Gå til innhold

"Innføre" grønnsaker i kosten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er så utrolig dårlig til å spise grønnsaker at det er flaut.

Vi er også kresen så mye vi ikke liker av grønnsaker.

Dette vil jeg gjøre noe med, og starte med å spise og ha grønnsaker som en naturlig del av måltidene.

Noen tips?

Anonymous poster hash: 2f426...bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker å snike det inn i maten uten at de merker noe (inkludert mannen noen ganger). Revet gulrot har jeg hatt i både fiskegrateng, pannekaker og brød. Jeg har kokt bønner og mosa med stavmikser og hatt i pizzafyllet eller sammen med kjøttdeig osv. Vær kreativ. Lag chips av poteter, gulrøtter og rødbeter. Ha grønnsaker og fløte med krydder i ei form i ovnen, gjerne ost oppå.

Anonymous poster hash: 2cbd3...82c
Skrevet

Bruk ferske grønnsaker: gulrøtter kuttetopp i stenger, paprika og agurk skjært oppi knaskestørrelse, tomat i båter

Skrevet

Grønnsaker og hjemmelaget dipp :)

Anonymous poster hash: 2cbd3...82c
Skrevet

Hvis du vil ha litt mer grønnsaker i maten, uten at det gjerne merkes så mye i starten, kan du prøve å ha en ny grønnsak i ellers kjent saus eller suppe. Etterhvert kan du prøve ut flere :)

Pizza/pastasauser med litt ferske tomater

Stek kjøttdeig med hakket løk, eller ha løk i den brune sausen

Rød paprika og vårløk passer veldig godt i kyllingsuppe eller sauser til kylling

Du skriver ikke hva slags grønnsaker dere bruker nå, og hva dere ikke liker, kanskje det er noen nye grønnsaker i samme gate som de dere liker som kan være greie å begynne med :)

Skrevet

Ta med deg barna i butikken og velg dere ut noe dere vil smake på. Smak på de rå, kokte, stekte eller en annen form dere ønsker. Men kan være lurt å si til ungene at vi smaker, men om vi ikke liker eer det helt greit. Og en kan like paprika rå, men ikke stekt blandt annet eller omvendt. Ting smaker forksjellig når de er tilberedt forskjellig og de får forskjellige konsistenser etter hvordan de tilberedes.

Vi har barn som liker ulike grønnsaker, så vi har ofte endel forskjellige grønnsaker til middag av den grunn.

Vi har ofte rå grønnsaker uten om middag, så de får i seg ye grønnsaker selv om vi ikke alltid har det til middag. Selv spiste jeg aldri grønnker til middag, for jeg likte ikke kokte grønnsaker når jeg var liten. (Nå har jeg funnet ut at jeg fortsatt ikke liker mammas ihjelkokte grønnsaker. Men grønnsaker som. Passe kokt kan jeg spise litt av nå) men jeg ble ikke tvunget til å spise grønnsak, for jeg spiste så mye grønnsaker gjennom dagen at det gjorde ikke noe om jeg ikke spiste til middag. Jeg snoket i kjøleskapet, og det var ikke sjeldent mamma så meg i sofakroken med en hel blomkål i fanget. For rå grønnsaker elsket jeg. Er igrunn ganske lik faren min der. Vi satt senest går med en bunt gulrøtter på deling, ettere å ha momset en bunt neper. Ungene mine bare lo av oss, og sa vi var skremmende like.

Anonymous poster hash: 7a47f...716

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...