Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #1 Skrevet 13. juli 2013 Hvor ofte og hvor mye drikker dere? Har hørt at et glass rødvin i ny og ne ikke skader. Anonymous poster hash: 93a0c...2d0
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #2 Skrevet 13. juli 2013 Jeg er avslappet til mye når det kommer til mat, aktiviteter ol under svangerskap og i forhold til barn..Men alkohol og røyk er faktisk gift,- som er skadelig for oss alle sammen. Jeg tror hverken en røyk eller et glass vin er skadelig, hverken for gravide eller fosteret....MEN det jeg vet med meg selv er at OM det skulle vise seg at barnet hadde en eller annen form for "feil" så hadde jeg begynt og gransket meg selv først..Sett etter om det var noe jeg kunne gjort annleredes..Hareskår, astma/allergi, eksem, tunghørthet, for tidlig fødsel, tarm/magetrøbbel er "feil" hos nyfødte/saenskader man mener KAN henge sammen med inntakt av alkohol og/eller røyk.... Om mine barn hadde fått noe sånt, og jeg hadde tatt et glass vin, eller ett glas vin opptil flere gang underveis, eller jeg hadde tatt en røyk eller ti under svangerskapet,- så hadde jeg ALDRI kunne tilgitt meg selv..Og skade sitt eget barn slik, og ikke minst, gitt min mann et "skadet" barn...Huff og huff...ALtså, vi er åpen for at noen barn er født annelredes, vi snakket om UL og oppdalgelse av misdannelser ved begge våre barns ordinære UL, og så lenge det var forenelig med liv, ville vi behold..SÅ det er ikke noe "æsj, et sykt barn";- det jeg tenker på er MIN følelse av og ha gjort noe feil,- og dermed skadet mitt barn, og min manns barn..Ikke at de ikke får et 100%normalt liv med litt astma, men og sitte som mor og se at barnet noen gagn virkelig sliter,- og at det er "Min feil":..Nei... Derfor mener jeg at det er best og ikke ta noen sjanser..Det ene vinglasset, det ene trekket med røyk, og så går man og bedreider seg selv for den "tidligfødselen" med de skader det gav barnet, eller den astamen ..Selv om man innerst inne VET at det sikkert hadde blitt slik likevel, så hadde aldri JEG klart og la skyldfølelsen ligge..Er DU i stand til det, så vær så god. EN annen ting med at man i media går ut og sier "et vingalss er ikke skadelig", er at for mange så er et vinglass, tre ...Og tre blir tre til(altså de fyller opp store glass med vin, og et glass avdisse blir altså tre "enheter" vin hos oss "vanlige drikkere"::....)...Derfor synes jeg at de "offentlige råd" bør være total avholds fra alkohol og nikotin....SÅ kan man selv være alene om ansvaret for hva man tør prøve og utsette barnet sitt for..Når helsepersonell går ut offentlig og sier slikt, mener jeg de har en del av skylda der det ender opp med og gå over stokk og stein... Anonymous poster hash: fab3c...1b8
Gjest meg&mini Skrevet 13. juli 2013 #4 Skrevet 13. juli 2013 Jeg er avslappet til mye når det kommer til mat, aktiviteter ol under svangerskap og i forhold til barn..Men alkohol og røyk er faktisk gift,- som er skadelig for oss alle sammen. Jeg tror hverken en røyk eller et glass vin er skadelig, hverken for gravide eller fosteret....MEN det jeg vet med meg selv er at OM det skulle vise seg at barnet hadde en eller annen form for "feil" så hadde jeg begynt og gransket meg selv først..Sett etter om det var noe jeg kunne gjort annleredes..Hareskår, astma/allergi, eksem, tunghørthet, for tidlig fødsel, tarm/magetrøbbel er "feil" hos nyfødte/saenskader man mener KAN henge sammen med inntakt av alkohol og/eller røyk.... Om mine barn hadde fått noe sånt, og jeg hadde tatt et glass vin, eller ett glas vin opptil flere gang underveis, eller jeg hadde tatt en røyk eller ti under svangerskapet,- så hadde jeg ALDRI kunne tilgitt meg selv..Og skade sitt eget barn slik, og ikke minst, gitt min mann et "skadet" barn...Huff og huff...ALtså, vi er åpen for at noen barn er født annelredes, vi snakket om UL og oppdalgelse av misdannelser ved begge våre barns ordinære UL, og så lenge det var forenelig med liv, ville vi behold..SÅ det er ikke noe "æsj, et sykt barn";- det jeg tenker på er MIN følelse av og ha gjort noe feil,- og dermed skadet mitt barn, og min manns barn..Ikke at de ikke får et 100%normalt liv med litt astma, men og sitte som mor og se at barnet noen gagn virkelig sliter,- og at det er "Min feil":..Nei... Derfor mener jeg at det er best og ikke ta noen sjanser..Det ene vinglasset, det ene trekket med røyk, og så går man og bedreider seg selv for den "tidligfødselen" med de skader det gav barnet, eller den astamen ..Selv om man innerst inne VET at det sikkert hadde blitt slik likevel, så hadde aldri JEG klart og la skyldfølelsen ligge..Er DU i stand til det, så vær så god. EN annen ting med at man i media går ut og sier "et vingalss er ikke skadelig", er at for mange så er et vinglass, tre ...Og tre blir tre til(altså de fyller opp store glass med vin, og et glass avdisse blir altså tre "enheter" vin hos oss "vanlige drikkere"::....)...Derfor synes jeg at de "offentlige råd" bør være total avholds fra alkohol og nikotin....SÅ kan man selv være alene om ansvaret for hva man tør prøve og utsette barnet sitt for..Når helsepersonell går ut offentlig og sier slikt, mener jeg de har en del av skylda der det ender opp med og gå over stokk og stein... Anonymous poster hash: fab3c...1b8 Veldig bra skrevet! Jeg er forresten fullstendig enig. En annen ting: Hvor ofte er "i ny og ne"? Røyk og alkohol i svangerskapet er ufattelig egoistisk!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #5 Skrevet 13. juli 2013 Syns denne problematikken nesten er litt høna og egget, hva kom først.Man vet det ikke er bra for barnet i magen å drikke seg full.Akkurat det er det ingen som bestrider.Det enkelte forskere mener er at litt alkohol, tilsammen opptil 2 glass i uken, kan være bra for barnet.Det er gjort studier i flere land, deriblant Danmark som slår fast at barn hvor mor drakk litt alkohol i svangerskapet har høyere IQ og er bedre sosialt tilpasset. Det er bare en lite problem med disse studiene.De viser også at de kvinnene som har størst sannsynlighet for å ta seg et glass vin i svangerskapet, er kvinner fra og i resurssterke familier.De i resurssterke familier har også ofte høyere IQ og er bedre sosialt tilpasset.Så spørs om resultatet bare er arv, og ikke alkoholens virkning... Anonymous poster hash: 511bf...872
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå