Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 Vet ikke, men min sa alle fargene, telte til 20 og snakket i lange setninger. HS fikk bakoversveis - så antakelig bør de kunne litt mindre enn det Hadde endel rollelek med HS, matet dokka, puslespill(min datter er ikke interessert). Hun snakket forøvrig i små setninger på 15 mnd kontrollen og. Anonymous poster hash: 8fc2c...40f
Poetika med K Skrevet 12. juli 2013 #3 Skrevet 12. juli 2013 (endret) Om det forventes så mye vet jeg ikke. Men da vi var på toårskontroll fikk vi på forhånd tilsendt et skjema på språk som vi selv skulle fylle ut, hvilke ord barnet kan, hvor lange setninger barnet bruker etc. Farger og tall var ikke noe tema, men hos oss var det også lagt opp til at helsesøster hadde en type rollelek med barnet. Nå er min slik at han trenger litt tid på å tine opp ovenfor fremmede, så helsesøster fikk langt fra fullt innblikk i hva han kunne. Mesteparten av det hun noterte var info hun fikk fra meg. Han hadde et godt ordforråd og brukte setninger på opp til 10-11 ord på den tiden, men ikke inne hos henne Mye som skjer rundt to års alder og språket kan komme raskt. Tror neppe de gjør noen tiltak basert på funn fra toårskontrollen i seg selv, jeg kjenner til et tilfelle der et barn ble kalt inn igjen til ny kontroll etter tre måneder. Endret 12. juli 2013 av Poetica von Tryll
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #4 Skrevet 12. juli 2013 Såvidt jeg husker var det på 2-årskontrollen de mater en bamse, skal legge den i sengen, ta på den sko etc. Helsesøster pratet med dem og sjekket på den måten språket. De måtte blant annet plukket ting ut av en veske og si hva det var. Pluss knotte-puslespill (en bondegård med dyr og et brett med bil, buss, fly etc) og så sjekket hun hvordan de gikk og beveget seg. De forventer nok at de forstår og kommuniserer en del antar jeg. Ingen av mine har snakket i setninger for å si det sånn... Men det har ikke vært noe problem. Anonymous poster hash: 365af...c22
Gjest Lagå Skrevet 12. juli 2013 #5 Skrevet 12. juli 2013 Såvidt jeg husker var det på 2-årskontrollen de mater en bamse, skal legge den i sengen, ta på den sko etc. Helsesøster pratet med dem og sjekket på den måten språket. De måtte blant annet plukket ting ut av en veske og si hva det var. Pluss knotte-puslespill (en bondegård med dyr og et brett med bil, buss, fly etc) og så sjekket hun hvordan de gikk og beveget seg. De forventer nok at de forstår og kommuniserer en del antar jeg. Ingen av mine har snakket i setninger for å si det sånn... Men det har ikke vært noe problem. Anonymous poster hash: 365af...c22 Oi, det var voldsomt
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #6 Skrevet 12. juli 2013 Min trenger også tinetid overfor fremmede, og hs skulle blant annet høre på språket. Min søte lille sa ikke ett kløyva ord hele den tiden vi var der, bare satt og skulte bort på damen Skulle ha henne til å hoppe også, men det nektet hun også så klart.. Stort sett fortalte jeg hva hun kunne/ikke kunne, og hs hadde visstnok hørt henne bable i vei mens vi lekte på venterommet, så det gikk greit. Ikke store prestasjonen fra min den dagen i hvert fall, he he. Anonymous poster hash: fac83...3cb
Ziiona Skrevet 12. juli 2013 #7 Skrevet 12. juli 2013 Det her virket voldsomt. Vi får legge oss i hardtrening skjønner jeg. Nå er ikke jenta mi mer enn 17 mnd, men snakker ikke i setninger eller legger puslespill. Regner jo med at mye vil skje når hun starter i barnehagen i august, men likevel.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #8 Skrevet 12. juli 2013 Ojj, trur vi kommer til å slite litt... Her sier jentungen bare noen ord nu og da, resten er bare babbel. Hun kan telle til 3 og si annet hvert ord i en teletubbisang (hvis jeg sier de andre). Men ikke på kommando... Samme med å gjør ting, skjer ikke på kommando... Men vet hun kan flere ord, og vet hun kan forskjellige ting. Hva skjer hvis hun totalt ignorerer helsesøsteren og ikke bryr seg? Er somregel det hun gjør når noen skal ha henne til å gjøre noe :S Anonymous poster hash: 7b5ed...9cb
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #9 Skrevet 12. juli 2013 Såvidt jeg husker var det på 2-årskontrollen de mater en bamse, skal legge den i sengen, ta på den sko etc. Helsesøster pratet med dem og sjekket på den måten språket. De måtte blant annet plukket ting ut av en veske og si hva det var. Pluss knotte-puslespill (en bondegård med dyr og et brett med bil, buss, fly etc) og så sjekket hun hvordan de gikk og beveget seg. De forventer nok at de forstår og kommuniserer en del antar jeg. Ingen av mine har snakket i setninger for å si det sånn... Men det har ikke vært noe problem. Anonymous poster hash: 365af...c22 Oi, det var voldsomt Syns du det? Barna mine så på det som lek og koste seg de. Følte ikke at de ble "testet" så veldig heller, det opplevdes mest som lek. Jeg ble faktisk overrasket over hvor mye de kunne. Kjenner en som ikke sa et ord. Hun ble kalt inn igjen noen måneder senere. Ikke noe stress der heller. Anonymous poster hash: 365af...c22
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #10 Skrevet 12. juli 2013 Ikke så mye, men lille gangetabellen, skrive, lese, kunne manøvrere en i-pad, kart&kompass, hoppe tau samt enkel fjellklatring. Anonymous poster hash: f4c6f...af4
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #11 Skrevet 12. juli 2013 Fylte ut et skjema om ordforråd og helsesøster lekte med jenta vår. Hadde satt frem div leker og jenta vår lekte godt med å servere liksom kaffe og kaker. Hun spurte div enkle spørsmål til jenta vår. Føltes ikke som noe test i d hele tatt:) Hs sa d viktigste var at unger i den alderen forstår d som blir sagt og tar beskjeder. Ikke hvor mange ord de kan. Nå pratet jenta vår mye på kontrollen og fikk mye skryt for at hun er så trygg og imøtekommende (må jo skryte litt) Fikk også topp score til lege. Jenta vår hoppet og tegnet hos legen. Synes d er bra de følger med og evt kaller tilbake unger som ligger bakom i utv. De er jo ikke ute etter foreldrene men vil det beste for barnet:) viktig at de fanger opp evt motoriske og språklige vansker tidlig. Anonymous poster hash: 12578...cff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå