Gå til innhold

Hvilken idrett vil dere anbefale for vår aktive 7-åring...

Anbefalte innlegg

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Tror det må være noe allsidig. Vi bor relativt nært en by, så vi har tilgang til det meste...

Han er mer aktiv enn "alle" kompisene sine. Da mener jeg ikke "adhd-aktiv", men han elsker å holde på med fysisk aktivitet, type trening. Han spiller fotball og sommeren og i vinter har han spilt håndball. Fotball kan han spille døgnet rundt tror jeg, og det er flott. Han maser om å få bli med faren på treningsstudio, han vil ut og sykle turer, og hadde han fått en racer hadde han nok mestret den ganske fort - faren sykler landeveissykkel. Vi har turnmatte på stua, den brukes flittig til å løfte "vekter" - ting han finner i huset som veier litt. Det løfter han, og han tar armhevinger, spagat, slår hjul etc. Han løper som en vind rundt huset (ute ja). Hopper på trampolina. Bygger hytte. I går syklet han på en racer vi har, på rulla i gangen, og han sto skikkelig på altså, han ble gjennomsvett og måtte dusje.

Han er en veldig grei gutt, men dessverre får han lite besøk. Tror faktisk dette har med at han har et annet aktivitetsnivå enn vennene sine. De vil gjerne spille og leke inne når de er her, vår vil helst ut og bevege seg (såklart ikke alltid, men ofte). 

Tenker det hadde vært fint med noe der han kan få øvet kroppsbeherskelsen og kanskje også må holde fokus/ konsentrere seg. Han har mye energi og trenger relativt lite søvn.

Han er normalt utviklet kognitivt og lærte seg å lese i løpet av første klasse, ligger ganske så på snittet faglig.

Når jeg leser over høres han ut som en unormalt overaktiv unge, og han er nok mer aktiv en gjennomsnittet blant sine kamerater. Vi vil gjerne støtte opp under dette, ikke la han miste energien til spilling og tv. Selv om han også elsker å sitte i sofaen sammen med oss og se tv, eller spille litt tv-spill innimellom.

Hva foreslår du for denne karen, om du gadd lese alt :) Det ble litt langt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager at det ble så langt... Men ville forsøke å få frem flere sider av gutten, så han ikke bare høres slitsom ut :)

Skrevet

Har de tilbod om allidrett/idrettsskule ville eg valgt det, 7 år er tidleg for "spesialisering". Ellers er turn ein fin aktivitet som byr på utfordringar.

Skrevet

Når man har en så aktiv gutt så er det viktig å lære han å fokusere energien sin riktig, så noen fritidsaktiviteter er nok en god ide. Hva med svømming og langrenn? Da får man brukt hele kroppen sin samtidig som det har et konkurransepreg over seg :)

Skrevet

Taekwondo! Handler mye om selvkontroll, og er kjempegod og allsidig trening. I tillegg forkus på respekt (med et smil). Vi er kjempefornøyd, vi har dog en gtt i litt andre enden av skalaen, men han stortrives. Det er bra kustus på treninger, mye gøye leiker og fokus på mestring. De aktive/utagerende roer seg, og de beskjedne opplever mestring heter det på hjemmesiden.

Anonymous poster hash: bd5d5...f97
Skrevet

Langrenn

Slalom

Karate eller noe i den sjangeren.

Svømming

Her går det i turn, langrenn og lange sykkelturer.

Skrevet

Hva med kampsport av noe slag? Datteren min har gått på taekwondo, og der er det stort fokus på både respekt, kroppsbeherskelse og trening :)

Skrevet

Har de tilbod om allidrett/idrettsskule ville eg valgt det, 7 år er tidleg for "spesialisering". Ellers er turn ein fin aktivitet som byr på utfordringar.

All-idrett har vi faktisk ikke her. Det er fotball og håndball, som idrettslaget tilbyr.

Ja, vil jo han skal holde på med noe allsidig, som han kan ha glede av på flere områder. Derfor tenker jeg kroppsbeherskelse og gjerne litt konsentrasjon. Har tenkt på kampsport ja, eller evt turn. Slalom blir vanskelig, men langrenn liker han - da sammen med oss. Er ikke flink å dra på svømming med han, men det er også et godt alternativ.

Skrevet

Kampsport eller turn :) Vet ikke hvordan ride-miljøet er der dere bor? Riding er topp for kroppsbeherskelse og konsentrasjon!

Orientering og klatring?

Skrevet

Orientering finnes vel her, klatring må vi kjøre et stykke og det blir vanskelig å gjennomføre, men det hadde han nok elsket :) 

Holder på å sjekke ut taekwon-do og muligens finnes det bryting på stedet vårt :)

Skrevet

Takk for mange fine forslag :) Går meg litt fast, og vet ikke helt hva som er hva. Jeg har aldri gjort annet enn håndball og fotball, også var jeg flink å svømme på skolen... :s

Gjest sug lut
Skrevet

Som det sies over her, orientering gir deg både kropp og hode. Men ellers tenker jeg at han burde loses i retning friidrettsmiljø, siden han da kan få prøve seg i masse forskjellige øvelser.

Skrevet

Høres ut som han er ekstremt overstimulert

Anonymous poster hash: 19c22...d09

Skrevet (endret)

Høres ut som han er ekstremt overstimulert

Anonymous poster hash: 19c22...d09

Det måtte komme noe negativt ut av det :) Nei, han er ikke overstimulert. Alt som gjøres er frivillig fra hans side, og det er tydelig at han liker det. Vi presser han ikke til noen ting. De andre to var ikke slik. 

Men han har mye energi han har behov for å få ut, og vi vil gjerne følge opp dette på en god måte, så han ikke taper seg til spillenes verden som noen av hans kompiser har gjort allerede. Vi er glade for at han er så glad i idrett, og vi vil "utnytte" det til guttens beste. Det vil si ta vare på energien hans, gjøre det vi kan for at han skal dra nytte av det. Har lest litt om taekwon-do og synes det så spennende ut. Må bare finne nærmeste klubb.

Ja, friidrett hadde også vært noe, men det vet jeg ikke hvor vi må dra for å finne... Skal undersøke det også :) 

Gjennom året som har vært har vi hatt grense for en fritidsaktivitet pr runde, altså fotball om sommeren og håndball om vinteren. Dette pga lekser og at vi ønsker at han skal ha tid til venner. Men ser ikke noe galt i å la han prøve flere grener :)

Nok en gang, takk for svar :)

Endret av deterbaremeg:):)
Skrevet

Innebandy? Men da hos klubber som satser og ikke glemmer bort barna.

Ishockey?

Anonymous poster hash: 2535e...956

Skrevet

Jeg har også en veldig aktiv gutt og han har prøvd seg på litt forskjellig.

Nå er han 9 år og har landet på fotball og turn, han elsker begge deler. Turn begynte han på fordi han hadde et ønske om å ta baklengs salto på snowboard og da måtte han jo lære å ta salto et sted ;) Han er en type som rett og slett er glad i å bevege seg, glad i fart og spenning og han tar ting ekstremt lett. Han er ganske så uredd og aldri redd for å prøve, har etterhvert fått en veldig letthet i kroppen, beveger seg på en imponerende lett måte og behersker det meste han prøver veldig bra.

Utenom organisert idrett står han på skateboard, sparkesykkel og kjører bmx. Vi har både bmx-baner, ramper og fine steder å trikse i nærheten så han hopper, kjører i trapper, på rekkverk osv. Ganske gal og uredd, men bruker alltid hjelm. Han elsker å bade og svømme, og nå begynner turningen betale seg siden han tar både forlengs og baklengs salto fra bassengkanten, på trampolinen osv. Det er også gøy å "vise seg litt" når vi er sammen med andre, f.eks på en stor sånn hoppeblemme på en campingplass vi var på i helgen kan han fint ta flere saltoer etter hverandre o.l. og høste beundring fra jevnaldrede :)

Om sønnen din er glad i å løpe ville jeg nok satset på friidrett, det er veldig allsidig, min andre sønn som er veldig hurtig til bens og elsker å løpe driver med det. De blir veldig kvikke i kroppen, sterke og atletiske på friidretten altså.

Anonymous poster hash: 14efd...ae5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...