Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Jeg har alltid vært en ganske følsom person på innsiden, og hatt mye medfølelse for andre som har hatt det vanskelig. Jeg får fort "vondt" av folk, og tar ting lett inn over meg. En jul feks ville jeg helst avlyse hele julen fordi jeg klarte ikke tanken på de som var vanskeligstilt, ensomme eller ikke hadde råd til å feire. Etter at jeg fikk barn for et år siden er denne siden av meg blitt enda sterkere, slik at det nesten blir litt slitsomt til tider. Jeg klarer ikke se eller høre om noe trist før klumpen i halsen vokser, og tårene presser på. Jeg har grått daglig i det siste, pga ting jeg har lest om i media eller sett på tv. Jeg tar det veldig innover meg og det gjør at jeg selv får en veldig tristhetsfølelse inni meg. Jeg skriver ikke dette for å fremstille meg som noen helgen, men jeg synes dette er vanskelig å snakke med noen om. Så jeg lurer vel på om det er vanlig å være så sensitiv, og om det er flere som har det på samme måte? Hvordan takler dere det? Anonymous poster hash: cdb17...244
Kaklehøna Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 Jeg har det på litt samme måte. Jeg gråter ikke hver dag, men jeg blir lett veldig lei meg om jeg leser om barn som lider, fattige, katastrofer etc. Det kan bli så ille at jeg vil droppe å kjøpe mobil osv, fordi jeg vil heller gi alle ekstra pengene våre til fattige familier.
LittLykkelig Skrevet 13. juli 2013 #3 Skrevet 13. juli 2013 Tenker at du må la være å ta alt like tungt. Fint med empati, men det tjener ingen at du gråter for de som har det vondt på andre siden av kloden. Det går ut over deg selv og sliter deg ut. Tror vi alle må være litt tykkhudet, samtidig som en bryr seg og gjør gode gjerninger. Tenker i allefall at man kommer lengre med handlinger enn tårer Hjelp der du kan og vær god mot de rundt deg, det hjelper mye.
LittLykkelig Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 .. Og jeg snakker av erfaring. Har vært så følsom at jeg nesten fikk magesår. Man kan ta vare på seg selv (omså du må skåne deg selv fra slike nyheter en stund) samtidig som man er god mot andre og empatisk.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #5 Skrevet 13. juli 2013 Jeg har hatt det slik. Er fortsatt sensitiv, men etter år i terapi så har det blitt bedre. Ikke på den måten at jeg har lært meg å ikke bry meg, men jeg har valgt ut noen områder jeg bryr meg og områder der jeg kan gjøre en forskjell. Man kan dessverre ikke hjelpe alle så jeg er frivillig på det lokale kattehuset, har 2 fadderbarn, gir penger til dyrebeskyttelsen og er med på å arrangere gaveinnsamling til fattige barn i jula + arrangere julemiddager til ensomme eldre. Det er områder jeg kan bidra på og vi må bare innse at en rår ikke over alt. Jeg har lært at jeg må være litt mer brutal. Man ødelegger seg selv ved å ta alt innover seg og man må lære seg til å nesten bare stole på at andre også bidrar på andre områder, selv om det kanskje ikke alltid er sant.... Anonymous poster hash: d2a31...6f7
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #6 Skrevet 13. juli 2013 Les boken om høysensitive personer. Ca 20 % av oss er det. Det gir mange fordeler - men det blir også mange utfordringer. Man må lære å skjerme seg selv, beskytte seg selv fra for mye inntrykk, rett og slett. Jeg hører nyheter på radio, men begrenser hva jeg leser av detaljer i avisene. Jeg ser svært sjeldent på dagsrevyen og nyheter på tv - fordi det å se bilder av så mye lidelse tapper meg veldig for krefter, og etter hvert så blir jeg altfor berørt av det. Det å beskytte seg selv betyr ikke at man ikke bryr seg, man kan f.eks. fremdeles velge å støtte en god sak og få positive tilbakemeldinger fra organisasjonene hva pengene går til. Da blir det mer positivt samtidig som man føler man bidrar. Uansett hvor mye man måtte ønske det så kan man ikke redde hele verden. Når det skjer store ulykker eller katastrofer i andre deler av verden går jeg aldri inn og leser detaljer. Dette er et bevisst valg - og ikke minst et nødvendig valg for min del. Så les litt om høysensitive personer Det er du som må snu dette, og du må gjøre det bevisst. Du er ikke noe dårligere menneske selv om du ikke gråter for noen som er i nød i andre deler av verden. Husk også at når du bruker så mye energi på andre og fremmedes smerte så blir du mindre tilstede i ditt eget liv. Så snu det - det er ingen som blir hjulpet av om du blir vrak fordi du bryr deg for mye - slik at du ikke lar det ødelegge livet ditt. Anonymous poster hash: bfb8e...714
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #7 Skrevet 13. juli 2013 Les boken om høysensitive personer. Ca 20 % av oss er det. Det gir mange fordeler - men det blir også mange utfordringer. Man må lære å skjerme seg selv, beskytte seg selv fra for mye inntrykk, rett og slett. Jeg hører nyheter på radio, men begrenser hva jeg leser av detaljer i avisene. Jeg ser svært sjeldent på dagsrevyen og nyheter på tv - fordi det å se bilder av så mye lidelse tapper meg veldig for krefter, og etter hvert så blir jeg altfor berørt av det. Det å beskytte seg selv betyr ikke at man ikke bryr seg, man kan f.eks. fremdeles velge å støtte en god sak og få positive tilbakemeldinger fra organisasjonene hva pengene går til. Da blir det mer positivt samtidig som man føler man bidrar. Uansett hvor mye man måtte ønske det så kan man ikke redde hele verden. Når det skjer store ulykker eller katastrofer i andre deler av verden går jeg aldri inn og leser detaljer. Dette er et bevisst valg - og ikke minst et nødvendig valg for min del. Så les litt om høysensitive personer Det er du som må snu dette, og du må gjøre det bevisst. Du er ikke noe dårligere menneske selv om du ikke gråter for noen som er i nød i andre deler av verden. Husk også at når du bruker så mye energi på andre og fremmedes smerte så blir du mindre tilstede i ditt eget liv. Så snu det - det er ingen som blir hjulpet av om du blir vrak fordi du bryr deg for mye - slik at du ikke lar det ødelegge livet ditt. Anonymous poster hash: bfb8e...714 Tusen takk for langt og utfyllende svar, og at du satte et "navn" på hvordan jeg føler det. Jeg skal absolutt lese den boka. Anonymous poster hash: cdb17...244
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #8 Skrevet 13. juli 2013 Tips, les om høysensitive mennesker http://mobil.aftenposten.no/viten/Sarlig-sensitiv-7198643.html#.UeG35qYazCQ Anonymous poster hash: 553f3...7bf
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #9 Skrevet 13. juli 2013 Så nå at noen hadde anbefalt deg det allerede Anonymous poster hash: 553f3...7bf
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #10 Skrevet 13. juli 2013 Jeg er akkurat lik, og kan slik mange andre anbefale å lese om høysensitive personer. Hjalp veldig for min del å sette ord på følelsene mine, og ikke minst vite at jeg er ikke den eneste som er slik, samt finne metoder for å skjerme meg selv til tider:-) Anonymous poster hash: c4e18...eb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå