Gå til innhold

Redd for babyen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.....Som ikke er født enda, men som kommer i November :) Kanskje litt dumt spørsmål men hvor stor er sjansen for krybbedød?

Ligger her å tenker hvis babyen plutselig slutter og puste i løpet av natten :S •grøss• Nesten så jeg gruer meg litt, kommer til og bli helt hysterisk jeg :P

Anonymous poster hash: d0893...f66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er veldig engstelig finnes det en sensor man kan feste på babyen når den sover og hvis den slutter å puste vil alarmen gå.

Anonymous poster hash: 7100d...ce9

Gjest ________
Skrevet

Smokk forbygger krybbedød da det trener opp lukkemuskelen hos små

Skrevet

Takk for tips! :)

Anonymous poster hash: d0893...f66

Skrevet

Det er feil at samsoving øker risiko for krybbedød så lenge man følger reglene for samsoving, det kalles for øvrig også samsoving å ha barnet sovene i egen seng på samme rom som seg, og dette har bevist å redusere risiko for krybbedød! Så ha barnet sovende på rommet ditt til den er 1 år! Og se til at barnet ikke er for varm, overoppheting kan øke sjansen for krybbedød.. La barnet sove på ryggen, se til at det ikke er noe den kan få over ansiktet, sørg for at madrassen er fast. Jeg vrapper baby inn i teppe det første halvåret, bruker ikke dyne, og pute skal ikke barna ha før de har fylt 1 år.. Det går nok bra skal du se, er ikke unormalt å bekymre seg ;-))

Anonymous poster hash: 05cba...72e

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Jeg har nå hørt at krybbedød skyldes en hjerneskade som blir til allerede i fosterstadiet jeg da.. Altså, da mener jeg plutselig spedbarnsdød. Man har alltid hatt teorier om hva årsaken kan være. En periode skulle jo barna ligge på magen også.. Var faktisk også en forskning som tilsa det at foreldrenes iq (!!) skulle ha betydning!

Jeg tror dette er ett spørsmål som enda venter på ett ordentlig fasitsvar. Vi mennesker er designet slik at når noe så tragisk skjer, så trenger vi en årsak. Noenganger finner vi den, andre ganger lages den. Er vel kanskje en overlevelsesmekanisme.. Nei jeg vet ikke jeg..

Skrevet

det finnes ingen svar på hvorfor krybbedød oppstår!! Det er blitt forsket på i all tid, men de klarer ikke finne noen klar sammenheng med noe konkret. De som mister barnet sitt i en slik situasjon, opplever noe tragisk, å skal for all del ikke ta skyld for dette selv. Syns det er rett og slett forferdelig at noen her inne kan si, at de som røyker i svangerskapet for så å miste bare´net i krybbedød har drept sitt eget barn. tull og idioti!!!!!!

Anonymous poster hash: c1e31...df5
Skrevet

det finnes ingen svar på hvorfor krybbedød oppstår!! Det er blitt forsket på i all tid, men de klarer ikke finne noen klar sammenheng med noe konkret. De som mister barnet sitt i en slik situasjon, opplever noe tragisk, å skal for all del ikke ta skyld for dette selv. Syns det er rett og slett forferdelig at noen her inne kan si, at de som røyker i svangerskapet for så å miste bare´net i krybbedød har drept sitt eget barn. tull og idioti!!!!!!

Men det er jo rene fakta at røyking øker risiko for krybbedød?

Skrevet

De tror det kan ha noen sammenheng, men de vet ikke hvorfor krybbedød skjer, og grunner som hvordan barnet skal ligge osv, blir endret heøle tiden, enda ett tydelig eksempel på at de ehgentlig ikke vet. Noen mener jo også at barnet glemmer at det ikke er i magen og derfor slutter å puste, at man derfor ikke skal ha det helt mørkt på barnerommet. Det finnes mange teorier der ute!

Skrevet

De tror det kan ha noen sammenheng, men de vet ikke hvorfor krybbedød skjer, og grunner som hvordan barnet skal ligge osv, blir endret heøle tiden, enda ett tydelig eksempel på at de ehgentlig ikke vet. Noen mener jo også at barnet glemmer at det ikke er i magen og derfor slutter å puste, at man derfor ikke skal ha det helt mørkt på barnerommet. Det finnes mange teorier der ute!

Anbefaling for hvordan barna skal sove blir ikke endret «hele tiden». Den ble sist endret for flere tiår siden, og da gikk antall som døde i krybbedød kraftig ned. Ingen tvil om at det var en sammenheng der!

Anonymous poster hash: ed93d...b5c

Skrevet

Vi fikk beskjed av fysio og legene på sykehuset at de minste skal ha en tynn pute helt fra starten. Pga bakhodet og at det blir flatt av å ligge for hardt rett på madrassen. Dette var i 2009. Kanskje de har endret det nå.

Skrevet

Å ta ett barn med i bil øker sjansen for at barnet dør i en bilulykke betraktelig. .. det er og ett reint fakta. Hva om du kræsjer på en unødvendig biltur?

Skrevet

Jeg har nå hørt at krybbedød skyldes en hjerneskade som blir til allerede i fosterstadiet jeg da.. Altså, da mener jeg plutselig spedbarnsdød. Man har alltid hatt teorier om hva årsaken kan være. En periode skulle jo barna ligge på magen også.. Var faktisk også en forskning som tilsa det at foreldrenes iq (!!) skulle ha betydning!

Jeg tror dette er ett spørsmål som enda venter på ett ordentlig fasitsvar. Vi mennesker er designet slik at når noe så tragisk skjer, så trenger vi en årsak. Noenganger finner vi den, andre ganger lages den. Er vel kanskje en overlevelsesmekanisme.. Nei jeg vet ikke jeg..

Har også hørt dette med hjerneskade i fosterstadiet.

Har baby på 4 mnd, og fikk beskjed om å bruke tynn pute for å minske sjansen for skjevt hode.

Ang forholdsregler mot krybbedød, pass på temperatur så babyen ikke blir for varm, når babyen sover i foreldrenes seng bør den ha egen dyne (pga temp), ikke røyk (om far røyker, bør han ligge på eget rom), legg babyen på ryggen, bruk smokk.

Det var sikker mer, men det jeg kom på nå, fikk maaange info hefter og blader både på sykehuset rett etter fødsel og ved hjemmebesøk.

Anonymous poster hash: 75443...f19

Skrevet

Å ta ett barn med i bil øker sjansen for at barnet dør i en bilulykke betraktelig. .. det er og ett reint fakta. Hva om du kræsjer på en unødvendig biltur?

En ufattelig idiotisk sammenligning! Du kan argumentere til du blåner, men det er en klar sammenheng mellom foreldre som røyker og krybbedød på samme måte som det var når de anbefalte mageleie.

Om du røyker trenger du ikke prøve å rettferdiggjøre deg ovenfor andre enn barna dine.

Anonymous poster hash: d9233...75e

Skrevet

Dette vet vi om krybbedød:

• De fleste barna dør mens de sover og lider ikke før de dør
  • De blir ikke kvalt av sengetøy eller oppkast
  • Det skjer oftest i løpet av barnets første levemåneder, men kan forekomme opp til to-tre års alder
  • Det kan skje både når barnet ligger i egen seng, vogn eller sover i sengen til  foreldrene
  • Det skyldes ikke vaksine som spedbarnet eventuelt fikk
  • Det rammer oftere barn som sover i mageleie og i familier der det røykes. Også barn som aldri har ligget på magen eller vært utsatt for røyk, kan rammes
  • Man antar at genetiske forhold spiller en rolle og gjør enkelte barn sårbare for risikofaktorer som ellers ikke er farlige
  • Gutter rammes oftere enn jenter
  • Det forekommer noe hyppigere i forkjølelsessesonger og rundt halvparten av barna hadde en lettere infeksjon som forkjølelse rett før de døde
  • Det kunne ikke forutsees at barnet skulle dø - selv ved grundig legeundersøkelse like før dødsfallet

• Legg barnet til å sove på ryggen fra fødselen av
  • Unngå for varmt sovemiljø, for mye tøy på barnet og lue innendørs. Pass på at barnets hode/ansikt ikke blir tildekket av sengetøy m.m.
  • Røyking bør unngås i svangerskapet og i barnets nærmiljø
  • Amme barnet om mulig
  • La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving. Hvis mor har røykt i svangerskapet eller mor/partner røyker etter fødsel, bør samsoving unngås.
  • Regelmessig bruk av smokk når barnet legges til å sove kan virke forebyggende.

Krybbedødforekomst 1989 - 2011: (I 1990 begynte man kampanjen med å anbefale ryggleie)

År
Under ett år
Over ett år
Totalt
1989
140
2
142
1990
83
2
85
1991
74
4
78
1992
53
0
53
1993
37
1
38
1994
37
4
41
1995
32
3
35
1996
35
3
38
1997
27
4
31
1998
29
1
30
1999
14
4
18
2000
24
2
26
2001
20
2
22
2002
17
5
22
2003
11
0
11
2004
14
5
19
2005
20
3
23
2006
12
2
14
2007
18
3
21
2008
12
3
15
2009
13
0
13
2010 13 0 13 2011 13 2 15

Kilde; www.lub.no

Mer om risikofaktorer her: http://www.lub.no/risikofaktorer-krybbedod

•  
Skrevet

Ble veldig teit den tabellen der, men den finner du her;

http://www.lub.no/id/1B879577D77BF5AFC1257689005046E9

Den viser at antallet døde i krybbedød har gått ned fra 142 totalt i 1989 til 15 totalt i 2011. Og et markant fall i antall døde etter at de begynte å anbefale ryggleie. Så det er ganske grundig dokumentert at ryggleie forebygger.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article761324.ece

Her står det om den sensoren. Den anbefales ikke og gjør hysteriske foreldre enda mer hysterisk.. 

Ellers er det svært liten fare for krybbedød hvis du tar forhåndsregler som er nevnt lenger opp. Du kommer nok til å følge med på pustingen i mange måneder etter fødsel, men dette er helt normalt! Min datter er 14 mnd og for bare en uke siden våknet jeg midt på natta i panikk fordi jeg følte på meg at hun ikke pustet! Men det gjorde hun da :) Tror alle foreldre er litt hysteriske når det kommer til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...