av :)
Då har du ikkje noko problem :)

Eg gjer det samme om eg skulle finne på å fritere noko, frityrgryte på benken, vifte på fullt ved sida av..

Skrevet

Synes de bli best i ovnen jeg da :P Pensler de bare med litt olje først. Synes de blir alt for fettete av å friteres :P

Anonymous poster hash: a942a...f73

Skrevet

Ikke gå fra gryta og ha et lokk klart til å legge over hvis du skulle være maks uheldig og det begynner å brenne.  Tror det er større sjanse for at du brenner deg enn at oljen gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...