Gå til innhold

Sliter med vekta :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke holde vekta. Samme hva jeg gjør, samme hva jeg spiser - vekta går nedover! Ikke mye, men mer enn nok, for jeg er hva de fleste her inne vel vil kalle beinrangel. Ammer to ganger om natta og et par ganger om dagen, så noen kalorier forsvinner jo der, men jeg spiser relativt mye, og ihvertfall ofte. Samboer mener at jeg spiser hele tida ;) Triller daglige turer med minsten, så jeg beveger meg en god del, ellers trener jeg ikke noe. Kan noen hjelpe meg med tips til hvordan jeg kan spise på meg noen kilo, eller må jeg pent vente til ammeslutt? Jeg holder meg stort sett til sunn mat, ønsker ikke å stappe kroppen min full av sjokolade og chips, men er ikke fanatisk. Tror jeg.

Anonymous poster hash: e1928...e15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan begynne med å notere ned hva du faktisk spiser. Det stemmer nemlig garantert ikke at du vil ha dette problemet "samme hva du gjør, samme hva du spiser." Du inntar flere kalorier enn du forbrenner, da går vekten opp. Slutt med det, så går vekten ned.

Det er rimelig enkel matematikk, men selvfølgelig ikke så enkelt å gjennomføre. En kartlegging av hvor kaloriene kommer fra vil antagelig bidra til at det er lettere å se hvor du bør kutte.

Anonymous poster hash: 4b6c2...068
Skrevet

Olje er veldig energitett, så du kan jo prøve å tilsette ei ekstra ss rapsolje, eller evt olivenolje om det passar, i middagen, smoothien el.  Nøtter og mandlar er og veldig energirikt og sunnt på same tid.

Skrevet

spis mer frukt, bla.a banan den er kaloririk, som mellommåltid, en ekstra nutrilettbar på kvelden og ha på mer saus når du spiser middag. da går du fort opp litt. fint at du går, men det du forbrenner på turen må tas igjen med matinntak for at du ikke skal gå ned. det sies at man forbrenner ca 500 kcal ekstra per dag når man fullammer.

Anonymous poster hash: 1323b...4c8
Skrevet

Du kan begynne med å notere ned hva du faktisk spiser. Det stemmer nemlig garantert ikke at du vil ha dette problemet "samme hva du gjør, samme hva du spiser." Du inntar flere kalorier enn du forbrenner, da går vekten opp. Slutt med det, så går vekten ned.

Det er rimelig enkel matematikk, men selvfølgelig ikke så enkelt å gjennomføre. En kartlegging av hvor kaloriene kommer fra vil antagelig bidra til at det er lettere å se hvor du bør kutte.

Tror du skal lese innlegget en gang til ;) Hun sliter med å holde kiloene PÅ.

Skrevet

Ja, jeg ser det. Men matematikken er jo den samme. Notere ned hva hun faktisk spiser, identifisere hvor problemet ligger, evt be legen om hjelp til å vurdere hvor mye kalorier hun faktisk behøver.

Skrevet

Du kan begynne med å notere ned hva du faktisk spiser. Det stemmer nemlig garantert ikke at du vil ha dette problemet "samme hva du gjør, samme hva du spiser." Du inntar flere kalorier enn du forbrenner, da går vekten opp. Slutt med det, så går vekten ned.Det er rimelig enkel matematikk, men selvfølgelig ikke så enkelt å gjennomføre. En kartlegging av hvor kaloriene kommer fra vil antagelig bidra til at det er lettere å se hvor du bør kutte.Anonymous poster hash: 4b6c2...068

Ja, jeg ser det. Men matematikken er jo den samme. Notere ned hva hun faktisk spiser, identifisere hvor problemet ligger, evt be legen om hjelp til å vurdere hvor mye kalorier hun faktisk behøver. Anonymous poster hash: 4b6c2...068
Du ser det og alikevel svarer du som du gjør?

Vanskelig å innrømme at du tok feil eller?

Anonymous poster hash: 937d8...918

Skrevet

Vel, jeg har gått opp 8-9 kilo det siste året. Det har jeg gjort med usunne ting, ved siden av å spise sunt til lunsj og middag.

Oppskrift:

Kaffelatte og croisant til frokost. Evt en veeeldig stor kanelbolle.

Spis det du kommer over av sjokolade, kaker osv i løpet av dagen (jeg gjør jo det på kontoret, men du kan kanskje passe på å alltid ha med snacks på trilletur feks).

Pass på å spise nøtter og sjokolade på kvelden, gjerne i tillegg til maten.

Det er klart, hvis dette skal funke så må du også passe på å spise dine vanlige posjoner til lunsj og middag (det er vanlig at tynne mennesker sier at jeg spiser jo hele tiden og alt mulig, men de kutter som regel ned på annen mat, i motsetning til oss litt tjukke).

By the way, mine ekstra kilo skulle absolutt ikke vært der, så nå må jeg starte jobben med å gå ned igjen. Den jobben tar lengre tid enn å legge på seg.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Nøtter er notert. Nøtter er nam, så det skal det bli mer av :) Problemet med dem er at jeg blir så mett, at det er mulig at andre måltider dermed blir litt mindre. Fra nå av blir det nøtter på kveldstid. Å lure olje inn i middagen var også et godt tips.

Jeg forstår jo matematikken bak, men det er ikke like lett å legge på seg likevel. Jeg er vant til å spise som jeg gjør, har gjort det i lang tid, og da er det ikke barebare å øke mengden så veldig. Oppskriften ovenfor hørtes forreten fryktelig god ut, om ikke helt for meg ;)

Skrevet

Og ja, banan spises i store mengder. Her snakker vi et par om dagen, og mer enn det er vel strengt tatt ikke særlig sunt.

HI

Skrevet

Og ja, banan spises i store mengder. Her snakker vi et par om dagen, og mer enn det er vel strengt tatt ikke særlig sunt.

HI

And? 

Anonymous poster hash: 0a1e2...9b4

Skrevet

Men hva med å spise avokado til lunsj eller til kvelds. Jeg synes det er kjempegodt med avokado i skiver med tomat på knekkebrød. Salt litt på toppen.

Det er jo godt fett:-)

Skrevet

Haha, typisk lavkarboforkjemper som leser kun overskriften "sliter med vekta" og automatisk antar at HI er feit. Hahaha.

Anonymous poster hash: f216c...b8d

Skrevet

Men hva med å spise avokado til lunsj eller til kvelds. Jeg synes det er kjempegodt med avokado i skiver med tomat på knekkebrød. Salt litt på toppen.

Man skal i hvert fall ikke spise magert pålegg på knekkebrød for å gå OPP i vekt. Det er slankemat det.

Skrevet

Man skal i hvert fall ikke spise magert pålegg på knekkebrød for å gå OPP i vekt. Det er slankemat det.

Anonymous poster hash: f216c...b8d [/quote

Eh, du vet at avocado er noe av det feteste du kan spise? Men det er av det gode fettet, så sunt å spise likevel.

Skrevet

Haha, typisk lavkarboforkjemper som leser kun overskriften "sliter med vekta" og automatisk antar at HI er feit. Hahaha.

Du leste ordentlig grundig, du da, siden du antar at noen som skriver om kalorier er lavkarboforkjemper?

Gjest Dr. Grey
Skrevet

Drikk juice og melk til maten. Gjerne en halvliter. Ja, det kan mette noe, men ikke SÅ mye, og det inneholder en del kalorier. En smoothie med olje, frø, gresk yoghurt og frukt/bær.

Ikke bruk noen lettprodukter såklart, men det gjør du sikkert ikke. ;)

Skrevet

Dubør være litt forsiktig med nøtter når du ammer..

Anonymous poster hash: fe19e...c60

Skrevet

Avokado bruker jeg lite, god ide! Det smaker nam det også :)

Melk drikkes, juice har vi ikke så ofte. Når det først er i hus er samboer raskt ute ;) Vi drikker lettmelk, syns ikke h-melk er så godt. Ellers er det lite lettprodukter hos oss.

Forsiktig med nøtter når man ammer - hvorfor? Med tanke på nøtteallergi eller noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...