Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #1 Skrevet 17. juli 2013 Jeg har en mann som er så heldig (???) at han er tatt ut til hjemmevernet. Det er ikke snakk om den standard greia vi alle har hørt om der de løper litt rundt. Skogen en liten uke før de kommer hjem igjen. Dette er inkallelse til en av de store øvelsene i landet, selvsagt milevis fra der vi bor. Dette medfører 3 uker borte. Neste inkallelse kommer 1,5 mnd etter at vi har fått nummer 3. Dette kjenner jeg at jeg ser litt mørkt på å lurerpå om noen vet om det er mulig å få utsettelse? Prøvde å lese litt på forsvaret sine sider, men det så mørkt ut. Der sto det at du fikk slippe om du hadde en samfunnsnødvendig jobb som fikk problemer om du uteble, svangerskap (tolket det som om dette gjaldt for jenter bare), eneomsorg for barn og sykdom... Noen med erfaring? Anonymous poster hash: 1c1b3...2c4
Ventende2 Skrevet 17. juli 2013 #2 Skrevet 17. juli 2013 Uansett ville jeg søkt om utsettelse men ja liten mulighet for at den blir godkjent... Men hver søknad blir behandlet med omhu så prøv
<3 2G <3 Skrevet 17. juli 2013 #3 Skrevet 17. juli 2013 Tror nok han må kjempe hardt for å slippe med mindre han har en av de du nevnte. Heimevernet (som det heter) er ikke bare bare å slippe unna. Be mannen ta kontakt med sin avdeling å høre, men tviler på at han slipper unna. Er ikke så mange øvelser lengre.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #4 Skrevet 17. juli 2013 Det heter Heimevernet selv om man kommer fra Oslo vest... Anonymous poster hash: dc99f...427
<3 2G <3 Skrevet 17. juli 2013 #5 Skrevet 17. juli 2013 (endret) Er han i spesialstyrkene? For gubben er i heimevernet og har ikke hørt om så lange øvelser. Har du sett innkallelsen? Står det tre uker? Endret 17. juli 2013 av 1G+1G :D
<3 2G <3 Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Det heter Heimevernet selv om man kommer fra Oslo vest... Anonymous poster hash: dc99f...427 Det heter det i resten av landet og
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Min mann skulle også fått inkallelse i fjor å forfjor til en slik øvelse som han har vert på en gang i året di siste 6 åra helt til i for tre år siden men han fikk ikke å har heller ikke fått år selv om neste alle di andre på hans gruppe er blitt kalt inn, muligt det går ann å få det utsatt men heller tvilsom :/ Anonymous poster hash: 06dfd...452
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #8 Skrevet 17. juli 2013 Å detter var ikke heimevernet jeg tenkte på er oppfølging etter året i militæret Anonymous poster hash: 06dfd...452
Gjest sug lut Skrevet 17. juli 2013 #9 Skrevet 17. juli 2013 Hvis du ser litt stort på det skal du være glad han er trent før han faktisk skal ut i skarpt oppdrag.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #10 Skrevet 17. juli 2013 Det heter Heimevernet selv om man kommer fra Oslo vest... Anonymous poster hash: dc99f...427 Det heter det i resten av landet og Ja selvsagt? Det heter Heimevernet uansett, også om man er litt fin i språket slik HI tydeligvis er. Anonymous poster hash: dc99f...427
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #11 Skrevet 17. juli 2013 HI Beklager at jeg skrev feil da, sier heimevernet selv men ante ikke at det var greit på bokmål også! Jeg vet rett å slett ikke hva det kalles der han er med, men ja, det er 3 uker. Jeg leste gjennom alt av papirer forrige gang han var inne. Stusset litt da siden det sto klart å tydelig på nettet at det ikke var lov å kalle inn til mer enn 10 dager (tror jeg!) Det positive med denne ordningen her, er at de slipper å være med like mange år som vanlig heimevern, her er det 3 eller 4 øvelser før de er ferdige, me mindre de selv ønsker fortsettelse. Øvelsen de er med på varer i 10 dager, så er det en del klargjøring og trening før den begynner. Kommer til å søke utsettelse ja, håpet bare at noen satt med erfaring! Anonymous poster hash: 1c1b3...2c4
<3 2G <3 Skrevet 17. juli 2013 #12 Skrevet 17. juli 2013 HI Beklager at jeg skrev feil da, sier heimevernet selv men ante ikke at det var greit på bokmål også! Jeg vet rett å slett ikke hva det kalles der han er med, men ja, det er 3 uker. Jeg leste gjennom alt av papirer forrige gang han var inne. Stusset litt da siden det sto klart å tydelig på nettet at det ikke var lov å kalle inn til mer enn 10 dager (tror jeg!) Det positive med denne ordningen her, er at de slipper å være med like mange år som vanlig heimevern, her er det 3 eller 4 øvelser før de er ferdige, me mindre de selv ønsker fortsettelse. Øvelsen de er med på varer i 10 dager, så er det en del klargjøring og trening før den begynner. Kommer til å søke utsettelse ja, håpet bare at noen satt med erfaring! Anonymous poster hash: 1c1b3...2c4 Hei, beklager at jeg ko, men trodde alle visste det heter heimevernet. Oki, gubben er "vanlig" HV mann, men har ikke blitt kalt inn på over 6 år. Sist gang hadde jeg nettopp født og det var ikke grunnlag nok til å slippe den turen. Dere finner vel ut av det.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #13 Skrevet 17. juli 2013 Min mann skrev et brev der han stadfestet at han var pasifist, og uenig med blant annet det utenrikspolitikken Norge hadde i krigssoner som Afghanistan. Han skrev at hadde han hatt valget i dag så hadde han nok valgt siviltjenesten og ikke førstegangstjeneste som ung. Liten samtale også kunne han dra og levere utstyr, fikk brev forrige uke om at han nå var helt fritatt og heller ikke valgt ut til siviltjeneste Anonymous poster hash: afa58...7c2
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #14 Skrevet 17. juli 2013 HI Ja det er jo et alternativ... Men han har jo hatt førstegangstjenesten samt vært med på en øvelse så kanskje litt rart å komme med det nå? Er ikke så mange årene siden han var inne. Tenkte kanskje at de ville ta litt mer hensyn med tanke på at det er snakk om så lang tid? Da får vi bare prøve å håpe på det beste! Ser litt mørkt på å være alene med 3 små under 4 år, men det skal nok helt klart gå det også Anonymous poster hash: 1c1b3...2c4
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #15 Skrevet 17. juli 2013 Min mann som skrev brev har også vært inne til førstegangstjeneste og vært på to øvelser, der er lov å skifte mening. Tror neppe du får noen utsettelse på grunn av lang øvelse, eneste må være hvis du får en legeerklæring på at du ikke kan være alene så lenge med ungene på grunn av sykdom. Anonymous poster hash: afa58...7c2
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #16 Skrevet 17. juli 2013 HI Takk for svar Det positive er at jeg iallefall har god tid til å forberede meg da øvelsen ikke er før til vinteren! Nå som jeg er blitt litt forberedt på at han mest sansynlig MÅ reise så blir det ikke så nedtur år svaret på utsettelses søknaden dukker opp. Takk igjen Anonymous poster hash: 1c1b3...2c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå