Gå til innhold

Samsvar mellom utdannelse og sosiale behov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er relativt høyt utdannet, men trives godt sammen med folk som nødvendigvis ikke er det. Dette får jeg faktiske en del kommentarer på fra mine medarbeidere. De undres hvorfor jeg finner det intelektuelt stimulerende å sosialiseres med mennesker som har en tydelig lavere possisjon enn meg selv (deres ord, IKKE mine)

Jeg må innrømme at slike spørsmål sjokkerer meg, da jeg tenker at selv om man ikke har mange år på høyskole/universiter vil ikke det si at man har stagnert i utviklingen. Mange av de jeg kjenner med lavere utdanning har da mye høyere sosial kompetanse enn de som satt med nesen i bøkene i årevis..

Men er dette et generelt syn. at man skal sosialiseres med mennesker på eget utdanningsnivå?

Anonymous poster hash: 9d540...697
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kunne ikke jeg vært sammen med samboeren min :P Han har "bare" fagbrev innen håndtverkeryrke, mens jeg har høyskoleutdannelse.

Interresser og samme hobby er viktigere enn samme utdannelse ;) 

Anonymous poster hash: 7a84e...7f7
Skrevet

Det er jo mange andre grunner til at folk velger bort høystatusyrker/-utdanninger enn at de ikke er så boksmarte og har sterke intellektuelle ferdigheter!  

Skrevet

Høy utdannelse og kan være med hvem som helst.

Men det gir meg lite å tilbringe tiden med folk uten utdannelse, mål og retning i livet

Anonymous poster hash: 0c06f...62d
Skrevet

Jeg har venner i alle slags yrker og med og uten utdannelse. Noen har "bare" videregående skole, noen har yrkesskole som det het den gangen for hundre år siden da jeg tok utdannelse. Noen har universitetsutdannelse, noen har høyskole.

Utdannelse og yrke er egentlig ikke så interessant, synes jeg. Det viktigste for meg er at vi har felles interesser, og at vi trives i lag.

Skrevet (endret)

For det første så kan noen som har en lavere stilling enn deg, ha mye høyere utdannelse enn du tror og høyere enn deg selv. Og dessuten så betyr ikke høyere utdannelse, eller høy IQ, dårlige sosiale evner. Det er faktisk en positiv statistisk korrelasjon mellom IQ over snittet og gode sosiale evner.

Når det er sagt så synes jeg kollegaene dine høres noe underlige og arrogante ut.

Selv om det ofte er slik at "krake søker make", så er det da slik at samtaler med noen som er "under ditt nivå"  utdannelsesmessig også kan være både inspirerende, lærerike og trivelige. Og så får du heller diskutere evolusjonsteorien og utviklingen i Midtøsten med de du kjenner som har interesse og kunnskap om det :).

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Jeg synes det er en smule ironisk at HI ikke klarer å stave ordet "intellektuelt" riktig... Dessuten er jeg usikker på om HI egentlig har studert så fryktelig mye om hun tror studentlivet består av å sitte med nesen i en bok. Dette høres ikke ut som førstehåndskjennskap for meg.

Anonymous poster hash: b05e1...b38
Skrevet

Jeg synes det er en smule ironisk at HI ikke klarer å stave ordet "intellektuelt" riktig... Dessuten er jeg usikker på om HI egentlig har studert så fryktelig mye om hun tror studentlivet består av å sitte med nesen i en bok. Dette høres ikke ut som førstehåndskjennskap for meg.

Skal si meg enig i det... ;)

Skrevet

Og begrepet sosialiseres brukes ikke riktig...

Skrevet

Hi her.

Selv syns jeg språket og begrepsforståelsen min er relativt god med tanke på at jeg har bodd 4 år i Norge. Nå var det selvsagt oplysninger dere ikke hadde da dere vurderte svarene deres, men jeg annså det som illrellevant i forhold til spørsmålet mitt..

