Gå til innhold

Til dere som har barn på 6-7-8 år (om beltestol)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter barna deres i beltestol i bilen?

Her sitter fortsatt eldstemor på snart 9 år i beltestol i bil. Hun veier ikke 35 kg enda og er ikke 135 cm enda. I tillegg er hun en liten fornuftigfrøken som så og si nekter å sitte på med besteforeldrene i bilen deres dersom lillebror også skal være med i bilen, da de bare har en beltestol. Hun nesten nekter å sitte på i bil om hun ikke sitter i beltestol.

Men jeg kan ikke påstå jeg vet om noen andre her på bygda som har sine 8-9-åringer i beltestol. Noen andre i klassen hennes har også like før sommeren bemerket det for henne, og hun har oppfattet det litt som erting. Jeg syns det er vanskelig å bare si at hun ikke lengre trenger beltestolen, spesielt siden hun vet veldig godt selv at hun må veie over 35 kg og være over 135 cm lang. Og hun er for så vidt bestemt på det selv også...!

Hva gjør dere andre mammaer? Når slutta deres barn å bruke beltestol?

Anonymous poster hash: 2516f...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei jente på 128 cm som straks fyller sju som sitter i beltestol. Ingen protester, og har inntrykk av at jevnaldrende også sitter i sete. Vet ikke hvor lenge vi kommer til å bruke sete.

Anonymous poster hash: 738ab...8d1

Skrevet

Min er åtte år og sitter fortsatt i beltestol. Han er 28 kg og 130 cm. Det betyr at det er en stund til han ikke trenger det lenger. Ser at det er en god del i klassen hans som ikke sitter og som ler når de skal sitte på med meg og jeg sier at de må sitte i sete.

Så her må de sitte til de er stor nok til å la være.

Anonymous poster hash: 0025c...187

Skrevet

Jeg har en lang 7 (snart 8) åring som er 139 høy. Han sluttet med stol for ca 2 uker siden.

Anonymous poster hash: b8628...df7

Skrevet

Min er snart 8 og sitter i beltestol. Helt vanlig her. Hun er 142 cm og 34 kg. Har større venninner som også sitter i stol.

Skrevet

Mine er snart 7 og 9 år og sitter i bilbeltestol. Eldste er ca 140 cm og 35 kg. 

Anonymous poster hash: 912ea...0a0
Skrevet

Godt å høre det er flere som har barna i beltestol så lenge det er anbefalt.

Heldigvis setter ikke frøkna seg på bakbeina når det gjelder dette (heller tvert imot), men jeg syns det var leit at hun fikk høre fra andre i klassa at de legger merke til at hun sitter i stol, mens de andre tydeligvis ikke gjør det.

Nei, hun får strekke seg litt mer og bli litt tyngre før vi kaster det ut tenker jeg! Takk for tilbakemeldinger :)

HI

Skrevet

Er beltestol et sete med egne seler? Eller er det slik en pute med rygg og bilens seler?

Mine på 7 og 9 bruker slik pute med rygg, men med bilens seler, og skal bruke de lenge enda. Eldste er vel ca 134 cm lang og veier 30 kg, yngste vet jeg ikke lengden på, men hun veier 23 kg.

Skrevet

Mitt barn på snart 8 sitter fortsatt på pute med rygg, og kommer til å fortsette med det en god stund til. Helt til hun har passert godt og vel grensen for å sitte uten.

Anonymous poster hash: a86fb...27d
Skrevet

Vi tok vekk ryggen på stolen da hun var 7 1/2 år. Er nå 8 1/2 og sitter kun på pute i bilen vår. Er 142 høy og 34 kg ca. I andre biler sitter hun ikke på pute.

Skrevet

Min 7,5-åring bruker beltestol, han er bare 22 kg og 126 cm så er en stund igjen... Når han sitter på med bestefaren bruker han kun bilpute.

Anonymous poster hash: dfc28...904
Skrevet

Har ei jente på 8 år som verken er høy eller tung nok til å slutte med beltestol, men er eneste i klassen og på fotballaget som fortsatt bruker det (har sett dette selv også.)

Hun ble før sommeren ertet litt for dette, og nektet å bli med på bortekamper med fotballen hvis hun ikke fikk bruke pute (slik de andre har). Hun synes det er flaut.

De andre i klassen og på fotballen er ikke noe spesielt større enn jenta mi.

Er veldig i tvil her, for ønsker å bruke bilstolen lengst mulig.. Og ønsker iallefall ikke å bruke disse putene som trygg trafikk egentlig vil forby. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Ikke meningen å "ta"tråden din hi:)

Anonymous poster hash: f5b50...c1f

Skrevet

Bare "ta" tråden du ;)

Ser at jeg selv kan komme i lignende situasjon snart... Har selv tenkt å gå rett fra beltestol til uten noe (dvs ikke bare pute) når tida er inne for det, er det lurt? Dumt? Er så usikker, da det er så mange sprik mellom det som anbefales og det som blir gjort. Blir så usikker!

HI

Skrevet

Bare "ta" tråden du ;)

Ser at jeg selv kan komme i lignende situasjon snart... Har selv tenkt å gå rett fra beltestol til uten noe (dvs ikke bare pute) når tida er inne for det, er det lurt? Dumt? Er så usikker, da det er så mange sprik mellom det som anbefales og det som blir gjort. Blir så usikker!

HI

:-)

Er ganske sikker på at det er det som er anbefalt..altså å gå fra beltestol til ingenting som du sier :) det var opprinnelig min plan også..

Kjenner det er vanskelig å tviholde på den stolen så lenge jenta mi synes at det er så flaut og dumt..

Skulle ønske trygg trafikk kunne ha en kampanje om det å sikre de eldre ungene også forsvarlig:)

Anonymous poster hash: f5b50...c1f

Skrevet

Min er snart 10 år. Over 135, vet ikke vekta. Kommer til å bruke beltestol så lenge sen passer.

Men besteforeldre har sluttet med det, fikk vite det her om dagen. Det liker jeg ikke. Spesielt siden de har stol til henne som de har tatt ut av bilen....

Beltestolen står nå i garasjen. Hun sitter på med dem kanskje 2-4 ganger i mnd

Skrevet

9 åringen min har beltestol og sitter godt i den. Om jeg har med klassekamerater i bilen, sitter de i minsten sin beltestol eller på pute om minsten er med.

Det er ikke vanlig rundt her at så store barn bruker mer enn pute, men jr har ikke fått noen kommenterer på det såvidt jeg vet.

Skrevet

Mine gjør det i vår egen bil og om de skal på lengre turer med andre, men vi godtar at de sitter uten på korte turer med venner og familie om de ikke har seter akkurat i nærheten.

Anonymous poster hash: 57df4...e6e
Skrevet

Fikk høre at å sitte på bare pute var som ikke å ha sikring i det hele tatt. Så her skal beltestolen brukes så lenge det går. Han er er 134 cm og antar han er rundt 28-30 kg.

Anonymous poster hash: 4b14d...9fb
Skrevet

Bruker beltestol så lenge den passer. Barna mine er slike som ikke bryr seg så veldig om hva andre måtte mene, heldigvis. Men uansett hadde de ikke hatt noe valg og måtte tatt skammen med å være skikkelig sikret.

Skrevet

Min på 7 1\2 år sitter i beltestol. Takk og lov for det for 4 uker siden da vi ble påkjørt i 80 kmt på E6.

Jeg trodde han var død da, og legene priset seg lykkelig for at han hadde sittet i en slik stol. Det kan ha reddet livet hans.

FOR guds skyld! Ha de i bilstoler!

Skrevet

hva er beltestol?

Anonymous poster hash: 198e3...f12
Skrevet

Her er eldste straks 8 år. Hun er bare 122 cm og 19 kg så hun blir sittende i beltestolen lenge enda. Regner med det blir frem til hun er 10-12 år.

Ingen av vennene som har sagt noe, men de fleste bruker stol. Vet bare om en veninne som er veldig lang som ikke bruker det lengre.

Anonymous poster hash: 8cd03...f65
Skrevet

Har tenkt å bruke beltestolen til de ikke lenger får plass.

Mange her bruker verken sete eller pute, fori om ungene er små.

Anonymous poster hash: c0b21...0e7

Skrevet

Min på 8 1/2 bruker sjelden stolen nå. Vi tar den frem om vi skal langt, men han sitter ikke godt i den lengre. Han er 138 cm og 31 kg. Det er dessuten trangt med setet hans i baksetet siden vi har to andre barneseter der. Å kjøpe nytt sete til en 8 1/2-åring er ikke aktuelt. Ei heller å kjøpe ny bil, det har vi ikke råd til. Han sitter greit uten sete og beltet går ikke rett over halsen heller.

Anonymous poster hash: 52498...c03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...