Gå til innhold

5 åring som kun vil være hos meg. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til ei lita jente på 5 år. Vi har ei farmor som stiller gledelig opp for å avlaste meg litt eller hjelpe til når det trengs.

Nå skal dattera mi være hos henne fra i dag til onsdag da jeg skal jobbe mest mulig, både kveld og natt.

Problemet er at jenta mi absolutt ikke vil dra herifra. Hun gråter og vil ikke til bestemor. I hele går og i dag har hun klump i halsen og er helt ute av seg når snakker om det. Jeg motiverer henne og forklarer at jeg skal jobbe mens hun er der og at derfor kan jeg kjøpe henne den filmen hun har ønsket seg så lenge.

Uansett hva jeg sier eller gjør så er hun like lei seg.

Det skal sies at hun har det kjempebra hos farmor og at det ikke er noen som helst bekymring der.

Jeg blir helt rådløs... Får dårlig samvittighet og vondt i meg når det er slik.

Tips?? :-/

Hilsen rådløs alenemor

Anonymous poster hash: 5a8f9...5f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart det er vondt for deg å se at hun er lei seg. Likevel ville jeg ha fokusert på at dette ikke er et valg.

Når barn ikke har noe valg, da må man heller ikke legge det fram som et valg. Type: "Har du lyst til å være hos farmor? Gleder du deg?" Man forteller dem rett og slett at sånn er det, og forklarer hvorfor.

Jeg er nok kanskje litt mer, eh, "brutal" enn deg. I ditt tilfelle ville jeg ha droppet bestikkelser og snakk om å kjøpe film, og rett og slett fortalt henne at mamma skal jobbe, og du kan ikke være alene hjemme. Det er ikke bra for barn. Farmor er snill, du liker jo vanligvis å være hos farmor og dette kommer til å gå helt fint.

Hadde hun fortsatt å surve (ja, jeg kaller det surv. En femåring er stor nok til å skjønne at hun ikke kan sitte alene hjemme i timesvis når mor er på jobb) ville jeg rett og slett avfeid det kort og sagt: "Vet du, dette snakker vi ikke mer om. Sånn blir det. Det er jo synd at du ikke har lyst, men du har ikke noe valg. Jeg tror at du kommer til å få det helt fint sammen med farmor."

Skrevet

Har du spurt henne hvorfor hun ikke vil?

Er hun sånn om hun skal overnatte hos andre også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...