Gå til innhold

fodeling av permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan deler dere permisjon?

Her er lille 4 mnd,og får flaske..og lurer på om jeg og farn skal dele permisjonen likt?

Hvorfor er det moren som skal få mest?

Anonymous poster hash: 75c45...341

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle stå fordeling

Hi

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg skal være hjemme frem til mars, og far fra mars til august. Minsten er snart 2 uker.

Skrevet

Vi tok 7 mnd kvar, fungerte kjempe bra for oss. No vart gutten flaskebarn frå starten, så det gjorde det lettare. Men vi planlegge samme fordeling med neste og, uavhengig om det blir amming eller ikkje.

Pappaen koste seg heime og har fått kjempe fin kontakt med gutten vår.

Skrevet

Mange skrivefeil på meg ja:p

Fint og se at andre deler likt også:)

Skrevet

Vi har først 2 uker sammen, så har jeg 7 uker alene. Deretter deler vi resten 60/40. At jeg har 3dager i uka mens han har 2.

Skrevet

Jeg er hjemme til august neste år og mannen tar 3-4 uker hver sommerferie i 3 år framover. Er jo ikke en selvfølge at mammaen skal få mest, men her er begge fornøyd med at jeg tar det meste av permisjonen også får han endel uker sammen med oss i sommerferiene. Perfekt for oss! Hver familie må jo fordele slik de ønsker. Hvis begge vil ha like mye permisjon, er det jo bare å dele det likt. Men i de fleste tilfeller ønsker ikke mannen så mange månder hjemme og dama ønsker ofte lang permisjon, derfor er det som oftes slik.

Skrevet

Far tok sin kvote, jeg resten. Han tok sine uker da barna var 8 og 9 mnd, jeg jobbet i de ukene, og fortsatte så resten av permisjonen til de begynte i bhg da de var ett år.

Mine barn var flaskebarn.

Skrevet

Vi fordeler slik at jeg har 27 uker, og pappaen har 22 uker.

Jeg kommer til å være hjemme i ca 2 mnd før jeg starter å jobbe en dag i uken igjen.

Og frem til permisjonen er ferdig da, kommer begge to til å jobbe litt, og ha noe permisjon hver uke.

Skrevet

Jeg har fullammet våre barn, så jeg har vært hjemme til de er rundt 8-9 mnd. Etter det har pappaen hatt tidskonto (han er selvstendig næringsdrivende og kan ikke ta 100% fri, men har tatt et par dager i uken). De dagene han har vært hjemme har jeg vært på jobb, også har jeg hatt litt tidskonto og litt gradert permisjon uten lønn frem til ungene har vært rundt 1,5 år, da har de begynt i barnehagen og begge vi voksne tilbake i full jobb.

Vi har altså fra ungene var rundt 8 mnd gamle vært hjemme noen dager i uken hver frem til barnehagestart. Det har fungert fint for oss. Ungene er født i begynnelsen av året og har begynt i barnehage i august.

Anonymous poster hash: b63fc...d77
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg ammer fremdeles og skal ha 10 mnd permisjon mens far skal ha 5 mnd.

Grunnen til at de fleste mødre tar lengst permisjon er vel pga amming. Da mine permisjonsuker var over var mini 7 mnd og hadde såvidt begynt å smake på fast føde. Det hadde absolutt ikke vært til hans beste å bli presset til grøt, middag og mme før han var klar for det.

Når han blir 10 mnd regner jeg med at jeg ammer morgen, kveld og muligens en midt på dagen hvor jeg kommer hjem fra jobb en liten tur.

Det er flott at far har permisjon, men jeg syns det blir feil å ta den på bekostning av mors iom at det faktisk er hun som ev ammer og som barnet er mest avhengig av de første mnd. Det er slett ikke alle som har mulighet til å ta perm uten lønn til fast føde er skikkelig etablert.

Skrevet

Takk for alle svar:) her er lille bynt med grøt, og ellers mme..

Tror farn blir til og ha permisjon fra oktober til mars:)

Hi

Skrevet

Jeg skal ha min pluss fellesdelen (10 måneder?), far tar ut sine uker i at vi drar på noen ferieturer sammen frem til ungen er tre år. Men andre må jo gjøre det som passer dem best.

Skrevet (endret)

Jeg skal være hjemme til poden er drøye 5 mnd og så går pappaen ut i 9 mnd lang permisjon. Jeg runder av med 2 mnd hjemme til slutt før han begynner i bhg neste august. Foreløpig så fullammer jeg og jeg skal starte å pumpe i august slik at småen kan fortsette med mm selv om jeg går tilbake i jobb. Blir kortest permisjon på meg da jeg kjedet meg mye og ikke trivdes så godt i permisjon med førstemann. Jeg er veldig rastløs og faren er en veldig selvoppofrende pappa som elsker å være med barna sine. Han er langt mer tålmodig og energisk så for oss passer det best slik. Pluss at pappaen jobber svært mye mens jeg jobber normal 37 timers uke. På denne måten får hele familien langt mer tid sammen, jeg får jo i tillegg 1-2 timer lønnet ammefri hver arbeidsdag så lenge jeg ammer  :)

Mange mener at mammaen har rett på den lengste permisjonsdelen da det er kvinnen som må gå gravid og føde. Men for meg personlig føler jeg at det er litt langtekkelig med mye nattevåk, uendelig med bleieskift, "dikkedikk" og ensformige dager så for meg er det en langt større belønning å få jobbe mens babyen koser seg hjemme med far :) Godt vi alle er forskjellige, alle familier må gjøre det som er best for seg.

Endret av Madolyn
Skrevet

Jeg tar "alle" ukene. Far får "sine" uker. Flere grunner til det. Tungt svangerskap, fullammet til 8 mnd sist pga barnet nektet å spise ne særlig annet (detver ikke farlig så lenge barnet egger fint på seg..). Jeg har tro på at biologien har rett når det gjelder hvem baret bør være med det første året og helst lengre. Far har maaaange år å knytte seg til barnet. Det er også et øk. Spm. Min mann tjener ca 250.000kr mer en meg per år, over 6g som betyr et øk. Tap for oss.det har vi pt ikke råd til.

Vi skal ha 5uker av pappapermen sammen, da reiser vi utenlands. Jeg tok all nattevåken sist, det funker ikke med full jobb. Far våkner ikke en gang. Dessuten har far flere uker ferie til gode, og med pappaperm + ferie så får han 21 uker hjemme neste år. Han syntes det var mer enn godt nok!

Anonymous poster hash: fbf46...0bc

Skrevet

Her tar pappaen pappakvota, jeg resten. Det passer oss fint. Kunne egentlig tenkt meg å begynne tidligere på jobb igjen, men er veldig opptatt av tilknytning, og er redd denne ikke blir optimal om babyen skilles fra "hovedomsorgsgiver" for tidlig.

Men det er oss, andre gjør hva de mener er best :)

Anonymous poster hash: 47a9a...5fa

Skrevet

Barnet kommer i oktober. Jeg skal være hjemme til mai, fra da av og ut året skal vi dele ca 50-50. Inkl en del ulønnet perm. Håper på barnehageplass fra nyttår.

Sist var jeg hjemme i ett år. Og så pappaen i tre mnd. Jeg kjedet meg veldig på slutten, så tror det blir mye bedre denne gangen :)

Skrevet

Jeg tar 10 mnd og pappaen tar 4 mnd. Vi har litt ferie inni her for å strekke ut tiden, men pappaen tar 16 uker av pemisjonen.

Skrevet

Her tar pappaen pappakvota, jeg resten. Det passer oss fint. Kunne egentlig tenkt meg å begynne tidligere på jobb igjen, men er veldig opptatt av tilknytning, og er redd denne ikke blir optimal om babyen skilles fra "hovedomsorgsgiver" for tidlig.

Men det er oss, andre gjør hva de mener er best :)Anonymous poster hash: 47a9a...5fa

Her hjemme har pappaen babyen like mye som meg (eller mer) på kvelder og i helgene bortsett fra ammingen. For oss er det like viktig at storebror får masse oppmerksomhet fra mammaen sin for å unngå søskensjalusi. Babyen er like trygg på pappaen som på meg allerede og det er deilig :-) Og nå har jeg ikke mer enn 6-7 t lange arbeidsdager pga ammefri og når jeg uansett har tenkt å fortsette nattammingen så blir ikke endringen så stor for babyen :-)

Skrevet

Men det er oss, andre gjør hva de mener er best :)Anonymous poster hash: 47a9a...5fa

Her hjemme har pappaen babyen like mye som meg (eller mer) på kvelder og i helgene bortsett fra ammingen. For oss er det like viktig at storebror får masse oppmerksomhet fra mammaen sin for å unngå søskensjalusi. Babyen er like trygg på pappaen som på meg allerede og det er deilig :-) Og nå har jeg ikke mer enn 6-7 t lange arbeidsdager pga ammefri og når jeg uansett har tenkt å fortsette nattammingen så blir ikke endringen så stor for babyen :-)
Flott for dere :)

Her er det jeg som har ungene mest pga pappaens jobb, så da er det meg babyen knytter seg til inntil den blir så stor at mamma ikke er "den eneste" lenger. Har heldigvis fungert fint.

Anonymous poster hash: 47a9a...5fa

Skrevet

Jeg skal være hjemme til poden er drøye 5 mnd og så går pappaen ut i 9 mnd lang permisjon. Jeg runder av med 2 mnd hjemme til slutt før han begynner i bhg neste august. Foreløpig så fullammer jeg og jeg skal starte å pumpe i august slik at småen kan fortsette med mm selv om jeg går tilbake i jobb. Blir kortest permisjon på meg da jeg kjedet meg mye og ikke trivdes så godt i permisjon med førstemann. Jeg er veldig rastløs og faren er en veldig selvoppofrende pappa som elsker å være med barna sine. Han er langt mer tålmodig og energisk så for oss passer det best slik. Pluss at pappaen jobber svært mye mens jeg jobber normal 37 timers uke. På denne måten får hele familien langt mer tid sammen, jeg får jo i tillegg 1-2 timer lønnet ammefri hver arbeidsdag så lenge jeg ammer :)

Mange mener at mammaen har rett på den lengste permisjonsdelen da det er kvinnen som må gå gravid og føde. Men for meg personlig føler jeg at det er litt langtekkelig med mye nattevåk, uendelig med bleieskift, "dikkedikk" og ensformige dager så for meg er det en langt større belønning å få jobbe mens babyen koser seg hjemme med far :) Godt vi alle er forskjellige, alle familier må gjøre det som er best for seg.

Tenker akkurat likt som deg:)

Hi

Skrevet

Jeg er så glad jeg får all permisjon selv! Nok et pluss med å være alenemor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...