Gå til innhold

Forenklet tollbehandling og feil i utregning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg litt hjelp fra de kloke hoder her inne.

Jeg har kjøpt mye fra diverse nettbutikker og aldri fått krav om forenklet tollbehandling, da jeg alltid har holdt meg under 200 kroners grensen.

Dette gjorde jeg også denne gangen i en bestilling fra lookfantastic. Ordren lød på 22,02 britiske pund, og kursen i følge tollvesenet den dagen var 8,990

Etter min utregning skulle dette da bli 197,95 nkr, eller er jeg helt på feil jorde??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men om totalsummen inkl frakt blir over 200 må du betale toll..

Skrevet

Det er ikke frakt på varen. Men i følge et annet svar jeg har fått, så gjelder kursen fra fortollingstidspunktet.

Så da må man visst passe på å ikke bestille for mer enn 190 kr, for man vet jo aldri når fortollingstidspunktet blir.

Skrevet

Ikke så lenge summen eksl frakt er under 200,- 

Man betaler ikke toll/moms av frakten så lenge varekostnaden er under grensen.

Anonymous poster hash: ececd...357

Skrevet

Dette stemmer ikke. Frakt skal ikke beregnes med.

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244981&epslanguage=no

Anonymous poster hash: b9077...fa3

Nei du har rett. Det er om varene koster over 200, da skal frakt regnes med. Beklager. Da ville jeg ringt de som sendte fakturaen og spurt.

Skrevet

Det er ikke frakt på varen. Men i følge et annet svar jeg har fått, så gjelder kursen fra fortollingstidspunktet.

Så da må man visst passe på å ikke bestille for mer enn 190 kr, for man vet jo aldri når fortollingstidspunktet blir.

Stemmer, så da må du evt sørge for å få pris oppgitt i norske kroner. Noen nettsider, eks amazon, gjør det. 

Anonymous poster hash: ececd...357

Skrevet

Frakten regnes kun med dersom man kommer over 200 kr grensen. Da regnes moms og evt toll for både varekost og frakt.

Det som kan være årsaken her, med så liten margin som du har, er at valutakursen ikke var lik på det tidspunktet varene ble tatt inn. Det er nemlig ikke kursen på kjøpstidspunktet, men på inntollingstidspunktet som er gjeldende.

Anonymous poster hash: b1fd1...ccd

Skrevet

Frakten regnes kun med dersom man kommer over 200 kr grensen. Da regnes moms og evt toll for både varekost og frakt.

Det som kan være årsaken her, med så liten margin som du har, er at valutakursen ikke var lik på det tidspunktet varene ble tatt inn. Det er nemlig ikke kursen på kjøpstidspunktet, men på inntollingstidspunktet som er gjeldende.

Ja jeg har missa totalt på dette med inntollingstidspunktet. Jeg var faktisk ikke klar over dette og det ble en "dyr" lærdom.

Neste gang skal jeg sørge for å bestille i flere omganger når jeg ligger så tett opp mot grensa.

Skrevet

Kjip lærdom ja :-\

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...