Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #1 Skrevet 14. juli 2013 Babyen er 3,5 måned og til nå har hun sovet natten gjennom. For ca 1 uke siden begynte hun å våkne hver til annenhver time HELE natten, og etter kl halv 4 vil hun ikke sove mer. Jeg er fullstendig ødelagt, siden jeg ikke har mulighet til å sove på dagtid i de korte duppene hennes. Hadde dere gitt flaske på kvelden for å få henne til å sove lenger, eller holdt ut i 2 uker til og begynt med grøt? Jeg har ikke helse til å klare meg med 3-4 timers oppstykket søvn i løpet av døgnet og begynne dagen kl halv 4. Har to store barn i hus som er hjemme fra barnehage og SFO, så kan ikke bare legge meg til å sove i tide og utide på dagtid. Må jo også handle, gjøre mesteparten av husarbeid, dra med storesøsken på aktiviteter osv. Anonymous poster hash: 4d1d1...cb9
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #2 Skrevet 14. juli 2013 Her har vi der på samme viset. Baby på 3,5 mnd som nå våkner annen hver time hele natten. Tidligere var der hver 3. time (det kunne jeg klare). Har gitt tillegg uten særlig hell, så her må jeg bare håpe på at det går over. Har heldigvis ikke andre barn så jeg får sovet litt på dagtid. Men rimelig trøtt for tiden ja!! Anonymous poster hash: 3899f...9c8
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #3 Skrevet 14. juli 2013 Det er sikkert utviklingssprang, økedøgn og/eller at baby begynner å bli klar for litt mer mat. Sannsynligvis forbigående, hold ut, og begynn med grøt ved 4 mnd. Anonymous poster hash: bd39b...a53
Juks Skrevet 14. juli 2013 #4 Skrevet 14. juli 2013 Vi ga ekstra på kvelden og ved 4 mnd begynte vi å gi grøt på kvelden.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #5 Skrevet 14. juli 2013 Det er sikkert utviklingssprang, økedøgn og/eller at baby begynner å bli klar for litt mer mat. Sannsynligvis forbigående, hold ut, og begynn med grøt ved 4 mnd. Anonymous poster hash: bd39b...a53 Enig. Det er ikke sikkert det hjelper med grøt heller. Anonymous poster hash: f6c82...4cd
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #6 Skrevet 14. juli 2013 Det er sikkert utviklingssprang, økedøgn og/eller at baby begynner å bli klar for litt mer mat. Sannsynligvis forbigående, hold ut, og begynn med grøt ved 4 mnd. Anonymous poster hash: bd39b...a53 Enig. Det er ikke sikkert det hjelper med grøt heller. Anonymous poster hash: f6c82...4cd Svarer som disse to.. Skjønner ikke greia med at folk skal være så "på" å gi mer mat om det kan være de har økedøgn, da henger babyen i puppen 24/7.. Om det derimot ikke er forbigående, gå og ta en vektkontroll på hs og se om h*n har lagt på seg eller lignende, for å passe på at han faktisk får i seg nok. Anonymous poster hash: 7c2a1...e7f
soleia Skrevet 14. juli 2013 #7 Skrevet 14. juli 2013 Hadde nok vorte så desperat av lite søvn at eg hadde prøvd om det hjelpte med tillegg på kvelden, ja. Eg for min del skjønar ikkje heilt greia med at mødre skal lide mest mogleg for at babyen skal vere fullamma til 6 mnd, når det i tillegg går ut over heile resten av familien at mor er zombie.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #8 Skrevet 14. juli 2013 Velkommen til det å ha baby. Jeg blir så oppgitt over at folk blir overrasket over at det er slitsomt å ha barn, opptil flere barn. Selvsagt er det mye styr, lite søvn, slitsomt. Det er sånn det er! Skjønner ikke greia med at man av ego grunner skal stappe i ungen allslags. Regner med du er hjemme i perm, da er dte jobben din å ta deg av babyen. Så får far ta de abdre ungene eller du får få avlastning med dem om du ikke greier det selv. Og så setter du husarbeid og alt sånt som er mye mindre viktig enn babyens beste på vent. Man kan ikke få med seg alt når man har baby i hus. Anonymous poster hash: 05ef1...b0b
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #9 Skrevet 14. juli 2013 Velkommen til det å ha baby. Jeg blir så oppgitt over at folk blir overrasket over at det er slitsomt å ha barn, opptil flere barn. Selvsagt er det mye styr, lite søvn, slitsomt. Det er sånn det er! Skjønner ikke greia med at man av ego grunner skal stappe i ungen allslags. Regner med du er hjemme i perm, da er dte jobben din å ta deg av babyen. Så får far ta de abdre ungene eller du får få avlastning med dem om du ikke greier det selv. Og så setter du husarbeid og alt sånt som er mye mindre viktig enn babyens beste på vent. Man kan ikke få med seg alt når man har baby i hus. Anonymous poster hash: 05ef1...b0b Selv om man får baby i hus, så skal man ikke utslette seg selv og sine behov heller. De andre barna kan ikke gå for lut og kaldt vann de heller. Klart at man må ikke delta på alt som skjer, og far bør gjøre sin del av husarbeid og barnepass også. Men om ungen får en skvett mme og kanskje roer seg med det, hva galt gjør det. Det er ikke gitt at ungen ikke vil ha pupp etter å ha fått mme. Her kombinerte jeg pupp og nesten frem til gutten var året. Da ville endatil helsesøster at jeg bare skulle gi ungen flaskemat. Men ungen skal ikke lide heller, fordi mor ikke har nok mat. Det er ikke alle som greier å amme til ungene er 2 år, sånn er det bare. Jeg la alle kluter til for minstemann, men det fungerte ikke. Jeg prøvde akupunktur, ammethe, ikke gjøre noe, ja.... Det funket ikke og gutten hadde sultet dersom vi ikke hadde kombinert. Anonymous poster hash: e1bfe...cc8
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #10 Skrevet 14. juli 2013 He, he, har hatt to babyer som har fått mat omtrent annenhver time døgnet rundt det første halve leveåret... Skjønner desperasjonen, særlig når morgenen begynner halv fire, i tillegg. Som andre skriver kan det godt være økedøgn, så jeg ville sett det an litt til før jeg hadde begynt med tillegg. Angående tidlige morgenener vet jeg ikke helt med en så liten en, annet enn å konsekvent ikke stå opp da, og gjennom lavt lyd-, lys- og underholdningsnivå insistere på at nå er det faktisk natt (uten å la ungen ligge alene i senga og skrike, selvfølgelig). Tar kanskje hintet til slutt... Hadde et par perioder der våre ville opp i 4-5-tida, men vi kjørte "natta-modus" åkkesom. Tok ikke så lang tid før de var tilbake i vanlig rytme. Anonymous poster hash: c801b...612
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #11 Skrevet 14. juli 2013 Det at babyen vil ha mat annenhver time betyr da slett ikke at mor ikke har nok melk! Det er helt normalt! Anonymous poster hash: 05ef1...b0b
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #12 Skrevet 14. juli 2013 Jeg ( som har 4 barn) hadde nok begynt med litt grøt på morgen og kveld ! Hun er jo straks 4 mnd og det er jo det det heter ca fra 4 mnd . Jeg hadde nok prøvd det for å se om ungen hadde blitt mer fornøyd . Bare 1 av mine 4 har hatt nok med pupp i fulle 6 mnd ! Anonymous poster hash: 43505...367
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #13 Skrevet 14. juli 2013 Som mange her nevner kan det jo være økedøgn? Eller så er det jo bare en periode som må gå over. Husker min var sånn ved 3,5 måneder og hun fikk tillegg, så tror ikke det var sult. Hun våknet hver time og var ferdig å sove kl 4 Det varte i ca 1 måned også kom det 2 tenner! He he Skjønner du er kjempe sliten, har kjent lite søvn over lengre tid på kroppen selv... Faktisk rein tortur!! Har egentlig ingen tips annet enn å se det an, eller kontakte helsesøster hvis du tror baby ikke er mett nok. Lykke til Anonymous poster hash: 30350...4e7
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #14 Skrevet 14. juli 2013 Yngste gutten min var sånn. Eller egentlig alle 3? Først sov han gjennom de tre første mnd og omtrent på dagen han ble tre mnd begynte han å våkne oftere på natta. Har alltid hatt de i senga mi de første årene, så han roa seg alltid fort etter å ha fått litt kos. Anonymous poster hash: 585df...7fd
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #15 Skrevet 14. juli 2013 Min jente var også slik. Plutselig sov hun lite på natten (tidligere sovet ca 9-12 timer i strekk, uten måltid). Jeg begynte å gi av begge bryst før hun skulle legge seg, og det hjalp litt. Hun sov lengre, men dagen startet tidlig uansett. Hun ble fire måneder nå nettopp, og jeg ville prøve å gi henne litt sviskemos (sånn butikkglass, da hun ikke har hatt avføring på en stund nå (hun har alltid hatt sjelden avføring, så er ikke noe unormalt, men fjertene hennes lukter død, så vi tenkte å prøve nå som hun er 4 mndr)). Hun sov natten gjennom igjen! Og det beste; Hun ELSKET sviskemos! Jeg trodde man ikke klarte å få ned noe særlig mer enn maks en teskje i starten, men mi tulle gapte og gapte, hun ville ha mer! Tror jeg kunne gitt henne minst et halvt glass om jeg ikke var redd for de stakkars tarmene hennes. Grimaser lagde hun heller ikke! Hun rett og slett bare elsket det.Prøv å gi henne litt MME, så kanskje du får litt mer søvn fremover. Om det hjelper, ville jeg begynt å gi henne litt grøt når hun er blitt 4 måneder. Men husk å gi godt med bryst før MME, slik at melkeproduksjonen ikke går ned hos deg (med mindre du tenker å trappe ned på amming da). Anonymous poster hash: b90ea...384
Elsker livet Skrevet 14. juli 2013 #16 Skrevet 14. juli 2013 Hos oss har alle fått flakse i tillegg etterhvert. Grunnene er flere. Det er praktisk og vi ser faktisk ingen negative side med å delamme og gi flaske. Jeg mener mm ikke bare har positive effekter, så en kombinasjon av mm og mme er det mest gunstige, men dette krever at man klarer å opprettholde melkeproduksjonen. Men det er en egen debatt som jeg ikke har lyst å diskutere, vi har bare gjort det vi mener er best. Jeg syns du skal prøve deg frem, men hadde ventet litt lengre med å gi grøt. Er ikke sikkert det er sult som er problemet når alt kommer til alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå