Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 Hva trenger man og hva trenger man ikke av utstyr? Føler at mange kjøper så alt for mye. Så lurer på hva Bør man ha i hus? På forhånd takk Anonymous poster hash: b8a80...acf
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #2 Skrevet 15. juli 2013 VI i vårt hus trenger seng + sengetøy o.l vogn + vognpose og skinn felle bilstol klær til ungen, masse ullundertøy om høst/vinter Evt sutt/flaske nok handduker/kluter olje salve til sår stump bleier pyrisept badekar/balje? trenger ikke stellebord stellematte bæretøy Anonymous poster hash: 40a8f...79d
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #3 Skrevet 15. juli 2013 Vogn bilstol bæresele (ikke babybjørn o.l.) klær, ikke mye, du får antagelig masse kurv til soving stellebord/ badebalje en pakke bleier og papirservietter trenger ikke: seng zinksalve, bruk heller potetmel babyshampoo, salver, oljer o.l. Anonymous poster hash: eaeb3...e3e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #4 Skrevet 15. juli 2013 Jeg bruker stellekommode (har løs badebalje), bilstol, vogn, seng/kurv (kurv første mnd, etter det seng, hadde klart meg med kun kurv nå også når hun er 4 mnd). Vippestol bruker jeg for jeg har det, men hadde fint klart meg uten. Har også bæreseler jeg bruker mye på turer i skogen ol, hadde ikke det til de andre, og savnet det heller ikke da. På kjøkkenet har jeg en tripp trapp stol med babysete (som hører til), denne er jeg veldig glad i, da babyen ofte vil opp når jeg lager mat eller spiser, blir fornøyd når hun sitter der. Men ikke noe man mååå ha Anonymous poster hash: 663ab...6ec
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #5 Skrevet 15. juli 2013 Dere som skriver at man ikke trenger: - Seng: Hvor sover barnet? - Stellebord og stellematte: Hvor stelles barnet? - Babyshampoo, salver, oljer ol. Mener du at det holder med produkter som vi voksne bruker? Og hvorfor ikke babybjørn bæresele? Anonymous poster hash: 0f17d...5c8
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #6 Skrevet 15. juli 2013 Trenger:Kurv eller vugge Seng m. sprinkelbeskytter Helsetepper til å ha rundt baby og til å lage senga "mindre" Stellematte, enten på bord, kommode eller golvet Vogn med vognpose og dyne og gjerne lammeskinn Bilstol Lekematte til gulvet Babyolje I mine tilfeller trengte jeg gulpekluter, MANGE av disse, kjøpte flanellsbleier på sparkjøp, og mange bodyer evt en vaskemaskin som kunne gå døgnet rundt da begge mine gulpa ut alt og alle hele tida. Praktisk å ha: Bæresele eller sjal Stellebord/-kommode Lekegrind Trenger ikke:Vippestol Gåstol Leker som lager masse lyder Babysjampo, lotion og sånn Ellers er jeg vel rimelig enig med de over. Anonymous poster hash: b7026...94d
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #7 Skrevet 15. juli 2013 Dere som skriver at man ikke trenger: - Seng: Hvor sover barnet? - Stellebord og stellematte: Hvor stelles barnet? - Babyshampoo, salver, oljer ol. Mener du at det holder med produkter som vi voksne bruker? Og hvorfor ikke babybjørn bæresele? Anonymous poster hash: 0f17d...5c8 Man skal IKKE bruke de produktene vi voksne bruker. Man trenger ikke nødvendigvis sjampo og såpe til en baby. Holder med vann. Her har vi kun brukt litt baby olje. Anonymous poster hash: 4d08c...37b
Von Hertelhofen Skrevet 15. juli 2013 #8 Skrevet 15. juli 2013 Dere som skriver at man ikke trenger: - Seng: Hvor sover barnet? - Stellebord og stellematte: Hvor stelles barnet? - Babyshampoo, salver, oljer ol. Mener du at det holder med produkter som vi voksne bruker? Og hvorfor ikke babybjørn bæresele? Anonymous poster hash: 0f17d...5c8 Det var ikke jeg som skrev det, men.... Baby sov med foreldrene i dobbeltsengen de to første mnd. Stelle kan man gjøre på et håndkle på badegulvet. Babyer blir ikke skitne, ergo såpe og sjampo er unødvendig. Såre stumper blir bra med potetmel. Det viktigste man trenger til en nyfødt er bleier og klær. Resten av tingene er det ingen hast med.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #9 Skrevet 15. juli 2013 Dere som skriver at man ikke trenger: - Seng: Hvor sover barnet? - Stellebord og stellematte: Hvor stelles barnet? - Babyshampoo, salver, oljer ol. Mener du at det holder med produkter som vi voksne bruker? Og hvorfor ikke babybjørn bæresele? Anonymous poster hash: 0f17d...5c8 -Mine har nektet å sove i sengen de første månedene. Kurven ble brukt på dagtid, om natten har de ligget i mamma og pappa sin seng. -Babybjørn sine bæreseler er laget feil. De gir dårlig sittestilling for babyen. Kan hende de er bedre nå, jeg har ikke brukt Babybjørn på fire år. Anonymous poster hash: eaeb3...e3e
anonymemammaen Skrevet 15. juli 2013 #10 Skrevet 15. juli 2013 Babyklær selvfølgelig Sprinkelseng evt. kurv de første månedene Babydyne og sengeklær i rett strl Babyolje til bad Ammeinnlegg om du ammer og gjerne pumpe om det går tregt i starten Om du ikke ammer, flasker og flaskesutter, gjerne smokk også Vaskekluter!! Badebalje, vårt badekar ble så stort når vi skulle bade en liten baby
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #11 Skrevet 15. juli 2013 dere som skriver kurv, og at barnet KUN kan bruke det de første 4mnd evt dere som skriver at dere samsover de første mnd- før eller siden må ungen ha seng, dvs at kurv er unødvendig. Anonymous poster hash: 40a8f...79d
Jenny_m Skrevet 15. juli 2013 #12 Skrevet 15. juli 2013 Dere som skriver at man ikke trenger: - Seng: Hvor sover barnet? - Stellebord og stellematte: Hvor stelles barnet? - Babyshampoo, salver, oljer ol. Mener du at det holder med produkter som vi voksne bruker? Og hvorfor ikke babybjørn bæresele? Anonymous poster hash: 0f17d...5c8 Vi ville veldig gjerne ha egen seng til baby... Syns det var deilig å ha han på sin plass, selv om det ble mange netter sammen med oss alikevel. Vi begynte med stellematte på vaskemaskinen men fant senere ut at det var lettere med stellebord. Vi hadde en fra Ikea med hyller under hvor vi kunne ha pysj, bleier, kluter osv. Ble mye lettere for oss å holde orden på ting og tang. Men dette er jo ikke noe dere MÅ ha med en gang. Det er ikke noe poeng å kjøpe dyrt inventar for aldri å bruke det. Se det heller litt an og kjøp det inn etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #13 Skrevet 15. juli 2013 Vi MÅ ha:vogn med tilbehør Bilsete med tilbehør Sprinkelseng med tilbehør Vippestol Bæresele Babysitter Stellbord Mange klarer seg fint uten stellebord, og bruker gjerne kun en stellepute som dem legger på et gulv eller evt vask på badet. Stellebord trenger man ikke, for vår del har det vært veldig kjekkt siden jeg plages med ryggen. Mange trenger heller ikke bæresele og vippestol. Du må nesten selv kjenne på hva du har behov for til ditt og barnets behov. Vi er ofte på farten, så er greit med litt hjelpemidler i den stand av reiseseng, bordstol, reisetrille, ett ekstra bilsete osv. vil anbefale deg å kjøpe kun det nødvendige før babyen kommer, så ser du etterhvert hva du vil ha behov for så du burde dra å handle Anonymous poster hash: ec7f4...237
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #14 Skrevet 15. juli 2013 dere som skriver kurv, og at barnet KUN kan bruke det de første 4mnd evt dere som skriver at dere samsover de første mnd- før eller siden må ungen ha seng, dvs at kurv er unødvendig. Anonymous poster hash: 40a8f...79d [/acron Mange kjøper alt for masse, som de tror at de trenger. Vi kjøpte veldig lite og var glad for det. Eneste bomkjøpet vi gjorde var faktisk seng. Det er bedre å kjøpe ting etterhvert, når man ser at man trenger det. Mine sov forøvrig i kurven i 8-9 måneder. Yngste sov etter det for det meste i dobbeltsengen, mens eldste godtok sin egen seng. Anonymous poster hash: eaeb3...e3e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #15 Skrevet 15. juli 2013 Seng var et must her iallfall. Du kan selvsagt ha de i vognen eller i din egen seng, men sengen får en uansett bruk for etterhvert. Ser mange ikke mener man trenger vippestol, men den var vi veldig glad i. Vaskekluter brukte vi faktisk ikke. Allerede på føden så vi jordmødrene vaske babyene med hendene. Mesoft kompress er forresten supre å vaske bæsj med Ellers anbefaler jeg å ikke kjøpe for mye ull klær. 3 av mine 5 barn har reagert på det. Anonymous poster hash: 933e5...7dc
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #16 Skrevet 15. juli 2013 Dette er iallefall hva jeg vil ha i hus til andre mann: Vogn, vognpose og kanskje skinnfelle Kurv til å sove i de første mnd Seng Stellebord også pga oppbevaring(fåes billig på finn og IKEA) Lekegrind(det har vi, pluss sover der på dagen) Vippestol (selges billig på finn hele tiden) Bilsete og bilstolpose Selvfølgelig klær, ullklær, ytterdresser(ikke de tykkeste ettersom vi har bilstolpose) Gulpekluter, håndklær, bleier og engangservitter fra Rimi. Tips: ikke kjøp stelleprodukter, da det finnes en haug med gratispakker man får fra div butikker. Link til disse ligger vel på nettet:) Anonymous poster hash: b362d...34b
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #17 Skrevet 15. juli 2013 Jeg MÅ ha : Stellebord ( får sykt vondt i ryggen og knær av å sitte på gulvet å skifte bleie og kle på) Seng ( hvertfall etter evt samsoving) Klær Vogn + vognpose Smokk/flakser Sinksalve Babyolje Badebalje ( hvis man ikke har badekar) Febertermometer Bleier Tørre vaskeservietter + våtservietter når dere er ute/på tur. Anonymous poster hash: c63e4...b23
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #18 Skrevet 16. juli 2013 Til soving: En plass å sove, her i hus nyttet ikke kurv, vugge eller lekegrinda (lekegrinda blir brukt som oppbevaringsplass for de store lekene + ble brukt som "grind" en periode), kun seng. Dyner (sommer, vinter) + sengetøy m/laken Sengekant er greit å ha i senga så ikke armer og bein havner mellom sprinklene i tillegg til å beskytte for litt av "trekken." Vogn m/vognpose har også vært greit her i hus da jeg hadde vondt for å bære barnet pga keisersnittet jeg hadde- brukte i tillegg 4 mnd før jeg var sånn nogenlunde ok i ryggen også etter svangerskapet og da var vogn greit å ha (kan selvfølgelig kjøpes etter barnet er ute) Til bading: En plass å bade barnet, balje eller badekar Badehåndkle Badeolje til å ha i vannet det første halvåret/året Vaskeklut Til spising: Flasker o.l. til melka de første mnd, etter det trenger en en barneskje, en tallerken og en flaske barnet klarer å drikke av. Om en ammer så er det ikke noe spesielt en trenger de første mnd, kanskje greit med en ammetopp/bh eller to. Stell: Nok klær, inneklær, uteklær. Ull er ikke nødvendig å kjøpe for mye av før du vet om barnet ditt tåler det.. Mitt gjorde ikke det.. Stelleplass, stellebord m/stellematte har vi hatt god bruk for her i hus da barnet blir tyngre å løfte etterhvert Evnt holder det med et håndkle eller en stellematte. Våtservietter, tørre engangskluter Har kun hatt behov for barriere krem til rumpa til jenta når hun har blitt sår, eneste som har nyttet.. Rumpetermometer Alderstilpassede Paracet stikkpiller i tilfelle Bleier såklart Gulpekluter, vaskekluter Reise: Bilstol Speil til å se barnet når det sitter bakovervendt. Har ikke brukt bilstolpose til nr 1, men har kjøpt det nå til nr 2. Virker så greit å bare åpne glidelåsen når en kommer til bilen i stedet for å stresse med klærne.. Vippestol bør helst ikke brukes de første mnd til baby. Så det er jo ikke et MÅ ha i hus før etter noen mnd, og selv da er det noen som ikke bruker det. Anonymous poster hash: 95051...7a3
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #19 Skrevet 16. juli 2013 jeg trengte: klær stelleprodukter + mange gulpekluter bilstol seng ammepute vogn stellebord(med balje) babybjørn bæresele jeg hadde også(men brukte ikke): lekegrind babyhuske(batteridreven) fancy vippestol bæresjal Anonymous poster hash: c287e...e14
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #20 Skrevet 16. juli 2013 I mitt tilfelle så har vi brukt å vært avhengig av: Sprinkelseng og en liten seng på vårt soverom(sovet på eget rom på dagtid nært stua) sengklær, dyne, sovepose Ammepute den perioden jeg ammet Vippestol ( når hun ble rundt 2-3 mnd så var den en lifesaver) Bilstol Vogn, voksipose, skinnfell Gulpekluter (kjøp maaaange) Babyolje Badebalje (79 kr på ikea) Babyklær(nattdrakt med helfot) (personlig brukte/bruker jeg masse ull uansett årstid) En varm drakt hvis dere skal ferdes ute på høst/vinter/tidlig vår Termometer (til rompa) Smokk(begynte med smokk rundt 6 dager gammel, hadde sånn suttebehov) Flaske og litt mme hvis du mister melken Brystskjold(hvis du plages med ammingen, var virkelig en lifesaver den også for oss) Stellebord/kommode (vi brukte en kommode til stellebord, den kan man bruke senere også) men alt er smak og behag Ingen føler det sammen, har de samme erfaringene Det ser du jo over her hehe Anonymous poster hash: 79c29...a9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå