Gå til innhold

Uttrykket "takk for sist"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken betydning er "vanlig" eller "riktig"?

A: når man treffer noen det er lenge siden man har møtt f.eks tante du ikke har møtt siden sommerferien for tre år siden...

B: når du møter noen første gangen etter at dere f.eks var i samme middagsselskap eller fest?

Anonymous poster hash: babf8...95e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker det stort sett i scenario B. Om det er riktig eller ei, det vet jeg ikke...

Skrevet

B er vel riktig. Du takker for et hyggelig treff som var for ikke lenge siden. Man takker på en måte for at man var sammen.

Om det er veldig lenge siden man traff noen, takker man ikke for det.

Anonymous poster hash: 64ba7...c1a

Skrevet (endret)

Jeg bruker det i begge tilfellene. Om det er kort eller lang tid siden man hadde det hyggelig sammen, er vel uten betydning.

Endret av "Himmel og hav"
Skrevet

Bruker det i begge sammenhenger jeg og.

Skrevet

Brukar det i tilfelle B, om me nyleg har treftes i hyggeleg lag.

Skrevet

En venninne av meg sa takk for sist da hun møtte til sin andre time hos en ung, kjekk, mannlig gynekolog. ^^,

Anonymous poster hash: 3707c...b0e

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er vel ingen av delene som er veldig feil, men mest vanlig bruk er nok B.  Jeg ville nok lurt litt om noen jeg ikke hadde sett på flere år hadde brukt det, men ikke så mye at jeg hadde brukt noe særlig tid og tenke over det.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

B er nok mest vanlig og etter min mening også mest riktig, men det er heller ikke direkte feil å bruke uttrykket i tilfelle A. 

Skrevet

Bruker det nok på B. I alternativ A hadde jeg nok sagt "Det var lenge siden, så koselig!" Eller noe sånt, hehe ;)

Skrevet

Begge. Men for meg er det mye en frase det ikke ligger noe bak...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...