Gå til innhold

Dette med bruk av mobil og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste lest flere artikler og uttalelser angående det å sitte mye med mobilen når babyen/småbarna ser det. Det blir hevdet at barna føler at foreldrene ikke ser de, at de må konkurrere med mobilen.

Etter å ha lest dette og tenkt mye, lurer jeg på hva dere andre tenker om det? Jeg tenker nemlig: hva er forskjellen på mobilen vi bruker nå, og avisa som far ville lese i fred når han kom hjem fra jobb? Kan ikke jeg lese en bok når babyen ligger ved siden av meg, fordi jeg da har oppmerksomheten rettet et annet sted?

Nå snakker jeg IKKE om de som sitter med telefonen hele tida, som kun ser barna gjennom kameralinsa og etterpå bruker lang tid på å legge ut bildet, sjekke hvor mange likes de får og dermed ikke deler opplevelser med barna sine.

Jeg liker nemlig å lese, både bøker og aviser, og har nå fått dårlig samvittighet hver gang jeg setter meg til med en bok ved siden av babyen. Jeg tenker alt med måte, ingen ønsker jo oppmerksomhet 100% av sin våkne tid?

Hva tenker dere andre? Og ikke kom med kommentarer om dårlig mor og stakkars barn, i så fall vil jeg se et gjennomtenkt resonnement som underbygger dette!

Anonymous poster hash: 042a9...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser poenget i de artiklene. Jeg er en av de som har litt dårlig samvittighet fordi jeg nok bruker litt for mye tid på data/telefon selv når datteren min er i nærheten. Krever hun oppmerkosmheten min dytter jeg henne aldri bort, men det har hent at jeg prøver å få henne over på noe annet så jeg kan gjøre meg ferdig. 

Det jeg ser da, er at hun helt tydelig reagerer meg og mer på at jeg gir henne for lite oppmerksomhet. Hun blir "sur" hver gang jeg får en melding eller setter meg foran datan. Da kommer hun å tar telefonen eller dataen. 

Jeg tror ikke det er data og telefonen som er problemet, men at vi ikke gir barna nok oppmerksomhet når de ber om det...det være bøker, avis, tv, planter, husarbeid osv. osv. Dersom barnet leker og er fornøyd på egenhånd eller ikke blir understimulert så ser jeg ikke noe feil i å bruke litt tid på å gjøre det en selv liker.

PS: Dattera mi sover nå altså:) 

Skrevet

Føler meg faktisk truffe av dette. No er det helst når lisja søv eller leikar utan å involvere meg i leiken eg surfar, men eg har ein tendens til å ville lese ferdig når ho henvendar seg til meg. Har nesten klart å slutte med det, men det skjer innimellom. Eg tenker likevel at ho får mykje oppmerksomhet i forhold til det vi fekk som barn, vi var fleire om beinet..

Skrevet

Det handler vel som det meste annet om måtehold. Jeg tror mobilen for mange av oss er mer invaderende i tiden vår enn avisen/boken/TV-en noen gang har vært. Fordi den er der "hele tiden" og bare skal sjekkes bittelitt nå og bittelitt da og vips hele tiden.

Jeg tror også mange har kortere konsentrasjonsspenn nå enn tidligere. Vi er vant med at ting skjer raskt og at f.eks nyheter er ferskvare i omtrent fem minutter (sånn vs. "nyhetene kommer på Dagsrevyen til kvelden"), dette kan bidra til å gjøre det vanskeligere å være helt til stede i mange ting. Også ungene våre.

Anonymous poster hash: f7fc7...3af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...