Gå til innhold

Ordet "hersketeknikk", hva legger du i det uttrykket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært her inne siden 2008, og har fått med meg at ordet "hersketeknikk" ofte blir tatt ibruk så fort noen svarer litt nedlatende eller spydig.

Personlig er dette et ord jeg ikke har i mitt vokabular, og ser det heller ikke bli brukt i diskusjoner på andre nettsteder enn her.. Derfor lurer jeg på om dette er en bim/dib-greie, at man mener andre utøver hersketeknikker bare man diskuterer iherdig og kanskje blir litt nedlatende, eller om det rett og slett er jeg som ikke har forstått ordet riktig..

For eksempel; om noen kaller meg "lille venn" eller "frøken" i en diskusjon så ville jeg sagt noe ala "ikke vær så spydig/nedlatende". Jeg ville ikke sagt "kutt ut hersketeknikken".. Ser dere virkelig på det som et forsøk på å herske? Eller mer for å være nedlatende?

Så dere som bruker dette uttrykket, hva legger dere egentlig i det? Jeg spør ikke for å være spydig, men lurer oppriktig på dette ;)

Anonymous poster hash: 6349b...fe8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørte også her om dagen at det het herseteknikk, ikke hersketeknikk. Men jeg vet ikke:P

Skrevet

Vet ikke, teknikker man kan bruke som hersker? Har ikke sett det i ordboken, så egen tolkning må vel være fritt frem.

Anonymous poster hash: 7a4f7...524

Skrevet

Jeg leste dette istad, men er likevel overrasket over at så mange her inne faktisk bruker dette uttrykket istedenfor spydig/nedlatende/arrogant/frekk osv.. :)

Hører som sagt ikke uttrykket andre steder enn her inne ;)

Anonymous poster hash: 3b59a...3cb

Skrevet

Hersketeknikk er et helt vanlig uttrykk i min omgangskrets og jobb. Det beskriver noe mer enn det å være spydig og nedlatende, for det sier noe om hensikten til den som bruker det. Det er en grei ting å vite om, for om man kan noe om hvordan hersketeknikker brukes og fungerer, så er det lettere å parere om man blir utsatt for det. 

Anonymous poster hash: dabfc...0b2
Skrevet

Slik jeg ser det, så kan det godt hende at man ER spydig/nedlatende/frekk. Men hvis man er det fordi man ønsker å få overtaket i en diskusjon, fordi man -bevisst eller ubevisst- aner at man ikke har de beste saklige argumentene, ja da er det en hersketeknikk.

Man bryr seg ikke om hvordan man vinner, bare man vinner, liksom. Og det kan være greit å vite om slike teknikker, for det er mange som bruker slikt.

Anonymous poster hash: d705e...bd3
Skrevet

Det er kjent uttrykk hvis man leser om psykopatiske trekk, mener jeg.

En hersketeknikk kan være å gråte "for ingenting", bare for å kunne oppnå det man vil.

"Hun må jo få det som hun vil, stakkars".

En annen hersketeknikk er å utmanøvrere andre ved å sette ut falske rykter om dem. Eller baksnakke andre systematisk, basert på tvilsomme rykter.

Skrevet

Jeg leste dette istad, men er likevel overrasket over at så mange her inne faktisk bruker dette uttrykket istedenfor spydig/nedlatende/arrogant/frekk osv.. :)

Jeg synes det er mer overraskende at du ikke har sett eller hørt dette ordet i bruk andre steder enn her.

Anonymous poster hash: 63692...a0b

Skrevet

Jeg har vært her inne siden 2008, og har fått med meg at ordet "hersketeknikk" ofte blir tatt ibruk så fort noen svarer litt nedlatende eller spydig.

Personlig er dette et ord jeg ikke har i mitt vokabular, og ser det heller ikke bli brukt i diskusjoner på andre nettsteder enn her.. Derfor lurer jeg på om dette er en bim/dib-greie, at man mener andre utøver hersketeknikker bare man diskuterer iherdig og kanskje blir litt nedlatende, eller om det rett og slett er jeg som ikke har forstått ordet riktig..

For eksempel; om noen kaller meg "lille venn" eller "frøken" i en diskusjon så ville jeg sagt noe ala "ikke vær så spydig/nedlatende". Jeg ville ikke sagt "kutt ut hersketeknikken".. Ser dere virkelig på det som et forsøk på å herske? Eller mer for å være nedlatende?

Så dere som bruker dette uttrykket, hva legger dere egentlig i det? Jeg spør ikke for å være spydig, men lurer oppriktig på dette ;)

Anonymous poster hash: 6349b...fe8

Dette er ikke et DIB- fenomen, men et anerkjent begrep i vestlige land og er skrevet en del om. Nesten alle bruker slike teknikker fra tid til annen, men er de alvorlige og hyppige nok grenser det til mobbing.

Hersketeknikker kan være usaklige teknikker som tas i bruk av noen i en diskusjon for å få andre til å le av vedkommende, sette motstanderen i debatten ut av spill og gjøre at noen ikke tas på alvor. F.eks. vil et "Åå, du er så søt når du er sint" som svar på et spørsmål om hvorfor din kollega har satt sin underskrift på en artikkel du har skrevet, være en hersketeknikk og avledningsmanøver.

Har opplevd hersketeknikk i form av sjefing fra en kollega. Blant annet fikk jeg i en skarp, myndig tone høre at jeg måtte skynde meg å hente permer og nytt tastatur til henne med en gang. Første gang sa jeg ja og løp av gårde, men en annen gang så stoppet jeg opp siden jeg plutselig innså at jeg nå hadde blitt lurt av en enkel hersketeknikk til å oppføre meg som en dørmatte og hennes underordnede- noe hun veldig gjerne hadde likt å se meg som....

Jeg liker å være behjelpelig, men det er noe annet å gjøre banale ting for en jevnbyrdig kollega som de åpenlyst klarer helt fint selv.

Anonymous poster hash: e4a0c...85e

Skrevet

Jeg synes det er mer overraskende at du ikke har sett eller hørt dette ordet i bruk andre steder enn her.

Anonymous poster hash: 63692...a0b

Som sagt, nei.. Som regel blir det brukt andre ord enn hersketeknikk. Å gråte for ingenting for å oppnå noe, som nevnt over, blir heller kalt å være manipulerende f.eks..

Skrevet

Det er kjent uttrykk hvis man leser om psykopatiske trekk, mener jeg.

En hersketeknikk kan være å gråte "for ingenting", bare for å kunne oppnå det man vil.

"Hun må jo få det som hun vil, stakkars".

En annen hersketeknikk er å utmanøvrere andre ved å sette ut falske rykter om dem. Eller baksnakke andre systematisk, basert på tvilsomme rykter.

Det du beskriver er ikke hersketeknikk.

Ellers klarer de færreste å begynne å gråte på kommando. Det kan også være slik at årsaken til tårene kan være skjult for andre. Å påstå at noen gråter for å få viljen sin kan derimot være en hersketeknikk ment å gjøre at noen ikke tas på alvor.

Skrevet

De fem klassiske hersketeknikkene er:

• Usynleggjering. Føregår ved at personar blir oversett, bortgløymde, forbigått eller «overkøyrde».
  • Latterleggjering. Føregår ved at innsatsen din blir håna, ledd av eller samanlikna med dyreoppførsel.
  • Å halda tilbake informasjon. Føregår når nokon som ein sjølvsagt ting informerer nokon få, medan andre ikkje får tilsvarande informasjon om viktige ting på arbeidsplassen eller i det politiske livet.
  • Fordømming same kva du gjer. Anten er du for passiv, eller så er du for pågåande. Blir også kalla dobbeltstraff.
  • Å påføra skuld og skam. Føregår ved latterleggjering, audmjuking, blottstilling og ærekrenking.

Skrevet

Interessant, 2:07, eller 85 e, eller kva du no ynskjer å kallast.

Eg bokmerkar no denne sida pga desse interessante opplysningane.

Anonymous poster hash: ec51f...1db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...