Gå til innhold

hypermesis :(... kan noen trøste meg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dør snart her jeg ligger... 8 kg ned på halvannen uke. Ingen mat, , lite drikke og minimalt med søvn. Hva skal jeg gjøre....???

Hjelp meg! Er på et grusomt sted! Vil mest bare få hele graviditeten til å forsvinne ; (..

Anonymous poster hash: 5cc5a...75b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre ingen råd eller tips, bortsett fra at du nok bør ta dette opp med legen så du eventuelt kan bli innlagt og få i deg nødvendig væske og næring. Ville bare gi deg en god klem og minne deg på at det som venter til slutt er en helt vanvittig nydelig liten skapning som du vil elske over alt på jord :) Ønsker deg god bedring, håper du blir bedre snart.

Skrevet

Jeg dør snart her jeg ligger... 8 kg ned på halvannen uke. Ingen mat, , lite drikke og minimalt med søvn. Hva skal jeg gjøre....???

Hjelp meg! Er på et grusomt sted! Vil mest bare få hele graviditeten til å forsvinne ; (..

Føler med deg. Det er svært viktig at du kommer deg til legen. Helst i dag! Pass eventuelt på elektrolyttforstyrrelser. Prøv å spis lite og ofte, slik at du aldri blir sulten. Gjerne salte kjeks, og eplemost/farris. Ellers kan sitron og ingefær være kvalmestillende. Ta det helt med ro. Ikke stress eller press deg selv. Men kom deg til legen. Lykke til, og god bedring! Du vil være stolt av deg selv når du har kommet deg gjennom det, og fin premie til slutt ;)
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hold ut! Det er helt jævlig, helt forferdelig! Men det går over, det blir bedre og plutselig en dag har du glemt hvor ille det faktisk var, tro meg :) det er helt vanlig å bli deprimert, føle seg som i et svart hull, miste livsviljen og angre på graviditeten. Bare husk, det går over! Men det blir også lettere om du får i deg litt næring, så ta det opp med legen asap! Jeg hadde forresten god hjelp av afipran tabletter, de tok brodden av den verste kvalmen.

Skrevet

Bli lagt inn på sykehus. Få intravenøst og kvalmestillende. Det hjelper. Jeg klarte tilogmed og spise litt da jeg var innlagt. Avtal åpen retur, da kan du ta kontakt direkte med sykehus når du får behovet igjen. Ikke dra hjem fra sykehuset før du har medeisiner som funker!

Jeg vet det er jævlig men det går heldigvis over.

Jeg har bare 2 uker til termin nå og er bedre enn jeg var i starten. Går fortsatt på medisiner, men klarer å gå ut og gjøre litt.

Du har min fulle sympati. Pass på psyken din. Det er lett å bli deprimert når man er sengeliggende over lang tid.

Jeg ble sykmeldt i uke 5 og ut resten av svangerskapet. Det har vært kjempetøft.

Men dette klarer du. Lykke til :)

Skrevet

Takk for gode ord. Tårer i øynene jeg nå. Sikkert mest fordi jeg er helt utslitt.vært hos legen igjen i dag. Fikk afipran stikkpiller etter som jeg mistenker at de andre bare kom i retur.. ;(..

Urinprøven jeg leverte var BRUN. Men legen mente den var helt ok.. ; (.. øynene mine har masse hud som henger å slenger i øyehulen. Kan ikke skjønne at jeg ikke er dehydrert eller noe.. ingen snakk om innleggelse eller noe.. ; (... hun mener jeg må holde ut. Dette går bra sier hun..

Huff.. nei dette er så grusomt at det finnes ikke noe som kan beskrive det; (

Hi

Skrevet

Ring direkte til føden. Si at legen din ikke tar deg seriøst. Er mange leger som har liten kunnskap om hypermesis

Skrevet

Ta kontakt med legevakt dersom du ikke blir tatt seriøst! Og jeg lurer virkelig på hvilken leg det er som sier noe sånt. Høres ut som en lege jeg hadde i mitt første svangerskap. Hadde ikke hun lenge for å si det sånn. Det blir bedre - hold ut, men skaff deg den hjelpen du kan få. Og ja, man blir lett deprimert av å være sengeliggende for dette er desverre ikke noe som er veldig kortvarig vanligvis, så innstill deg på en kamp som du vil vinne!

Anonymous poster hash: 8cd6f...554
Skrevet

Ta direkte kontakt med føden/ barsel. Jeg var nettopp på innskriving på sykehuset her, og jordmor så i papirene mine at jeg slet med hyperemesis første halvdel av svangerskapet. Hun spurte om jeg hadde vært innlagt, men jeg svarte at nei, hadde jo fått i meg litt både vått og tørt, så legen min hadde aldri tenkt at det var aktuelt. Hun sa bare at det var dumt, for de aller fleste ble så mye bedre om de fikk litt væske intravenøst. Trengte ikke legges inn en gang, bare komme inn og få en liter eller to, og så reise hjem.

For jordmor på sykehuset hadde det altså vært helt naturlig om jeg hadde vært innlagt, mens legen min tenkte ikke i de baner i det hele tatt.

Anonymous poster hash: b7684...df1

Skrevet

https://www.facebook.com/groups/HyperemesisNorgeSupport/?fref=ts

Stengt grubbe på facebook, anbefaller at du søker om å være med på den. mye gode råd og trøst å få.

Har hatt hypermesis i begge svangerskap, er i midt 2 nå. gikk heldigvis over etter uke 25.. føler virkelig med deg ! Hold ut blir absalot allt verdt det til slutt

Anonymous poster hash: 0ee19...d71
Skrevet

Jeg hadde ringt sykehuset, hypermesis blir mye verre når væske og saltbalansen i kroppen blir endret så mye. Jeg måtte inn på legevakta ene natten da jeg var gravid med nr 2, fikk da 1,5 l væske intravenøst og følte meg faktisk bedre etter en liten stund. Klarte til og med å holde litt vann nede. Ble alilevel lagt inn på morgen og måtte bli i 4 dager med 3*1,5 l væske i døgnet. Samt at jeg fikk 2*postafen og 1 phenergan hver dag. Det fikk endelig kvalmen i sjakk, Afipran var vist bare sukkertøy mot skikkelig hyperemesis... Måtte bli på sykehuset til vekta begynte å gå oppover og de så at jeg klarte å holde på mat og drikke takket være postafenen og phenergan. Veldig mange leger tar veldig lett på hyperemesis og litt morgenkvalme tar ikke livet av noen... Heldigvis har jeg en fantastisk lege som tar slikt på alvor, bare jeg tar til fornuft og drar dit ;)

Jeg var i uke 12 på dette tidspunktet og fikk kjeft for at jeg hadde ventet så lenge med å kontakte lege, så ring direkte til sykehuset du :)

Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du har det!!! Jeg hadde det i fjor når jeg gikk gravid. Det er helt forferdelig! Du føler du aldri blir bra igjen. Men jeg lover deg-dette går over. Hold ut! Du er flink! Press deg selv minst mulig, la deg få lov til å være dårlig. Ha lav terskel for å kontakte gyn eller poliklinikk (igjennom fastlegen) for væskebehandling. Jeg gikk for lenge og var super dehydrert da jeg fikk hjelp.Og ble myyye bedre av væskebehandling på sykehus. Vet det er vanskelig å tro nå men en dag kommer belønningen og du vil føle deg bra igjen snart! Tips til hva jeg klarte få i meg til tider; dundersalt, vannis, cola, vann med sitron oppi, salt chips og kalde tomater skjærr opp (av alle ting). Jeg prøvde det ikke men vet noen har fått hjelp av akupunktur. . Men det er jo ikke bare bare å komme seg rundt når en er så kvalm. Masse lykke til videre, håper du snaart blir bra og kan nye svangerskapet <3

Skrevet

Enig med de andre ang. å ringe føden! Den legen tar deg ikke seriøst, og nei, man må virkelig ikke holde ut det der! Jeg har vært igjennom hyperemesis og det er helt grusomt. Du må komme deg inn å få intravenøs, klag gjerne på legen din også, slik at denne personen får seg ei oppstramming. Folk har fallt i koma, og noen har dødd av å ikke bli behandlet. 

Er ikke mye man kan si for å gjøre ting lettere for deg, men verdens beste premie kommer om ikke så lenge<3 Hold ut, ring sykehuset! :-)

Anonymous poster hash: bb2c6...59c
Skrevet

Føler med deg! Er nettopp kommet ut av det helv.... selv. Som de andre sier, ta kontakt med føde/barsel eller legevakt så fort du kan. Jeg kom meg til legen ved hjelp av at mannen kledde på meg og bærte meg ut i bilen. Grusomt! Fikk zofran etter at alle andre kvalmestillende var prøvd, eneste som hjalp meg litt.

Nytter ikke å si noe, er ingenting som kan trøste i den situasjonen du er i nå. Bare prøv å hold ut :/ 

Anonymous poster hash: 92ce0...795
Skrevet

Skjønner akkurat hvordan du har det! Jeg har 4 barn, og med nr.1 og nr.4 var jeg helt ødelagt, og jeg følte virkelig at jeg aldri kom noensinne til å føle meg frisk igjen. Jeg satt og gråt inne på badet som regel når mannen kom hjem, jeg var nok deprimert har jeg sett nå i ettertid :( Det var jo nesten så jeg ønsket at jeg aldri hatt blitt gravid :S

Men så går det over ;) Og det er sååå verd det :D Jeg pleide å løse donald-kryssord. For da fikk jeg tankene mine over på noe annet, og det pleide hjelpe :)

Nå fant jeg ut på lørdag at jeg er gravid igjen, og ber til høyere makter at jeg ikke skal bli like dårlig som jeg har vært før!

Masse lykke til med graviditeten og den lille skjønne som venter deg ;)

Anonymous poster hash: be63b...6cb
Skrevet

Jeg hadde det med førstemann og er nå gravid igjen og fikk hyperemesis denne gangen også:( Så all medfølelse til deg, jeg går opp i "samme dritten" selv for tiden.

Prøv å drikk Farris, det er viktig for å holde oppe saltbalansen. Selv en liten sup inn i mellom er bedre enn ingenting. Jeg blir heldigvis tatt på alvor og trenger bare å ta en telefon til gynekologen om jeg føler at jeg trenger et sykehusopphold, men får som sagt i meg en del Farris så det går bra enn så lenge. Jeg tar også Phenergan inn i mellom.

God bedring! Og ikke vær redd for å ta kontakt med en annen lege eller gynekolog om du føler deg uttørket.

Anonymous poster hash: 6e493...536
Skrevet

Føden gjør ikke noe med gravide før etter uke 16 på St. Olavs. Ringte legevakt flere ganger og føden en gang jeg spydde i 19 timer. Var i uke 15 og fikk bare beskjed om å holde ut.

Anonymous poster hash: ffe5c...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...