Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Har en liten gutt på 4 mnd og trenger å høre div fra dere med baby på samme alder. Håper noen gidder å svare/dele erfaringer. 1. Når sovner babyen for natta? 2. Hvor ofte er babyen våken/ammes babyen i løpet av natta? 3. Plages babyen med kløe/tenner? 4. Hvor ofte sover babyen på dagtid? Mange korte blunder? Få lange? Mange lange? 5. Hvilke rutiner har dere før natta? Og sånn generelt: hvordan får dere ok temperatur på soverommet nå i varmen? Babyen sover godt i 18-20 grader, sliter veldig nå som det er 28 grader på soverommet :/ Anonymous poster hash: 8ecc6...00b
LillaGorilla♥♥ Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 Min er straks 5 mnd da.. Han sovner ca kl 21, jeg ammer ham i søvn og bruker en times tid på å legge ham. Til vanlig hver 3-5 time, men nå begynner han å trenge litt mer mat, så den siste tiden har han våkna ca annenhver time. Så jeg har begynt med smaksprøver på grøt etc, for å se om han blir mer fornøyd ved å få mer mat. Klør ikke så mye enda, men vil gjerne spise opp hendene sine og sikler endel. Han sover egentlig lite på dagen, iallefall i forhold til hva jeg er vant med fra eldste. Sover noen få korte lurer, er mye våken. Men han sover jo til kl 9-10 også da. Går på badet ca kl 20, steller, vasker rumpe, fjes etc, evt bader om det trengs, tar på ny bleie og "sovebody" (kortarmet nå om dagen). Så går vi på vårt rom, der vi småpludrer, koser og han så ammes i søvn. Så lurer jeg ham over i sprinkelsengen som er skrudd fast i vår seng og der sprinklene på siden mot meg er tatt bort. Deretter skrur jeg på babycallemn og lister meg ut i håp om at han ikke skal våkne. Her er det ikke så varmt om dagen, og dessuten ligger soverommene våre i bakkant og får dermed ikke direkte sol inn. De blir da ikke så varme som resten av huset- og vi har dessuten vinduene åpne både natt og dag. Han sover dessuten hun i kortarmet body og bleie, alternativt kun bleie om det er veldig varmt. Har en sovepose han sover i til vanlig, er det veldig varmt legger jeg bare over et helseteppe som han da kan sparke av selv om han blir for varm.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #3 Skrevet 14. juli 2013 Takk for utfyllende svar noen flere? Anonymous poster hash: 8ecc6...00b
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #4 Skrevet 14. juli 2013 Har wn som ble 4 måneder på fredagen:) Her tar han kveld rundt klokken halv 8, da spiser først klokken seks så litt kosing før det er på med pysjn..legger han i sengen din og slår på en stjerne med melodi:) sovner etter halv time:) Spiser på matten klokken 3 ca, og så når vi står opp klokken 8:) På dagen sover han ca to små lurer og en lengre:) Det klør i tennene hans:) Håper jeg svarte på det du lurte på beklager skrivefeil:) Anonymous poster hash: 154df...50a
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #5 Skrevet 14. juli 2013 Har wn som ble 4 måneder på fredagen:) Her tar han kveld rundt klokken halv 8, da spiser først klokken seks så litt kosing før det er på med pysjn..legger han i sengen din og slår på en stjerne med melodi:) sovner etter halv time:) Spiser på matten klokken 3 ca, og så når vi står opp klokken 8:) På dagen sover han ca to små lurer og en lengre:) Det klør i tennene hans:) Håper jeg svarte på det du lurte på beklager skrivefeil:) Anonymous poster hash: 154df...50a Jada, det var veldig bra svar takk Grunnen til at jeg spørr er fordi det virker som jegvhar en liten rakker som gjør alt motsatt av andre babyer Min sovner for natta rundt midnatt. Hvis han sovner i 20-tida så er det kun en liten blund på 30-40 minutter. Han har klødd intens i munnen en mnd nå. Det eneste som fungerer er å smøre munnen og å gnage på biteringer. Han er våken hver time/annenhver time om natta og vil ha mat. Han sover lite i løpet av dagen og det har han alltid gjort. Kanskje 2x30 min og en blund som varer 2 timer. Og han står opp ca 08.00 selv om han sovner først ved midnatt. Jeg har vært litt dårlig på rutiner på kvelden, men prøver å begynne ca 20.00. Steller evt bader babyen. Så får han pupp. Enten sovner han med en gang eller så tar det 30-60 min. Men, han våkner som jeg nevnte etter kort tid. Er ikke natta før midnatt eller senere. Anonymous poster hash: 8ecc6...00b
Bustetroll Skrevet 14. juli 2013 #6 Skrevet 14. juli 2013 Da min var 4 mnd la hun seg rundt 23. Siste duppen er fra 19 til 21, så var det mat og litt lek for å slite henne ut (HYYYYPER baby) så sov hun natta gjennom til 8-9 neste morgen. Sover 2 -3 små lurer på dagen en litt lengre enn de andre. Sover mer hvis vi er ute, for hun sovner så lett i vogna.Har fortsatt ikke merket noe til tenner og kløe, nå er hun 8 mnd og har 2 søte tenner nede .
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #7 Skrevet 14. juli 2013 Har du prøvd å legge han for natten mellom klokken 18:30 og 19:00? Har lest at det er da babyer har en naturlig slumreperiode og er lettest å legge. Et sovevindu, om du vil. Anonymous poster hash: 8242e...477
Kanutten83 Skrevet 14. juli 2013 #8 Skrevet 14. juli 2013 Ved 4 mnd la hun seg kl 19 etter å ha blitt ammet. Ble ammet igjen før jeg la meg sånn i 2230 tiden, ammet igjen rundt 03 før det var morgen ca 0730. Ingen tannproblemer. Hadde dupp 09-0930/1000, 1100/1130-14, 15-1530/1600. Rutinene for natta var å ta vaske/bade, ta på pysj og amme på rommet før hun ble puttet i seng mer eller mindre sovende. Ca 17-18 grader på rommet. Ble fullammet
LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. juli 2013 #9 Skrevet 14. juli 2013 Din er ikke unormal, om du lurer på det. ¨ Unger er ulike, og det er ikke så mange som har rutiner på dem når de er så små. Min første fikk jeg ikke leggerutiner på før hun var 5-6 mnd og etterhvert som hun fikk fast føde. Før det lå hun og slumret i stua med oss på kvelden. Hun sov også mye mer ila dagen enn minsten gjør. Begge mine er/har blitt fullammet.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #10 Skrevet 14. juli 2013 Har en liten gutt på 4 mnd og trenger å høre div fra dere med baby på samme alder. Håper noen gidder å svare/dele erfaringer. 1. Når sovner babyen for natta? 2. Hvor ofte er babyen våken/ammes babyen i løpet av natta? 3. Plages babyen med kløe/tenner? 4. Hvor ofte sover babyen på dagtid? Mange korte blunder? Få lange? Mange lange? 5. Hvilke rutiner har dere før natta? Og sånn generelt: hvordan får dere ok temperatur på soverommet nå i varmen? Babyen sover godt i 18-20 grader, sliter veldig nå som det er 28 grader på soverommet :/ Anonymous poster hash: 8ecc6...00b Min blir 4 mnd på onsdag. 1. Sovner som regel mellom kl 19-20 2. Sover som regel til ca 5.30, får da pupp og sovner igjen (er noen ganger hun våkner kl 3, men sover da igjen til 8-8.30) 3. Hun er ikke urolig pga kløe, men biter på alt, og sikler mye. 4. Veldig variert, er mye våken, enten to litt lange dupper, eller fler korte. 5. 18-18.30 går vi på badet og steller, bader ca annenhver dag, så pupp, og legge seg, hun er som regel våken når jeg legger henne, så noen ganger kan det ta opp til ei halvtime, da hun styrer med kosing av en bamse og smokken da faller ut Har vindu åpent og gardiner igjen hele døgnet når det er varmt, men er jo likevel varmt på rommet, ligger da med kortermet body. Men vi sliter ikke med varme i Trøndelag fortiden da Anonymous poster hash: a63b1...4dd
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #11 Skrevet 14. juli 2013 Har du prøvd å legge han for natten mellom klokken 18:30 og 19:00? Har lest at det er da babyer har en naturlig slumreperiode og er lettest å legge. Et sovevindu, om du vil. Anonymous poster hash: 8242e...477 Tidligste jeg har begynt er 20.00. Vurderte å prøve tidligere, men jeg leste et innlegg om ei som la babyen sin for natta kl 21.00 og hun fikk pepper fra samtlige som svarte at man kan ikke styre babyen, babyen styrer oss. Man kan ikke bestemme når babyen tar kveld og man kan ikke legge babyen for natta (var snakk om en 3 mnd gammel baby). Kanskje jeg skal forsøke det en periode, takk for tips Anonymous poster hash: 8ecc6...00b
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #12 Skrevet 14. juli 2013 Din er ikke unormal, om du lurer på det. ¨ Unger er ulike, og det er ikke så mange som har rutiner på dem når de er så små. Min første fikk jeg ikke leggerutiner på før hun var 5-6 mnd og etterhvert som hun fikk fast føde. Før det lå hun og slumret i stua med oss på kvelden. Hun sov også mye mer ila dagen enn minsten gjør. Begge mine er/har blitt fullammet. Ok ja tenkte det kan være for tidlig for han å ta kveld kl 20.00. Kanskje han ikke får faste rutiner før vi begynner med fast føde. Han fullammes, så jeg vil vente til 6 mnd. Men siden han spiser syyykt ofte spesielt om natta så lurer jeg på om han kanskje må få fast føde noe før. Anonymous poster hash: 8ecc6...00b
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2013 #13 Skrevet 14. juli 2013 Har du prøvd å legge han for natten mellom klokken 18:30 og 19:00? Har lest at det er da babyer har en naturlig slumreperiode og er lettest å legge. Et sovevindu, om du vil. Anonymous poster hash: 8242e...477 Tidligste jeg har begynt er 20.00. Vurderte å prøve tidligere, men jeg leste et innlegg om ei som la babyen sin for natta kl 21.00 og hun fikk pepper fra samtlige som svarte at man kan ikke styre babyen, babyen styrer oss. Man kan ikke bestemme når babyen tar kveld og man kan ikke legge babyen for natta (var snakk om en 3 mnd gammel baby). Kanskje jeg skal forsøke det en periode, takk for tips Anonymous poster hash: 8ecc6...00b Her i huset er det mor som bestemmer når det er natt for ungen. Begynte å legge han for natta til fast tid da han var et par mnd gammel. Jeg er stor fan av rutiner, og kan ikke se at det er noe galt i å innføre rutiner når ungen er 4 mnd. Anonymous poster hash: 8242e...477
LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. juli 2013 #14 Skrevet 14. juli 2013 Din er ikke unormal, om du lurer på det. ¨ Unger er ulike, og det er ikke så mange som har rutiner på dem når de er så små. Min første fikk jeg ikke leggerutiner på før hun var 5-6 mnd og etterhvert som hun fikk fast føde. Før det lå hun og slumret i stua med oss på kvelden. Hun sov også mye mer ila dagen enn minsten gjør. Begge mine er/har blitt fullammet. Ok ja tenkte det kan være for tidlig for han å ta kveld kl 20.00. Kanskje han ikke får faste rutiner før vi begynner med fast føde. Han fullammes, så jeg vil vente til 6 mnd. Men siden han spiser syyykt ofte spesielt om natta så lurer jeg på om han kanskje må få fast føde noe før. Anonymous poster hash: 8ecc6...00b Det viktigste er at du gjør som du finner best for deg og ditt barn. Hva vi andre gjør eller mener betyr egentlig ikke så mye. Når det gjelder fast føde er det jo 6 mnd som er anbefalt, men samtidig sier HS at dersom ungen plutselig begynner å våkne mye oftere enn før for mat om natta, samt at vekta stagnerer eller de evt går ned, så tyder det gjerne på at de begynner å ha behov for mer mat. Grunnen til at jeg har såvidt begynt med smaksprøver, er at min ikke liker noenting og spytter det rett ut igjen foreløpig. Det vil da ta ganske lang tid før han spiser så mye at han har utbytte av det ernæringsmessig, så jeg begynner med småprøver før det blir for ille. Han er jo 5 mnd også nå. Min første begynte jeg med smaksprøver til rett før hun var 6 mnd, men hun var ikke oppe i skikkelige måltid før hun var 7-8 mnd. Men uansett- gjør det som du mener er riktig, både mht mating og legging. Det er ditt barn, du kjenner ham best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå