Gå til innhold

Jeg spør igjen jeg.... (barnevern)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hender det at politi bruker lang tid før de sender melding til bv? Eller hender det at bv bruker lang tid på å opprette sak?

Politihendelsen (faren til barnet drakk seg alt for full og ble sovende på politistasjonen, ellers ikke noe galt gjort) skjedde natt til 14. April. Jeg fikk innkallelse til møte, som var i starten av Mai, og faren 1 1/2 uke etter ca..

Nå har det jo gått 3 mnd siden selve hendelsen, og jeg lurer på hva i alle dager som skjer?

Skal jo få hjemmebesøk, og et møte til med bv for hver av oss. Hvordan skal de få tid til alt dette nå med ferie osv når saken skal være ferdig behandlet innen 3 mnd? 

Fikk forøvrig en tlf fra kommunen her om dagen jeg ikke rakk å ta, ringte opp igjen men kom kun til sentralbord og de kunne ikke hjelpe meg med hvem som har ringt. Det er jo enten helsestasjonen eller bv. Og helsestasjonen har ingen grunn til å ringe meg nå... 

Kan det ha vært bv som har ringt for å fortelle at saken er henlagt? Da ville de vel ringt opp igjen? 

Jeg er UTÅLMODIG!! 

Anonymous poster hash: 13d6f...6cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er innkalt til BV fordet pappaen drakk seg full en gang?? 

Hvor i alle dager er dette hen? BV bryr seg da ikke om pappaen overnatter på glattcelle en natt, så sant ikke du også var ute, og dere hadde overlatt barnet til seg selv.

Anonymous poster hash: 73172...73c
Skrevet

Dere er innkalt til BV fordet pappaen drakk seg full en gang?? 

Hvor i alle dager er dette hen? BV bryr seg da ikke om pappaen overnatter på glattcelle en natt, så sant ikke du også var ute, og dere hadde overlatt barnet til seg selv.

Anonymous poster hash: 73172...73c

Å joda. Politiet er visst nå pliktige til å sjekke om den som blir tatt inn har barn, og dermed sende melding til BV som bestemmer om de skal opprette sak eller ikke... 

Skrevet

Jeg dro fra stedet kl 16.00 FØR middagen, fordi jeg ikke ville være der når det skulle drikkes alkohol. 
Dette var bursdagen hans og det ble tydeligvis alt for mye...

Skrevet

Kan ikke se for meg at det skal bli sak av dette. BV her vi bor har nesten ikke tid til å ta seg av noe annet enn akuttsaker. En natt i fyllearresten tror jeg ikke utgjør noen reell fare her altså. jeg ville iallfall ha tatt det helt med ro.

Skrevet

Kan ikke se for meg at det skal bli sak av dette. BV her vi bor har nesten ikke tid til å ta seg av noe annet enn akuttsaker. En natt i fyllearresten tror jeg ikke utgjør noen reell fare her altså. jeg ville iallfall ha tatt det helt med ro.

Jeg tar det ganske med ro, men alikevel ikke mtp skrekkhistorier man hører osv.  Har sjekka posten ca 5 ganger daglig siden jeg var i første møtet. De må da kunne gi lyd fra seg. Blir jo frustrert av denne ventinga

Skrevet

Det tar gjerne litt tid før politiet sender melding. Når meldingen mottas skal undersøkelse opprettes i løpet av en uke om saken skal undersøkes. Si at undersøkelsen ble opprettet 1. mai, så skal den i utgangspunktet være ferdig innen 1. august. Om dere har samtykket til informasjonsinnhenting osv. på møtet dere var på, er dette sikkert gjort nå og så blir dere kalt inn til et møte til før saken avsluttes eller dere får tilbud om tiltak.

Anonymous poster hash: e7d67...9d0
Skrevet

Det tar gjerne litt tid før politiet sender melding. Når meldingen mottas skal undersøkelse opprettes i løpet av en uke om saken skal undersøkes. Si at undersøkelsen ble opprettet 1. mai, så skal den i utgangspunktet være ferdig innen 1. august. Om dere har samtykket til informasjonsinnhenting osv. på møtet dere var på, er dette sikkert gjort nå og så blir dere kalt inn til et møte til før saken avsluttes eller dere får tilbud om tiltak.

De skal vel ha hjemmebesøk og.. Og nå er det midt i ferien. Merkelig hele opplegget syntes jeg

Skrevet

De skal vel ha hjemmebesøk og.. Og nå er det midt i ferien. Merkelig hele opplegget syntes jeg

Det er vanligst, men ikke en absolutt nødvendighet alltid. Dere fikk vel info om hva de så for seg på oppstartmøtet? I blant kombineres også hjemmebesøk og avsluttende samtale.

Ellers er det ikke helt uvanlig at tidspress gjør at man får unna mye litt sånn "siste uka i undersøkelsen."

Skrevet

Det er vanligst, men ikke en absolutt nødvendighet alltid. Dere fikk vel info om hva de så for seg på oppstartmøtet? I blant kombineres også hjemmebesøk og avsluttende samtale.

Ellers er det ikke helt uvanlig at tidspress gjør at man får unna mye litt sånn "siste uka i undersøkelsen."

jo de sa de skulle komme på hjemmebesøk..  Da skjer det vel noe til uka da antar jeg

Skrevet

Da skjer det vel noe til uka da antar jeg

Høres merkelig ut. Her tar bv ferie fra 30 juni, bortsett fra tiltak som barnevernsvakt.

Du kan håpe de har glemt dere... litt farlig å ringe til bv, i tilfelle det ikke er de som har ringt. Men du kan eventuelt ringe tilbake til akkurat det nummeret som prøvde å få fatt i deg.

Bv har en mulighet til å forlenge undersøkelser til 6 mnd, men både hvis de henlegger undersøkelsen og hvis de forlenger, er det vanlig at de sender ut brev.

En annen mulighet de har, er at de kan henlegge undersøkelsen med bekymring og gjenåpne undersøkelse om 6 mnd, regnet fra datoen de henla saken.

Uansett er det så vanlig at familier reiser på ferie i juli, at de neppe kan forvente at folk er hjemme for å vente på telefoner/brev.

Anonymous poster hash: 84529...f10

Skrevet

Høres merkelig ut. Her tar bv ferie fra 30 juni, bortsett fra tiltak som barnevernsvakt.

Du kan håpe de har glemt dere... litt farlig å ringe til bv, i tilfelle det ikke er de som har ringt. Men du kan eventuelt ringe tilbake til akkurat det nummeret som prøvde å få fatt i deg.

Bv har en mulighet til å forlenge undersøkelser til 6 mnd, men både hvis de henlegger undersøkelsen og hvis de forlenger, er det vanlig at de sender ut brev.

En annen mulighet de har, er at de kan henlegge undersøkelsen med bekymring og gjenåpne undersøkelse om 6 mnd, regnet fra datoen de henla saken.

Uansett er det så vanlig at familier reiser på ferie i juli, at de neppe kan forvente at folk er hjemme for å vente på telefoner/brev.

Ja, men som du sier er det vel vanlig å sende ut brev eller gi beskjed?

Nummeret som ringte går rett til kommunen, rådhuset og sentralbordet. Slik er det hvis helsestasjonen ringer og. Da kommer nummeret til sentralbordet opp. 

Helsestasjonen har ringt 2 ganger før for å endre på tidspunkt på timene mine, men nå er det tross alt 4 mnd til neste time, så er jo litt underlig om de ringer så lenge i forveien . 

Det ble lagt igjen beskjed som ikke var med vilje tror jeg. For det var ingen som sa noen ting. De hadde vel i det minste lagt igjen en beskjed hvis de hadde henlagt saken? Det er jo en gladnyhet å få før ferien det!

Jeg irriterer meg så grenseløst, selv om jeg ikke har stort å bekymre meg over, vil jeg jo gjerne ha dette unnagjort og ut av verden.  Har storrengjøring hver Søndag (er egentlig alltid ganske strøkent her, men pusser kriker og kroker, he he) fordi jeg tenker at det sikkert kommer noen til uka.. Men ukene bare går og går.. 

Skrevet

Ja, jeg vet.. Det er krenkende å bli satt på vent av bv over sommerferien. Men slik er bv...

