Gå til innhold

Dere med migrene, kan dere se her?

Anbefalte innlegg

Gjest Lagå
Skrevet

Hvordan utarter den seg og hvor i hodet har dere vondt? Hvordan var det første gang dere fikk den?

I det siste kan jeg plutselig ha vondt i hodet i flere dager, men igår fikk jeg skikkelig vondt midt på hodet, pannen og bak øynene i 20-tiden. Måtte gå å legge meg for jeg ble skikkelig trøtt av det. Våkna i 23-tiden og da hadde jeg enda mer vondt så har igrunn sovet siden 20-tiden igår pga. hodevondt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet jeg får migrene når jeg får aura(synsforstyrrelse - halvsirkel som skurrer foran det ene øyet). Da må jeg bare ta tablett, legge meg i et rolig og helst mørkt rom. Auraen varer i ca 20-40 min. Deretter kommer hodepinen på ene siden av hodet, fra øyet og bakover. Jeg blir veldig slapp og sensitiv for lys og lyder. Det fungerer best å bare ligge rolig og prøve å sove. Noen ganger blir jeg kvalm og kaster opp. Migreneanfallet varer gjerne i 4-7 timer, men jeg er gjerne veldig slapp en god stund etter at hodepinen er borte..

Man kan ha migrene på ulike måter, i forhold til hyppighet, varighet og styrke. Noen har det i 2 døgn når det først setter i gang, noen har det ofte, andre har det bare noen ganger i året. Noen har aura, noen mister språket eller blir lamme i en arm. Men hodepinen sitter alltid på ene siden av hodet, og det gjør vondt bak øynene..

Skrevet

Jeg og mannen min er migrenikere, vi er begge ganske hardt rammet og har begge mødre (flere slektninger) med migrene.

Jeg har ikke aura før jeg får anfall, men merker allikevel at et anfall er på vei. Det kan være murringer i hodet, slapphet/trøtthet eller behov for å tisse ofte...

Hodepinen er som regel ensidig men kan også kjennes ut til å være "over det hele".

Jeg blir ofte kvalm, får løs mage, kan kaste opp og må legge meg på et kjølig mørkt sted. Mannen min er ikke plaget med kvalme. Jeg blir veldig var for lys, må gjerne gå med solbriller inne, blir slapp og trøtt (kjennes ut som om noen har sprøytet gift i kroppen) og kan bli snøvlete når jeg prater og lett irritabel. Anfallene varierer fra noen timer til 3 dager. Holder det på i flere dager, kommer og går smertene noe.

En metode å undersøke om man faktisk har migrene er å prøve typisk migrenemedisin. Disse virker kun ved migreneanfall.

Jeg bruker også blodtrykksmedisiner forebyggende, det hjelper veldig på meg og anfallene mine har gått ned det siste året.

Anonymous poster hash: c9e42...b0f
Skrevet

Jeg får ekstremt vondt på høyre side av hodet, en bankende smerte i pannen, bak øynene og bakover.
Varer i 12 timer ++, så er ikke annet å gjøre for meg å ligge nede. Kaster opp av og til, og har blitt så desperat at jeg har slått hånda i den temmelig solide vedovnen vi har i stua for å få en annen smerte å tenke på.

Jeg får øresus på venstre øre før jeg får anfall.

Skrevet

Migrene gir ofte lammelser, man føler seg helt rar i en del av kroppen, man blir lyssky og ofte svært kvalm. Må ligge i mørkt rom. Høres mer ut som du kanskje sliter med bihulene? 

Anonymous poster hash: 5a876...53b
Skrevet

Jeg vet jeg får migrene når jeg får aura(synsforstyrrelse - halvsirkel som skurrer foran det ene øyet). Da må jeg bare ta tablett, legge meg i et rolig og helst mørkt rom. Auraen varer i ca 20-40 min. Deretter kommer hodepinen på ene siden av hodet, fra øyet og bakover. Jeg blir veldig slapp og sensitiv for lys og lyder. Det fungerer best å bare ligge rolig og prøve å sove. Noen ganger blir jeg kvalm og kaster opp. Migreneanfallet varer gjerne i 4-7 timer, men jeg er gjerne veldig slapp en god stund etter at hodepinen er borte..

Man kan ha migrene på ulike måter, i forhold til hyppighet, varighet og styrke. Noen har det i 2 døgn når det først setter i gang, noen har det ofte, andre har det bare noen ganger i året. Noen har aura, noen mister språket eller blir lamme i en arm. Men hodepinen sitter alltid på ene siden av hodet, og det gjør vondt bak øynene..

Jeg signerer denne. Veldig sånn det utarter seg for meg og. Før kunne jeg ha anfall som varte i flere dager, og jeg kasta opp og var kvalm. Nå kan jeg ha hyppigere, men kortere anfall som noen ganger varer bare et par tre timer. Kommer litt an på når jeg tar medisinen.

Migrenen min blei atskillig bedre etter jeg slutta på p piller og jag har funnet ut at sukker trigger migrene hos meg, så prøver å holde meg unna så godt jeg kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...