Gå til innhold

Jenta på fire og et halvt er plutselig bøllete!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har alltid vært snill og rolig, nesten på grensen til lett utnyttelig av andre barn, og har hatt det vanskelig på bhg da flere eldre barn har vært slemme mot henne - både i ord og andling.

Nå har vi besøk av et vennepar med barn. Jentene som er like gamleleker kjenpefint sammen, men jenta vår har ikke vært noe hyggelig med gutten på tre. Har sttengt ute fra lek, og i dag slo hun fordi han gjorde noe hun ikke likte i lek.

Jeg er helt sjokka, og utrolig fortvilet egentlig over å se denne nye siden hos henne. Hva skjer? Skulle ikke slik oppførsel heller ha kommet før treårsalder?

Noen som kjenner seg igjen eller har råd?

Anonymous poster hash: e22de...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er at hun har sett at andre barn har fått oppmerksomhet (spiller ingen rolle om den er negativ) ved å slå, dytte og å være "slem. Hun har kanskje sett seg lei på å være usynlig og å bli tilsidesatt av andre barn. Hun krever sin rett og hun vil ha oppmerksomhet, men hun vet ikke andre måter enn den hun har sett fra andre barn : den negative

Anonymous poster hash: f25e2...013
Skrevet

Sønnen min på 5 har hatt en liten periode nå, hvor han krangler med andre barn om leker, regler i lek osv. Han har til gode å slå, det gjorde han en liten uke når han var 2-3 år, men da fikk han time-out hver gang han prøvde, og ga seg fort.

Jeg tror barna etterhvert blir "lei" av mindre barn, altså at de ønsker å leke med jevngamle, og synes små barn/større barn kan være slitsomt, og at de derfor ikke har lyst til å ha med de andre. Og hvis din jente har blitt behandlet dårlig av andre barn, så bruker hun de samme "lekekodene" på andre. Det er jo det hun er vant med er løsningen på problemet, hun ble jo behandlet slik, så da behandler hun andre slik. 

Mitt eneste råd, selvom det kanskje virker brutalt hvis det er "innlært oppførsel" fra andre barn, er å ta det hardt og konsekvent. Slår hun, da blir hun tatt vekk fra de andre barna. Min sønn får beskjeden om å leke fint 2 ganger hvis det er problematikk, og så blir han tatt unna i noen minutter (han er 5, så da er det 5 minutter). Veldig effektivt, Han har kanksje 2 slike runder på en dårlig lekedag, så er han snill og god mot andre igjen. 

Barn tenker ikke likt som oss voksne, det er ikke sikkert hun ser at hun gjør noe galt, hun gjør bare det som faller henne inn. Men vis henne hva som er rett og galt, og tilrettelegg for at leken skal gå bra, hvis den yngre gutten vil være med, så gi ham en rolle i leken, forklar reglene for leken, gi ham en egen leke osv, slik at barna kan leke sammen uten å måtte finne ut av alt selv :)

Og jenta di har forøvrig godt av en liten utvikling, selvom den er negativ, eneste måten de lærer på er jo ved å prøve og feile :) Snakk med henne, forklar at sånn og slik ikke er greit, og innfør konsekvens :) 

Anonymous poster hash: 8709e...ee4
Skrevet

Takk for svar :)

Hun satt på rommet nå lenge og snakket med pappaen. Hun fikk ikke leke med de andre før hun hadde forstått at det hun gjorde var galt, og var klar til å si unnskyld. De leker nå harmonisk alle tre.

Det kan veldig gjerne være at hun har lært dette på bhg. Vi slår i alle fall ikke her hjemme. Og egentlig så er jeg på en måte glad for at hun nå har sett på seg selv som viktig nok til å kunne ekskludere ( hvor enn feil det høres ut) siden hun stort sett har stått med et skuffet ansikt når de andre snudde ryggen til - og tatt imot dem med stor iver når de i et ensomt øyeblikk fant det for godt å leke med henne.. Men vi er strengt bestemt på at hun ikke skal ekskludere noen, og minner henne på at det har vært n vond opplevelse for henne å bli ekskludert..

MEN den største bekymringen min er at hun ikke skjønner at han er tre år. Hun burde jo hatt omsorg for dem som er mindre! Jeg lurer på om det kan være fordi hun alltid har fått høre at hun er for liten til ditt og datt på bhg, da hun er mye mindre enn de andre på avdelingen..

HI

Anonymous poster hash: e22de...c94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...