Skrevet

Jeg tror at det ofte er sånn. Jeg er vel beviset på at det ikke stemmer. Jeg trives like godt med universitetsutdannede som folk med bare vgs. 

Selv har jeg vgs. og to år i lære.

Anonymous poster hash: 2a269...c25
Skrevet

Hi igjen.

Der vi kommer fra er man heldig stilt dersom man kan ta utdannelse og mannen min har derfor kunn 3 års grunnskole.

Til tross for dette har jeg aldri følt at vi ikke er likeverdige sosialt sett, han har da også god innsikt i hva som foregår rundt ham i samfunnet. Streetsmart til tusen.

PS: for meg besto studietiden i å lese og pugge tekst. Har mye mer sans for det europeiske utdanningssystemet der man faktisk skal forstå innholdet og ikke bare memorere.

Skrevet

Hi igjen.

Der vi kommer fra er man heldig stilt dersom man kan ta utdannelse og mannen min har derfor kunn 3 års grunnskole.

Til tross for dette har jeg aldri følt at vi ikke er likeverdige sosialt sett, han har da også god innsikt i hva som foregår rundt ham i samfunnet. Streetsmart til tusen.

PS: for meg besto studietiden i å lese og pugge tekst. Har mye mer sans for det europeiske utdanningssystemet der man faktisk skal forstå innholdet og ikke bare memorere.

Hvor kommer du fra? Hva er du utdannet innen?

Anonymous poster hash: a5e6f...5fb

Skrevet

Tyrkia, master innen arkeologi fra universitetet i Mersin.

Skrevet (endret)

Hvorfor det egentlig? Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom det å skrive grammatisk riktig og være høyt utdannet. Til og med legen min har til tider skrivefeil som jeg ikke ville skrevet feil selv om jeg har lavere utdannelse enn ham. Endret av Monajenten
Skrevet

Hvorfor det egentlig? Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom det å skrive grammatisk riktig og være høyt utdannet. Til og med legen min har til tider skrivefeil som jeg ikke ville skrevet feil selv om jeg har lavere utdannelse enn ham.

Hvorfor tror du? Selvsagt er det ikke alltid en sammenheng, men som student tvinges man jo til å uttrykke seg på mer eller mindre ryddige måter, og da er det vel ikke så rart å tenkes seg at en som har studert en stund ofte vil uttrykke seg mer korrekt enn en som ikke har det.

Skrevet

Hæh??

Nei, jeg tviler STERKT på at dette er et generelt syn blant folk... Herregud, for noen kolleger du har!

Gjest meg&mini
Skrevet

For noen så er studentlivet faktisk å sitte med nesen i en bok;) Jeg studerer selv og har opplevd at noen av mine medstudenter gjør nesten ikke annet enn å lese og pugge. Det skal sies at disse har de beste karakterene, toppkarakter i fag der strykprosenten er relativt høy også!

Jeg har også venner som studerer i utlandet og de har undervisning til langt ut på kvelden. Hun ene studerer i Irland og der er alt under C stryk.

Skrevet

Hvorfor det egentlig? Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom det å skrive grammatisk riktig og være høyt utdannet. Til og med legen min har til tider skrivefeil som jeg ikke ville skrevet feil selv om jeg har lavere utdannelse enn ham.

Hvorfor tror du? Selvsagt er det ikke alltid en sammenheng, men som student tvinges man jo til å uttrykke seg på mer eller mindre ryddige måter, og da er det vel ikke så rart å tenkes seg at en som har studert en stund ofte vil uttrykke seg mer korrekt enn en som ikke har det.

Men det er da ikke uryddig eller vanskelig å forstå hi fordi hun har en L for lite i et ord. Det kan like godt være en tastefeil.

Nå kom det vel også frem at hun er tyrkisk, og da vil jeg påstå at hun har et særdeles godt norsk skriftspråk.

God lørdag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...