Man føler man har tusen spørsmål, og vil ha gjenopprettet sin ære. I stedet er det som man får en osteklokke plassert over seg, og blir rett og slett satt på vent, til etter sommerferien.

Og man må koose seg med ferien... ja, særlig. Etter ferien når høsten og mørketida begynner, føler man at man ikke har hatt noen sommer i det hele tatt.

Forresten pleier ikke bv å gi ut særlig med informasjon i telefonsamtaler. De bruker stort sett telefonsamtaler til å avtale møter, eller kanskje spørre foreldrene om opplysninger.

Hvis foreldrene spør bv om opplysninger i telefonen, pleier de å henvise til møtet som er avtalt. Og dagene fram til møtet er traumatiske, det kan du vedde på. Men slik er bv.

Skrevet

Ja, jeg vet.. Det er krenkende å bli satt på vent av bv over sommerferien. Men slik er bv...

Man føler man har tusen spørsmål, og vil ha gjenopprettet sin ære. I stedet er det som man får en osteklokke plassert over seg, og blir rett og slett satt på vent, til etter sommerferien.

Og man må koose seg med ferien... ja, særlig. Etter ferien når høsten og mørketida begynner, føler man at man ikke har hatt noen sommer i det hele tatt.

Forresten pleier ikke bv å gi ut særlig med informasjon i telefonsamtaler. De bruker stort sett telefonsamtaler til å avtale møter, eller kanskje spørre foreldrene om opplysninger.

Hvis foreldrene spør bv om opplysninger i telefonen, pleier de å henvise til møtet som er avtalt. Og dagene fram til møtet er traumatiske, det kan du vedde på. Men slik er bv.

Men når de sier at saken skal være avsluttet og ferdig innen 3 mnd, kan de vel ikke bare sette meg på "vent" uten å gi beskjed? Da må de jo informere om at sommerferien ikke er med på disse 3 mnd?

Skrevet

Har du ringt bv for å høre hvordan saken ligger an? Det enkle er ofte det beste...

Skrevet

Ja, de må gjøre noe innen kort tid, eller sende brev om at undersøkelsen er utvidet til 6 mnd. Ellers kan du regne med at akkurat denne undersøkelsen er henlagt, og de har ikke gitt beskjed.

Men hvis du ikke hører noe, vil du allikevel føle deg litt usikker. Men det er bra å bli glemt av bv.

Skrevet

Kan henlegge undersøkelsen med bekymring for så å gjenåpne saken? Hva vil det si?

Skrevet

Henlegge undersøkelsen med bekymring gjelder forresten bare når foreldre takker nei til hjelpetiltak. Så dersom HI ikke hører noe innen kort tid, er hun faktisk fri tror jeg.

Men det var denne telefonen fra kommunen som hun hadde fått, da...

Skrevet

Men herregud, ring dem på mandag og spør!!

«glemt av bv»...? For noe tull, de må jo fullføre jobben sin, det er jo til det beste for Hi også.

Anonymous poster hash: f7a85...b33

Skrevet

Jeg jobber i barnevernet, og kan love deg at vi IKKE glemmer av bekymringsmeldinger. Aldri. Og godt er det egentlig :)

Anonymous poster hash: 52544...6bd
Skrevet

Jeg jobber i barnevernet, og kan love deg at vi IKKE glemmer av bekymringsmeldinger. Aldri. Og godt er det egentlig :)

Hehe nei syntes det hadde vært litt rart om de hadde glemt meg. Men vet du hva det kan skyldes da?

Kan de bare utvide saken uten å gi beskjed? Eller vil jeg få hjemmebesøk + 2 møter nå midt i ferien? 

Skrevet

Bv involvert fordi far ble for full. Hva har barnevernet med det å gjøre?? Barnet var da ikke tilstede, og så lenge dette ikke påvirker barnet kan jeg ikke forstå hvorfor de skal involveres??

Anonymous poster hash: cce21...f79
Skrevet

Hehe nei syntes det hadde vært litt rart om de hadde glemt meg. Men vet du hva det kan skyldes da?

Kan de bare utvide saken uten å gi beskjed? Eller vil jeg få hjemmebesøk + 2 møter nå midt i ferien? 

Hmm, tja si det. Jeg er helt enig med deg i at det begynner å haste nå i forhold til den 3-mnd fristen. For viss saken din startet opp 1. mai for eks. så skal barnevernet ha konkludert med et tiltak innen 1. august, og det er ikke lenge til. Mest sannsynlig så har de utvidet fristen pga. ferieavvikling, og at de ikke har hatt gode nok rutiner på å varsle foreldrene om dette. Er du sikker på at ikke far heller har fått noe i posten om dette? De kommer nok ikke på uanmeldt hjemmebesøk, så der kan du senke skuldrene :) 

Ring på mottakstlf i morgen, den skal være betjent hver dag selv om det er ferie, og spør etter status på saken. Si at det er to uker igjen av fristen og at du fremdeles ikke har hørt noe. Mest sannsynlig vil de da skrive dette inn i loggen, og du vil bli kontaktet av saksbehandleren din så snart som mulig! Håper dette ordner seg for dere, ikke vær nervøs viss du ikke har noe å være nervøs for :) Lykke til! 

Skrevet

Bv involvert fordi far ble for full. Hva har barnevernet med det å gjøre?? Barnet var da ikke tilstede, og så lenge dette ikke påvirker barnet kan jeg ikke forstå hvorfor de skal involveres??

Anonymous poster hash: cce21...f79

Jeg syntes det var rart selv..  Men forrige gang jeg skrev om det her fikk jeg beskjed at sånn var det nå. Selv om far ikke har foreldrerett og ikke bor med barnet blir det fortsatt meldt til BV fra politiets side, så er det opp til bv om de vil lage sak eller ikke.

Kan tilføye at bv fortalte meg i møtet mitt, at noen hadde sendt inn en bekymringsmelding på meg, i februar i år, der det ble sagt at jeg oppholdt meg i et rusrelatert miljø. Barnevernet hadde bare forkastet saken for de skjønte at det var en sjikanemelding. Jeg har virkelig aldri rørt rusmidler i hele mitt liv, og aldri hengt med noen som driver med slikt heller. Har 2 onkler som døde som narkomane på plata, så slikt holder jeg meg pent unna. Jeg drikker ikke en gang.. 

Men kanskje de lagde sak ut av det fordi den saken lå der fra før? Jeg vet virkelig ikke.

Bare tull alt sammen spør du meg. Skulle ønske de kunne bruke tiden sin på noen som faktisk har behov for dem..

Men igjen, heller 100 saker for mye enn 1 for lite, og de kan jo strengt talt ikke vite noen ting før de har undersøkt, så de gjør jo bare jobben sin. Men jeg hadde i alle fall sluppet mye bekymring og stress hvis de bare kunne sendt ut brev ringt eller gjort noe snart!

Skrevet

Hmm, tja si det. Jeg er helt enig med deg i at det begynner å haste nå i forhold til den 3-mnd fristen. For viss saken din startet opp 1. mai for eks. så skal barnevernet ha konkludert med et tiltak innen 1. august, og det er ikke lenge til. Mest sannsynlig så har de utvidet fristen pga. ferieavvikling, og at de ikke har hatt gode nok rutiner på å varsle foreldrene om dette. Er du sikker på at ikke far heller har fått noe i posten om dette? De kommer nok ikke på uanmeldt hjemmebesøk, så der kan du senke skuldrene :)

Ring på mottakstlf i morgen, den skal være betjent hver dag selv om det er ferie, og spør etter status på saken. Si at det er to uker igjen av fristen og at du fremdeles ikke har hørt noe. Mest sannsynlig vil de da skrive dette inn i loggen, og du vil bli kontaktet av saksbehandleren din så snart som mulig! Håper dette ordner seg for dere, ikke vær nervøs viss du ikke har noe å være nervøs for :) Lykke til! 

Nei vet at de ikke kommer uanmeldt, selv om det ikke hadde gjort noe det heller, så lenge de hadde kommet og gjort seg ferdig, he he. 

Jeg får ta en telefon i morgen hvis det ikke ligger et brev i postkassa da.

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...