Gå til innhold

Tips - anbefaler alle å skrive fødebrev - jeg brukte denne som mal


Oh baby

Anbefalte innlegg

Siste uken før fødsel, fikk jeg modningsakupunktur fra en veldig herlig jordmor.

Hun sa det kunne være lurt å skrive et fødebrev, og ga meg en mal.  Denne ønsker jeg å dele med dere, og jeg legger også ved fødebrevet mitt i tilfelle noen trenger eksempler på hvordan et slikt kan se ut.  Putt det i en konvolutt, og fest det bakpå helsekortet med en binders merket "Til Jordmor".  Da jeg fødte mandag 07 juli, hadde jordmoren jeg fikk virkelig satt seg inn i brevet jeg hadde skrevet, og det ga meg veldig gode resultater, jeg følte meg hørt, trygg og ivaretatt :)

 

Brev til jordmor

 

  1. Hva er viktig for meg at jordmoren vet om meg for å kunne hjelpe meg på en best mulig måte?

 

  • Jeg hadde stormrier ved mine to første fødsler. Det er vanskelig for meg å kommunisere når riene starter.  Min mor har vært med på de 2 tidligere fødslene, og hun er den som kommuniserer på vegne av meg.
  • Jeg er veldig nervøs da dere ikke har lystgass lengere.  Tilby meg smertestillende raskt. Sist rakk jeg ikke epidural da fødselen gikk så raskt.  Jeg ønsker en pudinental bedøvelse (altså at dere bedøver skjeden når babyen kommer).  Sist trodde ikke jordmor at fødselen skulle gå så raskt, og jeg følte hun «skulle se ann» ting, og dette resulterte i at epiduralen kom for sent.
  • Jeg er livredd for å revne mellom vagina og anus. Livredd. 
  • Jeg ønsker å kunne føde i vann, dersom dette er mulig. Men igjen føler jeg at dette er noe man må ta tak i umiddelbart da også denne fødselen kan gå meget fort.
  • Jeg er redd for å bæsje under fødsel.

 

  1. Hvordan reagerer jeg når jeg blir usikker, engstelig eller redd.
  • Hvis jeg blir panisk, merker dere nok dette relativt lett.  Problemet er at når jeg har stormrier, høres alt jeg sier meget panisk ut, noe jeg nødvendigvis ikke er.   
  • Helt ærlig, gir jeg litt faen i alt når jeg føder, da det kun er det jeg klarer å fokusere på da smertene er så intense.

 

  1. Hva trenger jeg for å føle meg trygg sammen med jordmoren?
  • At hun er åpen, forteller meg hva hun tenker, og hva som skjer.
  • At hun leser journalen min slik at hun vet om mine to tidligere fødsler.
  • At hun tar meg seriøst når jeg sier jeg vil ha smertestillende umiddelbart
  • At hun forteller meg hva jeg skal gjøre for å unngå rifter etc.
  • Ikke snakk bak ryggen min, dette skjedde ved forrige fødsel, og jeg klarte ikke å si i fra da jeg var så smertepåvirket og supte lystgass for harde livet. Jeg overhørte jordmoren snakke med moren min om at man kunne vente litt til med bedøvelse, og at jeg kanskje overreagerte etc. Jeg følte meg veldig ensom og liten.

 

  1. Hvordan ønsker jeg at fødselen min skal være?
  • At babyen er frisk og rask.
  • At jeg ikke revner
  • At jeg føler deres som helsepersonell er forberedt. 
  • Jeg vil bare ha barnet ut, jeg fir blaffen i stearinlys og musikk og den slags.
  • Igjen, jeg føder gjerne i vann hvis dette er en mulighet (men jeg er redd for å revne da dere ikke ser hva som foregår på samme måte som i ryggleie i en fødeseng..?)

 

  1. Hva tenker jeg om ammingen og det å bli mor/far.
  • Jeg har foretatt 2 brystoperasjoner.  Den første var et brystløft hvor de løftet brystvortene mine forholdsvis 5 og 6 cm opp (dette skyldtes kraftig vektnedgang, samt at jeg ammet mine 2 første barn). Den andre operasjonen gikk ut på å legge inn silikon og fylle brystene igjen da de var helt flate etter løftet.    
  • Jeg har veldig ømme og såre brystvorter til vanlig etter dette inngrepet, så jeg er litt nervøs for å ha et barn sugende veldig ofte. 
  • Kirurgen som utførte inngrepet mente jeg mest sannsynlig ikke ville få til amming etter disse inngrepene.  Jeg er redd for å utvikle brystbetennelse dersom brystene fylles med melk, og jeg ikke får denne melken ut.
  • Jeg ønsker jo å amme dersom dette lar seg gjøre, men jeg er nervøs for å ligge på barsel md en hysterisk sulten baby, og barnepleiere som på død og liv skal dytte inn denne puppen. Jeg vil ikke få en dårlig start med datteren min. Jeg vil at hun skal få morsmelkerstatning umiddelbart i tillegg til at jeg forsøker ammingen. Sannsynligheten for at jeg ikke får ammet er stor, så om folk skal mase meg hull i hodet er jeg redd at jeg kommer til å gå på en skikkelig smell. Er redd for å utvikle fødselsdepresjon da jeg også har vært deprimert under svangerskapet.
  • Jeg vil helst reise hjem så raskt som mulig etter fødselen, dette gjorde jeg sist.  Jeg er så sliten og utmattet etter en fødsel, og det er direkte grusomt å skulle dele rom med noen. Erfaringen min er dessverre at jeg har hatt meget rolige babyer, og blitt plassert på rom med damer som har babyer som hyler natt og dag.  Jeg sover med andre ord hjemme, det får jeg ikke til på sykehuset når rommet aldri er stille og det kun er en tynn gardin mellom meg og naboen.  Er det komplikasjoner etter fødselen etc, vil jeg jo ikke reise hjem før jeg føler dette er trygt.
  • Jeg gleder meg til å bli mor igjen, men i og med at jeg har født 2 ganger tidligere, gruer jeg meg nok ekstra mye til fødsel denne gangen.
Endret av Oh baby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er samme mal som jeg fikk av min jordmor på ABC. Fikk den alt i uje 28, og begynte alt da å utforme det.

Desverre fikn jeg ikke fullført det, og uansett ble fødselen alt annet enn jeg "planla".

 

Men er enig! Fødebrev er gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid lurt på dette med fødebrev, flott at du har skevet det her :)

men kan man ha fødebrev når man alt har KRANGLET seg til KS? hva skriver man i et KS fødebrev? det er jo allerede planlagt.....

og di ser vel på meg som den umuligusen etter all den kranglinga. å i tilliegg skal jeg komme med brev om hvordan jeg ønsker det på operasjons stua?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med KS skal jo fødselen være en ok opplevelse! Du skal få det litt på dine premisser. Kan ikke hjelpe deg med å skrive fødebrev til KS, men skriv ett brev du, evt med hjelp fra jordmor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nå det var en voldsom mal.... mitt fødebrev var på 10-15 linjer og nevnte bruk av smertestillende, pusteteknikk, kommunikasjon og ammehjelp. Har mer tro på få og kobkrete punkter, ikke minst fordi selve fødselen og ens opplevelser rundt det er så uforutsigbart. En må nesten prøve å ta ting litt etterhvert og som de kommer. Hadde heller prioritert en lang samtale med personen som skal være med på fødestua, slik at de i best mulig grad kan formidle videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder alle fødsler må jo hensynet til det medisinske gå først. Men skriv ned hvis du har noen ønsker å hør med de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert lurt for enkelte å skrive et slikt brev.

For min del tar eg fødsel som den kommer og gidder ikke skrive i lange baner om ting som er ganske åpenlyst. Som f.eks unngå rifter, det er jo ikke sånn at hvis jordmødrene ikke får beskjed om at en er redd rifter så prøver de ikke å unngå det..

 

Men som kenga skriver, hvis det er spesielle ting kan en jo skrive det ned så det ikke blir glemt!

 

No ska eg føde for andre gang og eneste eg har nedskrevet er jordmor som har ført opp på helsekortet mitt at eg hadde ammeproblemer sist.. Ellers tar eg smertestillende og alt annet der og då! Er helt umulig å vite kordan fødselen blir så eg er åpen for alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppfordret til å skrive fødebrev på denne malen sist jeg fødte på ABC.

 

Synes det var veldig greit. Kan være fint å ha tenkt gjennom noen problemstillinger på forhånd da det ikke er så lett å holde hodet klart eller formidle alt man ønsker i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele malen inneholder kun 5 punkter, så malen er ikek så stor. Er jo hva man fyller imellom. Noen har ett større behov for å fylle i mye.

Jeg som sku føde for første gang hadde mange tanker og meninger om hva jeg ville og ønsket.

Ser at neste fødebrev ikke vil være i nærheten av så langt som det jeg egentlig forberedte til fødselen denne gangen!

men det er noe med når man ikke vet hva man kan forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skrev fødebrev når når to skulle komme. De leste det og hadde lagt opp planen for hvordan det skulle gå. Men fødselen gikk så fort at det var bare å glemme alt. I tillegg ble det komplikasjoner på slutten. Mannen min er flink til å lese og veilede meg under fødselen så bruker han:0)

 

Anonymous poster hash: eeee0...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...