Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Nå spiste jeg middag nettopp, og da spiste jeg seks digre poteter, seks tjukke svære sneier med servelatpølse og masse tomatsaus. Og jeg kjenner at jeg har spist, men er egentlig ikke mett. Kunne fint spist mye mer. Det er jammen ikke lett å slanke seg når magen er bunnløs! What to do?? Anonymous poster hash: 06844...ede
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Siden ingen svarte meg så spiste jeg en liter med is! Er det normalt eller? Anonymous poster hash: 06844...ede
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 what to do? spise mye mye mindre. Jeg hadde sprekt hadde jeg trkka i meg det der i en middag... Anonymous poster hash: 14f1b...0e9
*Yuna* Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Nei, det er ikke normalt. Er du fortsatt sulten når det har gått en stund da? Tar litt tid før maten synker.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Nei, det er ikke normalt. Er du fortsatt sulten når det har gått en stund da? Tar litt tid før maten synker.Ja, nå kunne jeg lett spist en middag til. Gjør det jo selfølgelig ikke da, men mett er jeg ikke.Spiser dobbelt så mye og vel så det som min mann som er en stor og sterk arbeidsmann. Burde jeg opperert magen kanskje? Sånn stramme magesekken? Anonymous poster hash: 06844...ede
Gilette Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Gå, trim husk at jo større du er jo fortere forbrenner du kalorier. Ellers er supper mer effektivt ett fast føde om du vil bli fortere mett, samt det å drikke noen glass vann før du begynner å spise.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 what to do? spise mye mye mindre. Jeg hadde sprekt hadde jeg trkka i meg det der i en middag... Anonymous poster hash: 14f1b...0e9 Ta deg en tur til legen og forklar problemet til han/hun. Det du spiste til middag idag hadde vært nok til 2 voksne og 2 barn så ikke normalt nei.
*Yuna* Skrevet 16. juli 2013 #9 Skrevet 16. juli 2013 Men er du sulten eller er det bare at du har lyst på mer? Hvis du virkelig fortsatt er sulten ville jeg forklart det for fastlegen din.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #10 Skrevet 16. juli 2013 For at du skal klare å få plass til så mye i mage sekken, så tror jeg du over tid må ha spist en del mengder slik at magesekken din er blitt ganske utvidet. Du må rett og slett spise mindre slik at den krymper - og det tar litt tid. Jeg har vært der du er, og det var ikke lett. Jeg hadde hjelp i å spise fibertabletter 30 min. før måltid som fyllte opp mage sekken. Det ligger nemlig noe i det at man spiser med øynene også - du må venne deg til mindre mengder mentalt først. I tillegg må du jobbe med hva "mett" egentlig er. Spiser du til du føler et press i magen (du tenker da at du tror du er mett) eller spiser du til du ikke føler deg sulten lengre? Du bør også tenke over hvorfor du spiser - kjeder du deg feks.? Anonymous poster hash: 764cc...55a
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #11 Skrevet 16. juli 2013 Min erfaring er at man må være litt sulten for å gå ned i vekt. Det kan være tungt, men det eneste som funker for meg som ikke trener. Har gått ned 18 kg (9 mnd siden) og har nå bestemt meg for å kvele de siste 2-3 kg for å komme under 70 kg. Synes disse kg er de vanskeligste, siden motivasjonen ikke er like stor lenger:/ det jeg egentlig skal frem til, er at jeg i dag har spist/drukket to noka-shake, og spist to pizzastykker til middag. Litt sulten nå, så tok en snack a jack nettopp;) Anonymous poster hash: 94564...d6a
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #12 Skrevet 16. juli 2013 Men er du sulten eller er det bare at du har lyst på mer? Hvis du virkelig fortsatt er sulten ville jeg forklart det for fastlegen din.Både og, tror jeg.Det er liksom enten eller med meg. Hvis jeg skal ned i vekt så klarer jeg ikke å gjøre det på en sunn måte. Da spiser jeg minimalt for å klare det. Type en pk nudler og et eple for dagen. Da klarer jeg det fint. Ellers spiser jeg sinnsykt store mengder. Type sånn som middagen jeg beskrev over. Må gjøre noe med meg selv nå! Hva kan legen gjøre da? Slankeopperasjon i magen er jeg egentlig ikke så lysten på da det er så mange bivirkninger. Anonymous poster hash: 06844...ede
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #13 Skrevet 16. juli 2013 Det er jo dette som er problemet med overvekt; magesekken blir større pga store mengder med mat.. Det går på vilje, du må begrense inntaket ditt, men fortsatt spise normalt.. Klarer du ikke dette på egenhånd, bør du snakke med legen, kanskje samtale og besøk av en ernæringsspesialist kan hjelpe deg her.. Jeg hadde det slik selv også, jeg spiste enten alt, eller "ingenting".. Måtte holde stålkontroll på meg selv i lang periode, for å føle normalt sult/metthet.. Man må konstant minne seg selv på at det skal kunne holde med 2 poteter i normal str osv, alltid minne seg selv på at nå skulle man normalt sett være mett, og må stoppe opp. Etter noen mnd med slikt, vil magesekken ha krympet seg litt inn, og det fortsetter så lenge man holder hodet kaldt.. I starten er det plagsomt, fordi magesekken er jo ikke fylt opp, slik den er hos de med en normal str magesekk, og man vil gå små sulten i noen dager, men etter hvert vil det gå gradvis over. Anonymous poster hash: 6d8f6...b8e
Gilette Skrevet 16. juli 2013 #14 Skrevet 16. juli 2013 Men er du sulten eller er det bare at du har lyst på mer? Hvis du virkelig fortsatt er sulten ville jeg forklart det for fastlegen din.Både og, tror jeg.Det er liksom enten eller med meg. Hvis jeg skal ned i vekt så klarer jeg ikke å gjøre det på en sunn måte. Da spiser jeg minimalt for å klare det. Type en pk nudler og et eple for dagen. Da klarer jeg det fint. Ellers spiser jeg sinnsykt store mengder. Type sånn som middagen jeg beskrev over. Må gjøre noe med meg selv nå! Hva kan legen gjøre da? Slankeopperasjon i magen er jeg egentlig ikke så lysten på da det er så mange bivirkninger. Anonymous poster hash: 06844...ede Sett opp en meny med mye frukt og grønt, drikk mye vann, bruk mindre tallerkener og legg maten på fat ved komfyren. Når du har spist en posjon så vent minst 15 min før du forsyner deg på nytt, dette siden det tar tid for mages beskjed om at du er mett når hjernen.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #15 Skrevet 16. juli 2013 Men er du sulten eller er det bare at du har lyst på mer? Hvis du virkelig fortsatt er sulten ville jeg forklart det for fastlegen din.Både og, tror jeg.Det er liksom enten eller med meg. Hvis jeg skal ned i vekt så klarer jeg ikke å gjøre det på en sunn måte. Da spiser jeg minimalt for å klare det. Type en pk nudler og et eple for dagen. Da klarer jeg det fint. Ellers spiser jeg sinnsykt store mengder. Type sånn som middagen jeg beskrev over. Må gjøre noe med meg selv nå! Hva kan legen gjøre da? Slankeopperasjon i magen er jeg egentlig ikke så lysten på da det er så mange bivirkninger. Anonymous poster hash: 06844...ede Sett opp en meny med mye frukt og grønt, drikk mye vann, bruk mindre tallerkener og legg maten på fat ved komfyren. Når du har spist en posjon så vent minst 15 min før du forsyner deg på nytt, dette siden det tar tid for mages beskjed om at du er mett når hjernen. Ja, kanskje jeg skulle prøvd det. Det hørtes jo ikke så vanskelig ut. Og uansett er det bedre å ha prøvd enn å bare fortsette å stappe i meg så masse mat Takk. Anonymous poster hash: 06844...ede
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #16 Skrevet 16. juli 2013 Det er ikke rart du allerede er sulten igjen så kort tid etter du har spist så mye mat. Fordi sammensetningen av det du spiser er helt feil, du får en stor og raskt økning av blodsukkeret, noe som uunngåelig fører til et stort blodsukkerfall når kroppen pøser på med insulin for å få bukt med blodsukkeret som potetene og isen har forårsaket. Når blodsukkeret faller på den måten vil du søke å øke blodsukkeret igjen - og du får lyst på mer mat og/eller blir "sulten". Du er rett og slett på en berg og dalbane hva blodsukkeret ditt angår. Det er egentlig enkle og logiske mekanismer. Hvis du er overvektig og i tillegg spiser slik du forteller her så er det stor sannsynlighet for at du også er insulinresistent. I så fall vil du tåle raske karbohydrater enda dårligere enn de som ikke er det. Hvis du lærte deg å spise slik at du ikke får store svigninger i blodsukkeret ditt så vil du trolig ikke få så store "cravings" (sterk lyst) på mat og snop. Hvis blodsukkeret er stabilt holder hormonene dine seg også mer stabile. Insulin som kroppen din pøser ut når du spiser slik du gjør vil på ene siden hemme vekttap og på den andre siden fremme fettlagring. En dårlig kombinasjon...! Spiser du slik at du har et mest mulig stabilt blodsukker trenger du mindre insulin i omløp, dermed blir du mindre lysten på mat/godterier og du vil også føle deg mett lenger og du vil kunne gå ned i vekt. Anbefaler deg å lese dr Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo" og evt også skaffe deg hjelp til å legge om kostholdet. Anonymous poster hash: 7fa5f...53c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #17 Skrevet 16. juli 2013 Det er ikke rart du allerede er sulten igjen så kort tid etter du har spist så mye mat.Fordi sammensetningen av det du spiser er helt feil, du får en stor og raskt økning av blodsukkeret, noe som uunngåelig fører til et stort blodsukkerfall når kroppen pøser på med insulin for å få bukt med blodsukkeret som potetene og isen har forårsaket. Når blodsukkeret faller på den måten vil du søke å øke blodsukkeret igjen - og du får lyst på mer mat og/eller blir "sulten". Du er rett og slett på en berg og dalbane hva blodsukkeret ditt angår. Det er egentlig enkle og logiske mekanismer. Hvis du er overvektig og i tillegg spiser slik du forteller her så er det stor sannsynlighet for at du også er insulinresistent. I så fall vil du tåle raske karbohydrater enda dårligere enn de som ikke er det. Hvis du lærte deg å spise slik at du ikke får store svigninger i blodsukkeret ditt så vil du trolig ikke få så store "cravings" (sterk lyst) på mat og snop. Hvis blodsukkeret er stabilt holder hormonene dine seg også mer stabile. Insulin som kroppen din pøser ut når du spiser slik du gjør vil på ene siden hemme vekttap og på den andre siden fremme fettlagring. En dårlig kombinasjon...!Spiser du slik at du har et mest mulig stabilt blodsukker trenger du mindre insulin i omløp, dermed blir du mindre lysten på mat/godterier og du vil også føle deg mett lenger og du vil kunne gå ned i vekt. Anbefaler deg å lese dr Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo" og evt også skaffe deg hjelp til å legge om kostholdet. Anonymous poster hash: 7fa5f...53c Tusen takk for et veldig godt svar Tror nokdet kan være mye i det du sier. Da jeg var gravid for noen mnd siden fikk jeg svangerskapsdiabetes og måtte bruke insulin. I de månedene spiste jeg for det meste lavkarbo og har aldri følt meg så bra. Jeg er og disponert for diabetes gjennom familie. Og hvis jeg fortsetter som nå så får jeg det vel fortere enn jeg aner. Skal virkelig ta grep nå og begynne å sette meg godt inn i lavkarbo igjen og lese det du anbefalt. Igjen, takk Anonymous poster hash: 06844...ede
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #18 Skrevet 16. juli 2013 Men er du sulten eller er det bare at du har lyst på mer? Hvis du virkelig fortsatt er sulten ville jeg forklart det for fastlegen din.Både og, tror jeg.Det er liksom enten eller med meg. Hvis jeg skal ned i vekt så klarer jeg ikke å gjøre det på en sunn måte. Da spiser jeg minimalt for å klare det. Type en pk nudler og et eple for dagen. Da klarer jeg det fint. Ellers spiser jeg sinnsykt store mengder. Type sånn som middagen jeg beskrev over. Må gjøre noe med meg selv nå! Hva kan legen gjøre da? Slankeopperasjon i magen er jeg egentlig ikke så lysten på da det er så mange bivirkninger. Anonymous poster hash: 06844...ede Onkelen min var som deg, og han tok slankeoperasjon. Han gikk ned mange titalls kilo, men så begynte han sakte men sikkert å gå opp igjen. 1,5 år etter operasjonen veide han like mye som før den, han utvidet sakte men sikkert magesekken igjen han.... Så det er ikke sikkert en operasjon er rette veien å gå. Overspising handler om psyke, og kanskje kan det være lurt å ta noen samtaler hos en psykolog. Prøve å finne ut hvorfor du overspiser? Resultatet er jo at du har utvidet magesekken veldig, og da blir deg gjerne sånn at den føles tom, hul og du får rett og slett mageknip om du ikke hele tiden fyller den opp. Du må sakte men sikkert krympe den, og det krever god psyke og jernvilje. Hva med å melde seg på et Grethe Roede kurs, jobbe inn sunne gode vaner og lære seg om normale porsjoner, det gir varig vektnedgang! Siden du mest sannsynlig er insulinresistent er Grethe Roede sitt grovkarbo-opplegg helt sikkert det riktige for deg. Første steg er å slutte å lage så mye middag, hvorfor i alle dager koker du så mange poteter? Når jeg lager poteter til middag koker jeg 2 til hver pluss en ekstra til gryten, jeg koker jo ikke 8 stykker til hver.... Lag så mye mat som dere trenger, og ikke en masse mer. Servelat til middag er jo ikke akkurat slankemat, men om du f.eks lager kylligfileter steker du to til mannen og en til deg, det er en normal mengde kjøtt til en kvinne. Til dessert tar du noen bær i en skål med vaniljekesam på, en LITEN skål, og det er ikke lov å spise mange porsjoner (1 liter is er ikke hverdagsdessert altså!). Se på de tynne menneskene rundt deg, hvor mye tror du de spiser? Prøv å legge deg på samme mengde, f.eks kan du begynne med en skål havregryn til frokost, en omelett med stekte grønnsaker og skinke i til lunsj og en porsjon middag. Bare vann å drikke (man drikker ikke kalorier, det er bortkastede kalorier som du heller kunne brukt på mat), frukt eller rå grønnsaker om du trenger noe mellom måltidene. Jeg har gått ned 15 kg selv og første uken hadde jeg mageknip hver eneste dag, magen er jo vant til å være full hele tiden og når den plutselig ikke var det fikk jeg mageknip... Men det gav seg etterhvert, og da føltes det godt å ikke være så proppet og stinn lenger. Det at magen ikke var så full hele tiden fikk meg til å føle meg lettere og slankere, selv om jeg ikke hadde gått ned mange kilo enda. Ønsker deg lykke til! Anonymous poster hash: 2450d...9e1
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #19 Skrevet 16. juli 2013 Det er ikke rart du allerede er sulten igjen så kort tid etter du har spist så mye mat.Fordi sammensetningen av det du spiser er helt feil, du får en stor og raskt økning av blodsukkeret, noe som uunngåelig fører til et stort blodsukkerfall når kroppen pøser på med insulin for å få bukt med blodsukkeret som potetene og isen har forårsaket. Når blodsukkeret faller på den måten vil du søke å øke blodsukkeret igjen - og du får lyst på mer mat og/eller blir "sulten". Du er rett og slett på en berg og dalbane hva blodsukkeret ditt angår. Det er egentlig enkle og logiske mekanismer. Hvis du er overvektig og i tillegg spiser slik du forteller her så er det stor sannsynlighet for at du også er insulinresistent. I så fall vil du tåle raske karbohydrater enda dårligere enn de som ikke er det. Hvis du lærte deg å spise slik at du ikke får store svigninger i blodsukkeret ditt så vil du trolig ikke få så store "cravings" (sterk lyst) på mat og snop. Hvis blodsukkeret er stabilt holder hormonene dine seg også mer stabile. Insulin som kroppen din pøser ut når du spiser slik du gjør vil på ene siden hemme vekttap og på den andre siden fremme fettlagring. En dårlig kombinasjon...!Spiser du slik at du har et mest mulig stabilt blodsukker trenger du mindre insulin i omløp, dermed blir du mindre lysten på mat/godterier og du vil også føle deg mett lenger og du vil kunne gå ned i vekt. Anbefaler deg å lese dr Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo" og evt også skaffe deg hjelp til å legge om kostholdet. Anonymous poster hash: 7fa5f...53c Tusen takk for et veldig godt svar Tror nokdet kan være mye i det du sier. Da jeg var gravid for noen mnd siden fikk jeg svangerskapsdiabetes og måtte bruke insulin. I de månedene spiste jeg for det meste lavkarbo og har aldri følt meg så bra. Jeg er og disponert for diabetes gjennom familie. Og hvis jeg fortsetter som nå så får jeg det vel fortere enn jeg aner. Skal virkelig ta grep nå og begynne å sette meg godt inn i lavkarbo igjen og lese det du anbefalt. Igjen, takk Anonymous poster hash: 06844...ede Så fint - for der har du jo svaret ditt. Og da er det også noe du er vant med fra før, da blir omleggingen mindre Med en disposisjon for diabetes så bør du absolutt snu om nå før du utvikler diabetes! Når man blir vant med et lavkarbokosthold så kan man finne måter å gjøre dette på som gjør at man spiser god mat og ikke føler man "forsaker" noe. Det er først og fremst bare snakk om å legge om vaner og måtte tenke litt anderledes i en periode. Jeg slipper å tenke på vekten noe mer etter at jeg la om til et lavkarbokosthold, og det er deilig. Har aldri store "cravings" etter noe, jeg spiser meg god og mett uten å overspise, og jeg spiser god mat, mat jeg liker og koser meg med! Man må bare finne sunne alternativ som smaksmessig også erstatter den usunne maten man før hadde i seg. Dette greier du å snu! Anonymous poster hash: 7fa5f...53c
Gilette Skrevet 16. juli 2013 #20 Skrevet 16. juli 2013 Det er ikke rart du allerede er sulten igjen så kort tid etter du har spist så mye mat.Fordi sammensetningen av det du spiser er helt feil, du får en stor og raskt økning av blodsukkeret, noe som uunngåelig fører til et stort blodsukkerfall når kroppen pøser på med insulin for å få bukt med blodsukkeret som potetene og isen har forårsaket. Når blodsukkeret faller på den måten vil du søke å øke blodsukkeret igjen - og du får lyst på mer mat og/eller blir "sulten". Du er rett og slett på en berg og dalbane hva blodsukkeret ditt angår. Det er egentlig enkle og logiske mekanismer. Hvis du er overvektig og i tillegg spiser slik du forteller her så er det stor sannsynlighet for at du også er insulinresistent. I så fall vil du tåle raske karbohydrater enda dårligere enn de som ikke er det. Hvis du lærte deg å spise slik at du ikke får store svigninger i blodsukkeret ditt så vil du trolig ikke få så store "cravings" (sterk lyst) på mat og snop. Hvis blodsukkeret er stabilt holder hormonene dine seg også mer stabile. Insulin som kroppen din pøser ut når du spiser slik du gjør vil på ene siden hemme vekttap og på den andre siden fremme fettlagring. En dårlig kombinasjon...!Spiser du slik at du har et mest mulig stabilt blodsukker trenger du mindre insulin i omløp, dermed blir du mindre lysten på mat/godterier og du vil også føle deg mett lenger og du vil kunne gå ned i vekt. Anbefaler deg å lese dr Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo" og evt også skaffe deg hjelp til å legge om kostholdet. Anonymous poster hash: 7fa5f...53c Problemet med lavkarbo dietten er vel det at en fyker sånn opp igjen om en hopper av, da må det vel være bedre å bare spise sunnere og gradvis minske matinntaket og øke kalori forbruket. What goes in must come out
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #21 Skrevet 16. juli 2013 Det er ikke rart du allerede er sulten igjen så kort tid etter du har spist så mye mat.Fordi sammensetningen av det du spiser er helt feil, du får en stor og raskt økning av blodsukkeret, noe som uunngåelig fører til et stort blodsukkerfall når kroppen pøser på med insulin for å få bukt med blodsukkeret som potetene og isen har forårsaket. Når blodsukkeret faller på den måten vil du søke å øke blodsukkeret igjen - og du får lyst på mer mat og/eller blir "sulten". Du er rett og slett på en berg og dalbane hva blodsukkeret ditt angår. Det er egentlig enkle og logiske mekanismer. Hvis du er overvektig og i tillegg spiser slik du forteller her så er det stor sannsynlighet for at du også er insulinresistent. I så fall vil du tåle raske karbohydrater enda dårligere enn de som ikke er det. Hvis du lærte deg å spise slik at du ikke får store svigninger i blodsukkeret ditt så vil du trolig ikke få så store "cravings" (sterk lyst) på mat og snop. Hvis blodsukkeret er stabilt holder hormonene dine seg også mer stabile. Insulin som kroppen din pøser ut når du spiser slik du gjør vil på ene siden hemme vekttap og på den andre siden fremme fettlagring. En dårlig kombinasjon...!Spiser du slik at du har et mest mulig stabilt blodsukker trenger du mindre insulin i omløp, dermed blir du mindre lysten på mat/godterier og du vil også føle deg mett lenger og du vil kunne gå ned i vekt. Anbefaler deg å lese dr Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo" og evt også skaffe deg hjelp til å legge om kostholdet. Anonymous poster hash: 7fa5f...53c Problemet med lavkarbo dietten er vel det at en fyker sånn opp igjen om en hopper av, da må det vel være bedre å bare spise sunnere og gradvis minske matinntaket og øke kalori forbruket. What goes in must come out For mange vil det du beskriver være bra nok. Men har man først utviklet insulinresistens så må man bare innse at man ikke tåler for mye raske karbohydrater. Man blir faktisk syk av det. Som regel først overvektig, deretter vakker det på seg. Men man kan være insulinresistent og være noenlunde normalvektig også, da sliter man ofte med mye betennelser i kroppen, muskel og skjelettplager, tretthet, hodepine, magetrøbbel... you name it, de har det ofte. For disse så vil det ikke hjelpe å "gå tilbake" til "vanlig" mat. Man må faktisk innse at man må endre kostholdet sitt. Det betyr IKKE å gå på slankekur resten av livet! Men det betyr å finne det kostholdet som gjør at man holder seg frisk. Det er en misforståelse å tro at det er så enkelt at om man bare blir mer aktiv og kutter ned på kalorier så går man ned i vekt. Det er ikke alle som gjør det! De som er insulinresistente vil ofte ikke gå nok ned i vekt uansett hvis de fortsetter å spise for "mye" raske karbohydrater - selv om de kalorimessig tilsynelatende spiser "lite nok" til det ift aktivitetsnivået. De som er insulinresistente VIL gå opp igjen i vekt om de begynner å spise for mye karbohydrater ift hva de faktisk tåler. Det er da ikke lavkarbokostholdet som er feil - det er det kostholdet med for mye karbohydrater som er feil for dem! Lavkarbo kommer i mange grader, og hver enkelt må finne den graden som gjør at man holder seg frisk. Man kan faktisk leve vel så bra på et lavkarbokosthold som et såkalt "normalt" (hva er det?) kosthold. Et godt lavkarbokosthold er som regel et allsidig og variert kosthold med gode råvarer og gode smaker. Den "fobien" som mange har mot lavkarbo bunner som regel i uvitenhet. Ja, det krever i en periode litt mer planlegging og tankevirksomhet. Etter hvert blir det en vane, som et vanlig kosthold, og man forholder seg til det på vanlig måte. Anonymous poster hash: 7fa5f...53c
Gilette Skrevet 17. juli 2013 #22 Skrevet 17. juli 2013 Det er ikke rart du allerede er sulten igjen så kort tid etter du har spist så mye mat.Fordi sammensetningen av det du spiser er helt feil, du får en stor og raskt økning av blodsukkeret, noe som uunngåelig fører til et stort blodsukkerfall når kroppen pøser på med insulin for å få bukt med blodsukkeret som potetene og isen har forårsaket. Når blodsukkeret faller på den måten vil du søke å øke blodsukkeret igjen - og du får lyst på mer mat og/eller blir "sulten". Du er rett og slett på en berg og dalbane hva blodsukkeret ditt angår. Det er egentlig enkle og logiske mekanismer. Hvis du er overvektig og i tillegg spiser slik du forteller her så er det stor sannsynlighet for at du også er insulinresistent. I så fall vil du tåle raske karbohydrater enda dårligere enn de som ikke er det. Hvis du lærte deg å spise slik at du ikke får store svigninger i blodsukkeret ditt så vil du trolig ikke få så store "cravings" (sterk lyst) på mat og snop. Hvis blodsukkeret er stabilt holder hormonene dine seg også mer stabile. Insulin som kroppen din pøser ut når du spiser slik du gjør vil på ene siden hemme vekttap og på den andre siden fremme fettlagring. En dårlig kombinasjon...!Spiser du slik at du har et mest mulig stabilt blodsukker trenger du mindre insulin i omløp, dermed blir du mindre lysten på mat/godterier og du vil også føle deg mett lenger og du vil kunne gå ned i vekt. Anbefaler deg å lese dr Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo" og evt også skaffe deg hjelp til å legge om kostholdet. Anonymous poster hash: 7fa5f...53c Problemet med lavkarbo dietten er vel det at en fyker sånn opp igjen om en hopper av, da må det vel være bedre å bare spise sunnere og gradvis minske matinntaket og øke kalori forbruket.What goes in must come out For mange vil det du beskriver være bra nok. Men har man først utviklet insulinresistens så må man bare innse at man ikke tåler for mye raske karbohydrater. Man blir faktisk syk av det. Som regel først overvektig, deretter vakker det på seg. Men man kan være insulinresistent og være noenlunde normalvektig også, da sliter man ofte med mye betennelser i kroppen, muskel og skjelettplager, tretthet, hodepine, magetrøbbel... you name it, de har det ofte. For disse så vil det ikke hjelpe å "gå tilbake" til "vanlig" mat. Man må faktisk innse at man må endre kostholdet sitt. Det betyr IKKE å gå på slankekur resten av livet! Men det betyr å finne det kostholdet som gjør at man holder seg frisk. Det er en misforståelse å tro at det er så enkelt at om man bare blir mer aktiv og kutter ned på kalorier så går man ned i vekt. Det er ikke alle som gjør det! De som er insulinresistente vil ofte ikke gå nok ned i vekt uansett hvis de fortsetter å spise for "mye" raske karbohydrater - selv om de kalorimessig tilsynelatende spiser "lite nok" til det ift aktivitetsnivået.De som er insulinresistente VIL gå opp igjen i vekt om de begynner å spise for mye karbohydrater ift hva de faktisk tåler. Det er da ikke lavkarbokostholdet som er feil - det er det kostholdet med for mye karbohydrater som er feil for dem! Lavkarbo kommer i mange grader, og hver enkelt må finne den graden som gjør at man holder seg frisk. Man kan faktisk leve vel så bra på et lavkarbokosthold som et såkalt "normalt" (hva er det?) kosthold. Et godt lavkarbokosthold er som regel et allsidig og variert kosthold med gode råvarer og gode smaker. Den "fobien" som mange har mot lavkarbo bunner som regel i uvitenhet. Ja, det krever i en periode litt mer planlegging og tankevirksomhet. Etter hvert blir det en vane, som et vanlig kosthold, og man forholder seg til det på vanlig måte. Anonymous poster hash: 7fa5f...53c Personlig hadde jeg ikke turd å gå på en sånn diett uten å ha nær oppfølging av lege første året.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #23 Skrevet 17. juli 2013 Spiser også enorme mengder med mat, og flere måltider iløpet av en dag hvor porsjonene er store..men jeg er ikke feit, jeg spiser bra mat, rett mat for min kropp. Søk Paleo/Primalmat masse snadder der ute som du kan spise med god samvittighet ;-) Igår hadde jeg fire middager, en frokost, to desserter, tre store smoothier og en enda større kvelds. Spiser når jeg er sulten, og spiser akkuratt den mengden jeg ønsker. Endret kostholdet helt og har gått ned 35 kg totalt bare på å spise Gud, må vel begynne å trene snart også å få strammet litt, den fronten er det værre med. Anonymous poster hash: 54c7c...7c4
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #24 Skrevet 17. juli 2013 Nå spiste jeg middag nettopp, og da spiste jeg seks digre poteter, seks tjukke svære sneier med servelatpølse og masse tomatsaus. Og jeg kjenner at jeg har spist, men er egentlig ikke mett. Kunne fint spist mye mer. Det er jammen ikke lett å slanke seg når magen er bunnløs! What to do?? Anonymous poster hash: 06844...ede Tar en stund før magen venner seg til mindre mengder mat. Jeg kunne fint spise to porsjoner middag før, relativt store og, men da veide jeg nesten ti kilo mere. Drikk vann før maten og under middagen. Så mye mat hørtes veldig mye ut. Anonymous poster hash: eb732...fb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå