Gå til innhold

Er det så gale da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

12-åringen sin store lidenskap er å lage animasjonsfilm. Han er på prøve-feilestadiet, dvs. han kan lite og ting tar tid. 

Nå har han som mål å lage en liten film i løpet av sommeren og da han jo sittende mye inne og det blir i perioder mye pc-bruk. 

Mannen liker ikke dette, barn skal ut, sier han. 

Ja, sier jeg, men det er jo tross alt hobbyen hans og jeg synes det er mye bedre enn pc-spill og Disney channel.

Gutten gjør andre ting også, er en del ute i skogen, men det er perioder han er mer ute enn inne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott at han har en hobby han brenner for, men som nordboer er jeg motstander av mye innesitting på sommeren og når været er bra. Er det fint vær og man er fri så er vi ute så mye som mulig. Vinteren er lang nok med mye innesitting og da bør man benytte dagene man kan være ute.

Å være ute og sosial med andre er også en bra ting, uansett alder.

Skrevet

Jeg hadde uansett hatt regler for hvor mye gutten måtte være ute om han er typen som blir veldig oppslukt i inneaktiviteter. 

Skrevet

Alt med måte sier nå jeg :) Så lenge gutten din også er ute, i aktivitet og sosial med andre så er det helt greit med en slik hobby :)

Skrevet

Jeg syns ikke han skal tvinges ut. Det høres ut som en sunn og kreativ hobby, og er litt fan av å la barna utvikle sine egne interesser (innen rimelighetens grenser selvfølgelig). Pc er ikke bare et onde. Jeg ville kanskje prøvd å ha noen aktiviteter ute, som f eks dra på stranda hele familien, grille i en park eller lignende, så han måtte vært med, men ellers latt han styre en del sjøl. 

Skrevet

Gutten har en brennende interresse for noe det faktisk kan bli jobb av en dag. Det er noe som bør oppmuntres og støttes opp om. I tillegg går det å legge opp til utendørsaktiviteter han vil like. Ta han med ut på studietur. Se hvordan mennesker, dyr og til og med planter kan bevege seg. Dette er nytig lærdom for han, og får du han til å forstå det så har du en gutt som plutselig går ut uoppfordret. ;)

Skrevet

Hei, og  takk for svar. :-)

Ja, han er ute også. I perioder er han mest ute og i perioder er han mest inne, alt etter hva han gjør på den dagen og den uken. 

Jevnt over er han nok bitte litt mer ute enn inne, men ikke så mye at det gjør noe, synes jeg. 

Skrevet

Jeg er stor tilhenger av å "vente å se".

Hvis dette er noe han nå nylig har begynt å bruke mye tid på, så tenker jeg at dere bare bør la ham holde på.

Hvis det blir langvarig, får dere heller sette noen grenser når det skjer.

La oss si at gutten sitter inne store deler av sommeren, men når høsten kommer er han ferdig med den perioden, og leker mer ute. Hva er da problemet? ;)

Vi har hatt noen slike perioder med syvåringen vår, men vi har sett det an, og latt henne styre det selv, og alle sammen har gått over uten problemer :)

Da hun fikk DS for et år siden, hadde vi noen uker hvor hun spillte ca 2 timer hver dag. Ja, det er mye, men som sagt, det gikk over, og nå tror jeg ikke hun har brukt DSen siden Jul.

Barn synes også det er godt å få være herre over sin egen tid, og i de aller fleste tilfeller greier de selv å regulere det.

Dessuten synes jeg at det er en fin hobby sønnen deres har funnet seg.

Kreativt, lærerikt, og noe han kan bygge seg en karriere rundt dersom han har talent og interessen vedvarer :)

Legg inn noen familiedager med grilling eller bading, så går det nok bra :)

Skrevet

Jeg synes det er en morsom og positiv hobby gutten din har fått seg! :)

Men jeg er enig med mannen i at gutten må komme seg ut og leke på dagtid og spesielt når det er sol.

Først og fremst pga D-vitaminene, som de fleste av oss har større eller mindre mangel på.

Les denne artikkelen som sier at 60 % av unge mellom 15 og 18 år har D-vitaminmangel.

Og da er det D-vitaminmangel definert ut fra minste nivå myndighetene mener er forsvarlig, dvs 50 nmol/L. Det diskuteres nå om myndighetene skal definere minstemål til 75 nmol/L (dvs +50% av dagens minstemål). Hvis man legger til grunn at man burde ha minimum 75 nmol/L så ville trolig tallene i denne undersøkelsen vært enda mer skremmende når man vet hva følgene av en mangel kan være. Og for barn/unge i voksealder er det veldig viktig.

http://www.aftenposten.no/nyheter/Slar-alarm-om-underskudd-pa-solvitamin-7253313.html#.UeRNk6y-iSo

Anonymous poster hash: 95bc7...c0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...