Gå til innhold

Skam deg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klikker når mannen sier skam deg eller skjerp deg til ungene hver gang se gjør en liten feil! Feks kan 6-åringen velte et glass med melk og da begynner han med en gang! "Du burde skamme deg som søler sånn! Blablabla skjerp deg!!

Mens jeg sier det var et uhell, sånt skjer!

Er så uenig med barneoppdragelse at det er skummelt! :(

Anonymous poster hash: c8b1d...baf

Anonymous poster hash: 476ab...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er heilt feil at ungene skal få kjeft når de er uheldig.

Anonymous poster hash: 5cb90...764

Skrevet

Klikker når mannen sier skam deg eller skjerp deg til ungene hver gang se gjør en liten feil! Feks kan 6-åringen velte et glass med melk og da begynner han med en gang! "Du burde skamme deg som søler sånn! Blablabla skjerp deg!!

Det er da virkelig ikke noe å skamme seg over...huff, minner meg om barneoppdragelse på 70- og 80-tallet da det var om å gjøre å skamme seg mest mulig

Anonymous poster hash: 342ab...b0a

Skrevet

Jeg kan fint si "skam deg" til min på fire år om hun gjør noe galt med viten og vilje for å få oppmerksomhet. Men aldri ellers. 

Anonymous poster hash: 9f129...aa2

Skrevet

Det å få nokon til å skamme seg er aldri konstruktivt..

Skrevet

hvis ungen er uforsiktig gang på gang forstår jeg det, hvis det er uhell av og til er det noe annet.

Anonymous poster hash: 01e38...95f
Skrevet

Det med å pålegge barna å skamme seg er vel noe som hørte mer hjemme på 60-70 tallet. Høres ut som mannen din gjentar et begrep fra sin egen barndom uten å tenke på hvor krenkende det er for barnet.

Anonymous poster hash: d31c9...7c0

Skrevet

Jeg hadde selv en kjæreste en gang som ble meget irritert og sur om jeg var uheldig å tippet melkeglasset eller miste noe, som f.eks popkornet på kinoen. Må nok innrømme at før jeg traff han, kunne jeg også bli irritert når folk var klønete, selv om jeg prøvde å ikke vise det. Men etter å selv fått kjenn det på kroppen har jeg aldri reagert sånn igjen. Nå prøver jeg alltid å forsikre gjester/mannen min (voksen som barn) om de er uheldige å søle eller knuse noe, at det ikke er noe problem. Uhell kan skje og det er tross alt ingen som gjør det meg vilje. I mitt forhold til min tidligere kjæreste kan jeg godt huske at jeg jo selv også syntes det var dumt om melken havnet på bordet eller et glass gikk i tusen knas, og når jeg da fikk dobbelt opp fra han føltes det veldig uforskyldt. Nå reagert han ikke bare med et huff eller sukk, men jeg ble virkelig satt på plass så dum og klønete som jeg var.   

Når det kommer til barn, går det jo an å si at det var dumt, og at vi må prøve å være mer forsiktige, men presisere at man ikke er sint for uhell kan skje. 

Tror egentlig mange er som mannen din. Har et godt eksempel fra jobb selv om det ikke er helt det samme, men handler om folk reaksjon på ting som ikke er ment slemt. Jeg var på jobb å prøvd å gjøre noe snilt for kollegaen min mens hun var til lunsj. Noe så enkelt som at hun hadde bakt helge-kake (sukkerbund) som lå til avkjøling på benken. Jeg ville spare henne for litt arbeid og siden kaken var begynt å bli kald, snudde jeg den og tok den ut av formen. Jeg hadde vell aldri bakt en sukkerbund før dette og viste ikke at den burde ligge opp ned så lenge som mulig for å ikke falle samme. Det gikk bra med kaken. Men min kollega fikk DEN reaksjonen da hun kom inn og så kaken, akkurat som om jeg hadde gjort det for å være slem. Hun sutret over dette lenge og fortalte det til de som kom på ettermiddagsskiftet. At jeg kunne være så dum at jeg ikke viste dette! Hallo, det står ingen plass i jobbbeskrivelsen min at jeg må kunne bake kake! Har aldri prøvd å være grei med denne kollegaen flere ganger  ;)

Da jeg var fem, vasket jeg mamma fin-servise i oppvaskmaskinen. Jeg ville være snill å hjelpe henne etter et kaffeselskap. Mamma ble rimelig sint, for servise kunne bli ødelagt i oppvaskmaskinen og jeg fikk kjeft for noe som var ment som snilt. Mistet litt lysten på å prøve å gjøre snille ting når det slo så feil. 

Du får prøve å snakke på samme vis til mannen din når han er uheldig å tippe melkeglasset eller gjøre noe annet klønete  ;) Da får han nok noe å tenke på.

Skrevet

Klikker når mannen sier skam deg eller skjerp deg til ungene hver gang se gjør en liten feil! Feks kan 6-åringen velte et glass med melk og da begynner han med en gang! "Du burde skamme deg som søler sånn! Blablabla skjerp deg!!Mens jeg sier det var et uhell, sånt skjer!Er så uenig med barneoppdragelse at det er skummelt! :(Anonymous poster hash: c8b1d...baf Anonymous poster hash: 476ab...a60

Klikker når mannen sier skam deg eller skjerp deg til ungene hver gang se gjør en liten feil! Feks kan 6-åringen velte et glass med melk og da begynner han med en gang! "Du burde skamme deg som søler sånn! Blablabla skjerp deg!!Mens jeg sier det var et uhell, sånt skjer!Er så uenig med barneoppdragelse at det er skummelt! :(Anonymous poster hash: c8b1d...baf Anonymous poster hash: 476ab...a60

Det er da virkelig ikke noe å skamme seg over...huff, minner meg om barneoppdragelse på 70- og 80-tallet da det var om å gjøre å skamme seg mest mulig Anonymous poster hash: 342ab...b0a
Jeg som er oppvokst på 70-80 tallet har aldri hørt skam deg på uhell, ei heller mine venner så vidt meg bekjent.

Sikkert du som har vært uheldig.

Anonymous poster hash: a662d...0db

Skrevet

Uhell er uhell, og noen er mer klossete enn andre.

Ting kan erstattes og mennesker kan ikke er hva jeg lærte hjemme.

Husker engang jeg knuste en dessertskål etter min tippoldemor når jeg var på besøk hos min mormor, eneste jeg fikk beskjed om var at jeg måtte hjelpe til å samle opp alle delene slik at ingen skar seg på de.

Dette er noe jeg har bragt med meg videre i min oppdragelse, samme holdning har heldigvis min x-mann og min mann.

Min x-mann er forøvrig så strengt oppdratt at han og søsknene kunne få ris bare de sølte litt vann på gulvet når de tok oppvasken eller sølte krumler på gulvet når de spiste.

Vet ikke hva som er perfekt oppdragelse, tror ikke noen egentlig vet det, men jeg tror det er litt forskjellig fra barn til barn.

Så om barnet gjør det med vilje så ville jeg prøvd å forklare noen ganger før jeg ga evt reprimade.

Om det er ett uhell så ville jeg sagt til barnet at det måtte hjelpe til med oppryddingen.

Skrevet

En ting er å irettesette barn når de er uforsiktige, men å be dem om å SKAMME seg? Sender han barna i skammekroken også eller?

Be ham lese litt om hva skam egentlig betyr: http://snl.no/skam

Anonymous poster hash: 70d6f...f5c

Skrevet

Bruker kun å si "fy skam deg!" hvis han har gjort noe RIKTIG ille, slått noen eller lignende. Det er det hardeste skytset jeg har og brukes aldri om uhell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...