LillaGorilla♥♥ Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Minsten er jo blitt fullstendig puppegal! Seriøst, de siste dagene spiser han minst en gang i timen ila natta. Hele natta. Og han fortsetter å gå ned i vekt. Ikke mye, men litt. Så det er åpenbart at han har behov for mer næring enn jeg kan gi. Jeg har massevis av melk, så det er ikke det det står på, men han må nok ha noe mer kaloririkt. Greit nok det, men hva gjør man når han ikke vil ha noe som helst annet? Jeg har prøvd det meste; - hjemmelaget havregrøt - hjemmelaget hirsegrøt - hjemmelaget fruktmos og sviskemos (vi husker jo hva det siste resulterte i..) - kjøpt risgrøt av samtlige merker, både med og uten frukt - kjøpt maisgrøt - kjøpt frukt- og sviskemos - grønnsaksmos - brødskive Jeg har også prøvd å blande ut med morsmelk, droppe å blande ut med morsmelk, lage det både helt flytende, middels og tykt. Og jeg har til og med prøvd å ha litt sukker i (fyyy meg, jeg er egentlig heeelt imot å tilsette sukker i babymat, men prøvde bare for å se om søtsmaken kunne få ham til å åpne munnen). Neeeeeida. Han vil bare ikke. Det som går inn der, kommer rett ut igjen, og pusher jeg på begynner han bare å hyle. Tror jeg gir opp jeg, inntil videre. Får bare følge med vekta hans at han ikke går for mye ned, så får jeg heller belage meg på å være zombie i noen mnd.. Men det hadde jo vært fint å få sovet litt mer enn en time i strekk, det skal jeg innrømme.
Gjest Anybody Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Oi heisann du! Han blir fin som 16 åring når pupper er alt i hode på han allerede nå Zombier er jo som kjent ikke særs vakre, men nå har jo jeg sett seg og du kan jo iallfall trøste de med a u er unntaket!
Gjest Anybody Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Btw har u prøvd banan blandet med avokado? Det lille mini her, og hun at vrien på matfronten og raste jo ned i vet. Nå spiser hun alt!
bIomstre Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Hvordan gir du det da? Både skje og flaske? For koden for skje kan jo være litt tricky å løse for mange, så trenger ikke å være at det ikke likes. Har hatt en kresen en selv, og vært nøtt til å være kreativ med utgangspunkt i det som faktisk likes. Men her var det jo snevert da... Pupp. Hjelpebryst? Med velling laget på mm? Har du veid før og etter amming for å sjekke hvor mye han får i seg til et måltid?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 16. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2013 Flaske vil han IKKE ha, han har aldri skjønt seg på hverken det eller smokk. Tygger litt, får det i ganen og brekker seg- for så å protestere vilt. Hverken med morsmelk, velling eller vann i. Har ikke veid ham før og etter amming, men har i grunn inntrykk av at han spiser ganske effektivt, han har nå gjort det før iallefall. Men mulig jeg kan gjøre det noen ganger for å se. Jeg gir med skje, noen ganger bare lar jeg ham holde den selv, andre ganger lar jeg ham sutte forsiktig, andre ganger igjen vipper jeg den forsiktig inn i munnen. Pffffft, sier han. Eller "hosthark". Eller "hyyyyyl". Jeg får nok bare prøve og prøve og prøve igjen, og la det gå seg til. Regner nå med han vil spise etterhvert. Helt fint for meg å fullamme så lenge han vil ha det, jeg får bare tåle lite søvn, men det er vektutviklingen som bekymrer meg.
Myggene Skrevet 17. juli 2013 #6 Skrevet 17. juli 2013 Har du prøvd litt banan, gjerne i litt most form, i fruktnett som han kan "sutte" på? (Evt banan + avokado sammen?) Her gapte junior for det meste i grunn, så vi ga bort fruknettet til noen andre som skrøt veldig av det.. Håper det går seg til uansett! :-)
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 17. juli 2013 #7 Skrevet 17. juli 2013 Minstemann her var utrolig vanskelig å få i mat. Forstår frustrasjonen din veldig godt. Han likte rett og slett ikke så godt søte og grøtete ting. Hoppet over grøttilvenningen og gikk rett på middag. Vi forsøkte alt sånn som du har gjort. Endte opp med å lage middagsmoser i stedet. Kokte mais og litt ris, litt pasta og gulrot eller couscous/bulgur/potet etter søtpotet. Moste og han spiste ihvertfall mer. Han har aldri blitt noen storspiser og er fortsatt småspist, men legger på seg (2,5 år nå). Ønsker deg lykke til!!!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. juli 2013 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2013 (endret) Nå prøvde jeg akkurat avocadomos, og fikk i ham sånn ca et par teskjeer tilsammen ila en halvtime. Hadde også en kvart teskje grøtpulver i litt morsmelk på flaske, sånn at man ikke engang merket at det var der. Men han fatta jo ikke poenget, tygga litt på tuten og lot melken renne ut av munnen.. Trøsten får være at han har gått opp 190 gram de siste dagene, så jeg når jeg veide ham. Men det er jo ikke så rart når han spiser hver time om natta. Endret 17. juli 2013 av LillaGorilla♥♥
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. juli 2013 #9 Skrevet 18. juli 2013 Min yngste spiste aldri grøt. Hata det. Hun fikk brødskiver med leverpostei dynka i melk og da sugde og smatta hun det i seg gitt. Bitte, bitte små biter så hun ikke satte det i halsen.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #10 Skrevet 18. juli 2013 Ja, jeg vurderer å prøve brød. Ga ham litt polarbrød i hånda (bare fordi det var det vi hadde i hus, og for å se hva han gjorde), men straks han satte tunga si på den spytta han og kasta den på gulvet. Prøvde det samme med litt potet, samme resultat. Men idag fikk jeg i ham tilsvarende en hals spiseskje grøtpulver til frokost. Ikke mye, men han freste iallefall ikke!
Gjest sug lut Skrevet 18. juli 2013 #11 Skrevet 18. juli 2013 Får han ting i hånda sånn bare for å holde/suge/bite på? Kavring, brødskalk, etc?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #12 Skrevet 18. juli 2013 Får han ting i hånda sånn bare for å holde/suge/bite på? Kavring, brødskalk, etc? Jada, prøvd med potet, frukt, brød. Slikker såvidt på det for så å spytte og kaste det på gulvet.
Gjest sug lut Skrevet 18. juli 2013 #13 Skrevet 18. juli 2013 Får han ting i hånda sånn bare for å holde/suge/bite på? Kavring, brødskalk, etc? Jada, prøvd med potet, frukt, brød. Slikker såvidt på det for så å spytte og kaste det på gulvet. Hehe, skikkelig særing, altså - er det ikke pupp kan det værra det samma!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. juli 2013 Forfatter #14 Skrevet 18. juli 2013 Får han ting i hånda sånn bare for å holde/suge/bite på? Kavring, brødskalk, etc? Jada, prøvd med potet, frukt, brød. Slikker såvidt på det for så å spytte og kaste det på gulvet. Hehe, skikkelig særing, altså - er det ikke pupp kan det værra det samma! Det er nok det det går i. Ikke at jeg stresser så mye, han er jo bare 5 mnd enda, og kan godt vente en stund til før han spiser fast føde. Så det er ikke det at det er så om å gjøre å få i ham mat, hadde det ikke vær for denne puppegalskapen og vekta hans. Men nå gikk han jo opp i vekt nå sist da, så da trenger jeg ikke bekymre meg altfor mye, selv om han har falt veldig på percentilen ift hvor han lå før. Likevel, han er jo innenfor normalen. Jeg får bare overleve med litt mindre søvn en stund, selv om det er en smule slitsomt med fireåringen hjemme i ferie i tillegg. Men sånn er det nå, det er tross alt selvpåført! Eneste er at det begynner å bli en liten uvane for ham at han ligger og patter på meg hele natta. For han som sov så fint våkner stadig vekk og blir liggende med puppen i munnen også når han ikke spiser. Det er det som gjør at jeg har fått blemmer og påfølgende tette melkeganger, tror jeg. I tillegg tar det knekken på ryggen min siden jeg må ligge i en så vond stilling hele tiden. Så akkurat det vil jeg gjerne få litt slutt på.
Gjest pupp and go Skrevet 18. juli 2013 #15 Skrevet 18. juli 2013 Huff, så slitsomt for deg. Søvnmangel + bekymring er ingen god kombinasjon. Har dessverre ingen råd - har et par selv som har vært dårlige spisere, men det har i grunnen gått seg til etter hvert. Litt sånn periodevis. Hadde babyen din vært litt eldre og mobil, ville jeg anbefalt å legge maten hans i katteskålen, eller la den ligge på gulvet som noe rusk og rask. Erfaringen her er at slikt går mye lettere inn i munnen Må berømme helsesøsteren din for å ha is i magen, da. Mini her gikk ikke ned, men la på seg fryktelig tregt. Vi ble sendt flere turer til fastlege, som til slutt sendte oss til sjekk på sykehuset, som igjen etter mye om og men la oss inn! Ikke helt det jeg forventet, men det ble jo en bitteliten husmorferie på meg, når jeg bare fikk heist på plass haka igjen. Konklusjonen etter noen døgn var at "noen babyer er bare sånn". Og det var min. Fra å være over 4 kg ved fødsel, var vekten enda ikke doblet ved 1 år. Frisk og fin, men ingen storspiser. Nå er hs omsider fortrolig med dette Nå er det stor smørklatt i kveldsgrøten og bittelitt olje i flaska før legging, i håp om å få natta tilbake;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå