Gå til innhold

Opplever dere trass hos fireåringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har i løpet av sommeren blitt utrolig trassig. Har ikke opplevd trass fra henne før, og trodde vi hadde "gått klar" av trassalderen..

Er det normalt med trass hos en på fire og et halvt? Vil ikke følgd beskjed fra foreldre, hermer, er obsternasig og generelt vanskelig..

Anonymous poster hash: f2d6e...b5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min blir fire, og er et monster til tider. Snakker ikke så mye stygt, men "truer" med at hvis han ikke får godteri f.eks så vil han ikke gå til barnehagen den dagen, da får vi ikke komme i bursdagen hans osv. 

Hender han får anfall av snegle og skilpadde når vi er ute og går, nekter å bevege seg, går saaakte og sutrer at han vil hjem (ja men så GÅ da!?), osv osv. 

Fryktelig slitsomt, er mye mer og..

Anonymous poster hash: 31ec7...439
Skrevet

Jepp. Vi har en som blir fem i sep. Kan tidvis være veldig vrang...

Anonymous poster hash: 6684b...4ab

Skrevet

Gutten min har hatt mye trass fra han var rundt to år. Han er nå 4 1/2 år og har fremdeles mye protest og trass i seg. Han har i tillegg begynt å slå, klype og spytte i grensesettingssituasjoner, noe jeg synes er fryktelig vanskelig å håndtere.

Anonymous poster hash: e7d5f...2cc

Skrevet

Trass har vel ikke nødvendigvis så mye med alder å gjøre, men mer med personlighet og livssituasjon.

Kanskje det blir litt for mye uvant i ferien? Min eldste blir sånn i ferier for det er så mye som skjer hele tiden at han får for mange inntrykk.

Anonymous poster hash: 1f694...7d3

Skrevet

Takk for svar!

Det har nok blitt mange rutinebrudd i ferien. Og veldig mange inntrykk med tre fornøyelsespark-ferier.

Det virker liksom som om hun plutselig har begynt å rive seg løs. Har vært veldig mammajente før, men nå får jeg for eksempel beskjed om: "mamma, kan jeg få sove i fred?" når jeg skal legge henne. Før har hun helst villet ha meg der hele tiden.

Jeg tror nok ikke jeg takler det så godt heller, uttrykker frustrasjon. Så det forverrer vel situasjonen ytterligere..

Skrevet

Nei, aldri opplevd trass :)

Anonymous poster hash: 00ea1...682

Skrevet

Så absolutt hadde de trass når de var 4, og her har også 9 åringen trass ( Gutt), 7 åringen som er jente og fjortis" jeg vet bedre enn alle voksne" trass hun er 13. 

1 åringen har ikke kommet dit riktig ennå da, men det kommer nok straks. Kjenner jeg begynner å se frem til den dagen de skal bo for seg selv og krangle enn andre enn meg på absolutt alt :)

Anonymous poster hash: 490fe...521
Gjest sug lut
Skrevet

Trass i alle aldre - opp til tjue så langt. Sukk.

Skrevet

Jenta vår har i løpet av sommeren blitt utrolig trassig. Har ikke opplevd trass fra henne før, og trodde vi hadde "gått klar" av trassalderen..

Er det normalt med trass hos en på fire og et halvt? Vil ikke følgd beskjed fra foreldre, hermer, er obsternasig og generelt vanskelig..

Ja. Like gammel som din. Hermer, hører ikke etter, skal krangle/diskutere osv. Men trassen starta allerede før hun fylte to, satser på den går over. 

Anonymous poster hash: f9e80...9a3

Skrevet

har ei på snart 6 som er mye vrangere nå enn hun noengang var som 2-3 åring. Har en følelse av at det kommer og går i perioder jeg....

Anonymous poster hash: 08360...c36
Skrevet

Godt å høre at det er normalt!

Det er vel endatil positivt at de finner sine egne meninger og krever å bli hørt. Bare veldig uvant - og enerverende! :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...