Gå til innhold

God morgen :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette nærmar seg rekord for vår del, lisja har gradvis gått inn i ferierytme, og no vart ho faktisk vekt kl 10 :)

No er det ut og nyte regnveret snart..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er diggmed feriemodus!

Største lager vi klar frokost til kvelden før så han står bare opp og ordner seg selv.

Dette betyr at minstenann sover til halvti med oss. Vi er med andre ord uthvilte!?!

Det er så lenge siden at jeg våkner med vond rygg hver dag. Ligger for lenge i sengen. Det trodde jeg aldri jeg skulle få oppleve igjen.

Skrevet

Super morgon, særlig sida det viser seg at bleiene faktisk tåler 15 timar med tissing ;)

Etter ei økt på vaskerommet er det no kaffi, etterfølgt av frokost så snart rundstykka i omnen er ferdige :D

Skrevet

Tester ut bleier jeg også!

Her holdt det også i 15 timer.

Det er ikke dårlig.

Frokost inntatt og nå er det vaskerommet som venter her.

Gjest sug lut
Skrevet

Så godt å kunne omstille unger! Dere fortjener virkelig å sove ut.

Er vel ikke akkurat morgen lenger, men jeg vil også altså bare si hei. Jeg har nemlig - etter å ha vært ute på morgentur, drukket kaffe, lagd tunfisksalat til frokost, mekka hage (sikkert tjue kanner vann!) og lest avisene - nå altså sovet formiddagslur, en luksus som er få forunt etter toårsalder! Har en mild plan om også evt å sove ettermiddagslur, hvis anledningen byr seg.

Skrevet

Formiddagslur utgår, viste seg på torsdag då ho sov til 9.45 at ho ikkje vil legge seg til etter såpass seine morgonar. Men eg skal fint overleve det :)

Høyres ut som du kan kunsten å nyte laurdagen..

Skrevet

Alle mannebein på tur.

Jeg får en etterlengtet opprydning i min

"lille" bokhylle på 2,20 x 3,60 m. Sorterte bøkene etter farger, og gleder meg over å kunne kombinere forfattere som mest sannsynlig ville gitt meg en på tygga for å bli sidestilt med hverandre. Eksempel: Douglas Adams "Hitchiker's guide to the Galaxy" matcher Isabel Allendes "Åndenes hus".

Skrevet

Haha, eller Joy Fielding og Hemingway.

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Haha, bokhyllesystemer er moro - jeg er dritskeptisk til folk som har alfabetisert, det er analt og usexy og følelsesløst. Fargesystem er jeg også egt skeptisk til, både rent praktisk - det er sjelden at en forfatter har likt utseende bøker, så hva gjør du da - sprer en forfatter over hele fargekartet eller ender med fargekaos uansett? - og også for hvordan det ville kjennes ut, kjenner jeg. Hva om noen havner et sted de ikke fortjener?

Her er det flere systemer: De Beste Forfatterne/Bøkene har egen hylle. Der er det Den Aller Viktigste øverst til venstre, og så nedover. Og så er det all lyrikk for seg, og alle biografier for seg. Og så er det kronologisk, fra Gilgamesj og framover, på resten, dvs sånn noenlunde, da, siden den enkelte forfatter holdes samlet. Og så står Gerd Brantenberg bak en hyllestolpe fordi jeg misliker hennes bøker veldig, vulgærfeminisme (hadde jeg hatt noe Fay Weldon hadde hun også blitt skjult). Da finner jeg fram. Hvis jeg altså hadde hatt plass til bokhyller, hvilket jeg ikke har, så alt unntatt De Aller Beste bor i kasser i kjelleren, mens de privilegerte bor i storskuff under dobbeltsenga...

Endret av sug lut
Skrevet

Hehe, en variant av din måte å sortere på er prøvd, men siden to blander bøker må det gå i ball siden vi er litt uenige i hvilke som skal stå hvor.

Enden på visa ble kaos uten like og siden lesing nærmest ligger brakk om dagen ble rett og slett beskyttelsespapiret tatt av, og bøkenes virkelige farge kom frem, for at vi i det minste skal kunne hvile øynene på noe pent.

Det morsomme er jo også at man kan gå litt på oppdagelsesferd etterpå.

Enig med deg, Fay Weldon er kun i paperback og passer derfor bra i pappeske!

Gerd Brantenbergs bøker ble lest, men mest fordi jeg er fra samme by som henne.

Har forøvrig begynt på en en foreløpig ganske lovende bok:

Shin Kyung-Sook "Ta vare på mamma".

Tør ikke helt håpe på å få lest ferdig, men har ihvertfall hatt overskudd til å starte på noe.

Finnes det forresten en diagnose på angsten man kan få hvis man kommer inn i ett hjem det overhodet ikke finnes bøker? 

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Vulgær-angst? Uopplyst-angst?

Blanding er et helt umulig prosjekt, her ble det aldri gjort og det var greit når man skulle flytte fra hverandre :)

Jeg er faktisk veldig engstelig for at noen skal få den opplevelsen her hos meg om dagen, siden jeg måtte ta det valget å parkere bøkene i bode, men jeg har jo mest folk som kjente meg fra før flytting og veit jeg har metervis, og ellers når jeg har nye besøk så passer jeg på å få sagt det ;).

Å, Ta vare på mamma er veldig veldig fin! Men den er ganske forvirrende i starten, syntes jeg, før man kommer inn i det, så gi den tid (om du har), det var en av fjorårs-sommerens oppturer for min del.

Endret av sug lut
Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg har her (og jeg ønsker meg det også i mitt andre hjem) en diger innebygd bokhylle hvor det er plass til ganske så mange bøker. Har ikke noe system, det eneste jeg bryr meg om er at bøkene som står sammen skal være av relativt lik høyde. Fargesortering høres så fint ut, men hva når det blir så stor forskjell i høyde? Tror ikke jeg kunne ha levd med det.

Ellers ligger jeg på sofaen og venter på å bli sulten, leser to forskjellige bøker og er veldig uthvilt.

Skrevet

En eller annen angst er det ihvertfall.

Jeg blir litt lettere hysterisk. Blikket flakker og jeg går hvileløst fra rom til rom med gjentakende begynnelse på spørsmålet:

"Men hvor er... men hvor er.... men hvor har du... ?"

Så godt å høre at boken er fin, jeg finner nok mer tid i løpet av ferien ;)

Skrevet

Det er boksorteringsdag ja? Var vel det jeg visste! Lest går i kjelleren, ulest i loftsstua (da vet du hvor du skal lete her mrs Smutt!). Det var det systemet... Kokebøkene på kjøkkenet etter høyde (ja, liker fremdeles å bla i slike). Så skal jeg prøve a anmelde de leste i den andre tråden :)

Skrevet

SÅ heldig du er- her er fireåringen enda våken kl 7, til tross for et par timer senere kvelding. Er jo ikke vant til slikt, minsten bruker sove til 9-10. Så vi er jo begge dautrøtte om dagen. 

Hun kommer vel ikke inn i ferierytmen før ferien nærmer seg slutten. ;)

Gjest amandine
Skrevet

Fargekoordinert her, men etter systemet kokebøker, "mine" bøker(snekker, antikk, håndarbeid), lyrikk, fakta, oppslag, voksenbøker(romaner, biografier etc sortert etter farge og grad av liker), barnebøker

Skrevet

Hm, her begynte det så fint, med en fast hylleplass til hver kategori; kokebøker, eventyrbøker, hagebøker, god litteratur, mindre god litteratur, faktabøker og fagbøker, div småserier og bladkasser. Så ble gubbens bøker stappet inn hist og her hvor det tilfeldigivs var en ledig plass, eller (gud forby) lagt oppå de andre bøkene på tverra. Resultatet ble hyller som ség i ulekre buer, rotete framstilling, null system og en stue som så kaotisk ut selv om den var strøken og nyvasket, pga bokhylla. Så før jul tok vi for oss og pakket ned alle bøkene (buhu) og hev ut hele hylla. Nå er det et angstfylt rom for sånne som Mrs Smutt og Smilende, så hvis du gir meg et vink før du kommer på besøk skal jeg ordne en mini-bokhylle til det :) 

Skrevet

Ingen late morgener her heller, men det er greit det altså. Jeg er analnevrotisk og har bøkene ordnet alfabetisk. Eller hadde, nå er det stappet inn overalt hvor det engang var plass, så det er ikke lenger mulig å finne noe. 

"Ta vare på mamma" var en fin bok, men det tok litt tid å komme inn i den! 

Skrevet

Hm, her begynte det så fint, med en fast hylleplass til hver kategori; kokebøker, eventyrbøker, hagebøker, god litteratur, mindre god litteratur, faktabøker og fagbøker, div småserier og bladkasser. Så ble gubbens bøker stappet inn hist og her hvor det tilfeldigivs var en ledig plass, eller (gud forby) lagt oppå de andre bøkene på tverra. Resultatet ble hyller som ség i ulekre buer, rotete framstilling, null system og en stue som så kaotisk ut selv om den var strøken og nyvasket, pga bokhylla. Så før jul tok vi for oss og pakket ned alle bøkene (buhu) og hev ut hele hylla. Nå er det et angstfylt rom for sånne som Mrs Smutt og Smilende, så hvis du gir meg et vink før du kommer på besøk skal jeg ordne en mini-bokhylle til det :)

Så lenge det finnes bøker i huset roer jeg meg helt ned.

Det er angsten for at de ikke finnes overhodet jeg er redd for.

Har en skjult hylle i en gang som dessverre sliter med svaie hyller og horisontal lagring. Usikker på hva som befinner seg der bortsett fra mannens gedigne tegneseriesamling. 

Ugh!

Skrevet

Hmmm, er det dette som kalles å "kuppe tråden"?

Beklager til HI!

Selv syns jeg det er litt moro med tråder som lever sitt eget liv etter at jeg sjøl har startet dem, men det kan jo kanskje hende at noen ikke syns det  ;)

Skrevet

Hmmm, er det dette som kalles å "kuppe tråden"?

Beklager til HI!

Selv syns jeg det er litt moro med tråder som lever sitt eget liv etter at jeg sjøl har startet dem, men det kan jo kanskje hende at noen ikke syns det ;)

Sit og gremmast..først og fremst fordi bokhylla ikkje har noko som kan kallast system :(
Skrevet

Hehe...

Vel, uansett mange tips her på hvordan du kan systematisere hylla. Bare å velge fra den øverste tilogmed :)

Skrevet

Svaie bokhyller i komplett kaos kan ha sin sjarm. Men i  mitt hus blir det dessverre lite sjarmerende. 

Beklager også for trådkuppet, kanskje vi skulle ha startet en egen bokhylletråd... 

Skrevet

Egen bokhylletråd?

Ved nærmere ettertanke er vi nok nerdete nok til det ja ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...