Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 Hjelp, jeg har blitt gravid! Ikke planlagt - med nummer tre. Det siste halvåret har avsluttet utdannelsen min og vært hjemme med sønnen min (fått kontantstøtte). Jeg var ferdig lærer i mai, og har fått jobb som adjunkt fra august. Men- jeg blir utrolig kvalm som gravid, jeg kaster opp omkring 10 ganger daglig, i alle fall i de to andre graviditetene. Sist gang helt frem til uke 20! Hva gjør jeg da? Jeg er fire uker på vei nå, og er antakelig full gang med oppkast omkring skolestart. Da har jeg vel verken rett til sykepenger eller svangerskapspenger etc.? Eller? Hvordan fungerer dette?? Huff, så utrolig pinlig når jeg akkurat har startet i ny jobb...... Anonymous poster hash: c07c9...875
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #2 Skrevet 15. juli 2013 Jeg må legge til at jeg ikke hadde studielån det siste året - jeg har levd på mannen og kontantstøtte/ barnetrygd, siden vi kunne klare oss det året for å slippe å ta opp mer lån...... HI Anonymous poster hash: c07c9...875
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #3 Skrevet 15. juli 2013 Kjip situasjon! Har ingen råd, dessverre. Anonymous poster hash: c07c9...875
Sol-regn-latter Skrevet 15. juli 2013 #4 Skrevet 15. juli 2013 Vet ikke hva du har krav på eller noe, men gratulerer med ny baby og ny jobb! Det ordner seg
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #5 Skrevet 15. juli 2013 Det er ikke sikkert denne gangen blir så ille at du må sykmeldes, alle mine 3 graviditeter var forskjellige. Jeg ble uplanlagt gravid rett etter at jeg skrev under arbeidskontrakten i min nye jobb (eller jeg var allerede gravid men visste ikke det enda da jeg skrev under). Informerte nyjobben mens jeg holdt på med oppsigelsestiden og de har verken sparket meg etter endt prøvetid eller reagert negativt på det ellers. Jeg ble jaget hjem av sjefen den gangen jeg hadde lungebetennelse som høygravid og prøvde å jobbe for å få litt "kred" før jeg skulle ut i permisjon og fikk ellers hele tiden spørsmål om hvordan jeg har det, at jeg ikke trengte å presse meg hvis jeg var syk osv. Tror det er lurt å informere arbeidsgiver før du starter, er jo ikke din skyld at slikt har skjedd med dårlig timing. P.S. Jeg var også livredd for å fortelle det på jobben, men måtte bare manne meg opp. Anonymous poster hash: 4bfd0...0cc
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #6 Skrevet 15. juli 2013 Det er jo ikke sikkert du blir kvalm denne gangen da.... Anonymous poster hash: d1b73...14e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #7 Skrevet 15. juli 2013 Du må ha vært i jobb i minst fire uker for å få sykepenger, så du får bite tennene sammen den første måneden. Etter det har du rett på sykepenger og kan sykemeldes ved behov. Anonymous poster hash: 5bccd...511
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #8 Skrevet 15. juli 2013 Jeg var i nesten samme situasjon som deg. Startet ny jobb 1. januar og var da ti uker på vei. Hadde hyperemesis, men holdt ut. Var utslitt og dehydrert og ble lagt inn på sykehus i begynnelsen av mars. Kom tilbake i jobb etter to uker og jobbet til bekkenløsninga tok overhånd. Jeg presset meg altfor langt for å imponere i jobben, heldigvis gikk det bra med meg og barn. Men det er ingen som takker deg for å gjøre det. Lytt til kroppen, gjør ditt beste og ta vare på deg og babyen. Du har rett på engangsstønad dersom du ikke har rett på foreldrepenger. Dessverre ikke noe mer enn det. Anonymous poster hash: ebc66...3b2
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #9 Skrevet 15. juli 2013 Jeg er i lignende situasjon selv.. Noen få uker etter at jeg skrev under kontrakten fant jeg ut at jeg var gravid. Jeg har ikke fortalt den nye arbeidsgiveren om graviditeten ennå, fordi jeg ville vente til etter uke 12.. Jeg begynner 1.august og kommer til å fortelle det så fort som mulig da(jeg er ca 14 uker på vei når den tid kommer). Det er ikke en samtale jeg gleder meg til akkurat, men det blir godt å få det ut også, så man slipper å bekymre seg mer for det.. Man vet jo aldri hvordan arbeidsgiver vil reagere, og hvordan man vil bli møtt og ivaretatt etter å ha gitt beskjed om graviditet så raskt. Men slike tilfeldigheter kan jo skje, og hvis du søker på google, ser du mange som har vært i samme situasjon hvor alt har ordnet seg fint:) Så lenge du har underksrevet kontrakten, kan ikke arbeidsgiver si deg opp grunnet graviditet, i følge arbeidsmiljøloven: § 15-9. Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon (1) Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må dokumenteres ved legeattest dersom arbeidsgiver krever det. Anonymous poster hash: afd17...7fd
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #10 Skrevet 15. juli 2013 Nå svarte jeg vel egentlig ikke på spørsmålet ditt:P Men jeg tror det er viktig å være ærlig tidlig, slik at arbeidsgiver kan forstå seg på situasjonen og tilrettelegge for deg.. Sykemelding kan du vel få av legen uansett om du har krav på sykepenger, hvis kvalmen skulle bli altfor ille? Du får gjøre som noen over skriver, prøve å holde ut de første ukene, gjøre hva du kan for å forebygge/roe ned kvalmen. Lykke til hvertfall, og gratulerer med både ny jobb og graviditet:) Anonymous poster hash: afd17...7fd
Mirakelbabypåvei Skrevet 15. juli 2013 #11 Skrevet 15. juli 2013 Mener å ha forstått det slik at når du har fast jobb, kan du bli sykemeldt og få samme lønnen. Sykepenger gir like stor rett til svangerskapspenger. Så da har du vell like stor rett til svangerskapspenger uansett om du er sykemeldt eller ikke
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #12 Skrevet 15. juli 2013 Å, så snille dere er, tusen takk for støtte alle sammen! Jeg har skrevet under kontrakten, så da har jeg vel noen rettigheter, ja. Og så får jeg håpe at jeg holder ut første fire uker. Kontrakten er jo fra 1. august, så jeg får to uker "gratis" frem til skolestart. Men oppkast- være lærer er ingen god kombinasjon, får litt panikk over å kaste opp foran elevene...... Men nå vet jeg jo ikke om jeg blir like ille denne gangen. Tusen takk igjen! HI Anonymous poster hash: c07c9...875
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2013 #13 Skrevet 15. juli 2013 Å, så snille dere er, tusen takk for støtte alle sammen! Jeg har skrevet under kontrakten, så da har jeg vel noen rettigheter, ja. Og så får jeg håpe at jeg holder ut første fire uker. Kontrakten er jo fra 1. august, så jeg får to uker "gratis" frem til skolestart. Men oppkast- være lærer er ingen god kombinasjon, får litt panikk over å kaste opp foran elevene...... Men nå vet jeg jo ikke om jeg blir like ille denne gangen. Tusen takk igjen! HI Anonymous poster hash: c07c9...875 Flaks at du får to uker «gratis»! kanskje også for at du skal rekke å være ansatt 6 mnd før du går ut i permisjon? Anonymous poster hash: da8e2...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå