Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #1 Skrevet 12. juli 2013 Begynner med grønnsaksmos til minsten, og tenkte på å ha i en klikk usaltet smør for smakens skyld. Men så kom jeg å tenke på at det jo er meieriprodukt... Ikke "lov" da eller? Dere som lager selv: har dere i noe "ekstra" eller moser dere kun med kokevannet? Anonymous poster hash: eb3c3...ac6
Gjest Julia1984 Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 Hva er poenget? Hvis baby liker uten er vel det bra?
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 12. juli 2013 #3 Skrevet 12. juli 2013 Det er jo en del salt i smør da...
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. juli 2013 #4 Skrevet 12. juli 2013 Dropp smøret og erstatt det heller evt med rapsolje.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #5 Skrevet 12. juli 2013 Grunnen til at babyer ikke skal ha melk er jo fordi de trenger produkter med jern i. En klatt smør er ikke nok til at babyen skal få mindre jern av andre ting. Jeg hadde selv smør i potetmos og grønnsaksmos fordi jeg fikk en syltynn baby. Helsesøster sin anbefaling. Anonymous poster hash: 6c427...ff7
Tigerpote Skrevet 12. juli 2013 #6 Skrevet 12. juli 2013 Det er anbefalt å blande i litt margarin eller olje i babymaten. De trenger fett de også, også blir ikke maten så tørr. Vi brukte det på fisk feks.
Tigerpote Skrevet 12. juli 2013 #8 Skrevet 12. juli 2013 Hvor gammel er babyen da? Babymat skal ikke saltes, men det blir jo så lite salt med en klatt med plantemargarin feks. Vi brukte jo kaviar, smøreost osv på brødskiven, og det utgjør så lite siden mengden blir så liten. Har du ikke fått med deg heftet Mat for spedbarnet fra helsestasjonen? Det står mange fine tips der :-)
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #9 Skrevet 12. juli 2013 Hva er poenget? Hvis baby liker uten er vel det bra? Poenget er flere; han liker det ikke enda og de bør vel ha litt ekstra fett i maten, tenkte smør siden det smaker "mer"/bedre enn olje. Og jeg tenkte på USALTET smør. Vi får 6 mnd kontroll etter ferien da han er ca 7 mnd så det heftet har vi ikke fått enda... Anonymous poster hash: 89f05...5e4
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #11 Skrevet 12. juli 2013 Det er jo en del salt i smør da... Eh... Hun sa USALTET smør... Anonymous poster hash: ba331...6c4
Von Hertelhofen Skrevet 12. juli 2013 #12 Skrevet 12. juli 2013 Jeg hadde en liten desj olivenolje i. Det er mye sunnere enn smør, og det gir en god smak på maten.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 12. juli 2013 #13 Skrevet 12. juli 2013 Det er jo en del salt i smør da... Eh... Hun sa USALTET smør...Anonymous poster hash: ba331...6c4 Hihi, jommen sa jeg smør...min feil
Trimsi Skrevet 12. juli 2013 #14 Skrevet 12. juli 2013 Smør er viktig og bra fett for små babyhjerner... men oliven/rapsolje er også veldig bra. Bare ikke bruk det kunstige "tullesmøret" margarin som er full av transfett...
aanonym Skrevet 13. juli 2013 #15 Skrevet 13. juli 2013 Smør er viktig og bra fett for små babyhjerner... men oliven/rapsolje er også veldig bra. Bare ikke bruk det kunstige "tullesmøret" margarin som er full av transfett... Margarin inneholder ikke transfett. Margarin har mange positive egenskaper sammenlignet med smør, særlig flytende margarin. Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd å velge matoljer, flytende margarin og myk margarin fremfor fast margarin og smør. http://no.wikipedia.org/wiki/Margarin
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #16 Skrevet 13. juli 2013 Går nok helt fint å ha en liten klatt smør i maten. Eller så kan du jo kjøpe smør uten salt og melk Anonymous poster hash: 58268...72a
☆☆☆ Skrevet 13. juli 2013 #17 Skrevet 13. juli 2013 Går nok helt fint å ha en liten klatt smør i maten. Eller så kan du jo kjøpe smør uten salt og melk Anonymous poster hash: 58268...72a Smør utan melk faktisk? Synes eg ser det.. Usalta smør er fine greier i babymat
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #18 Skrevet 13. juli 2013 http://matutenmelk.wordpress.com/2007/03/06/smør-uten-melk/ Anonymous poster hash: 58268...72a
Gjest sussie77 Skrevet 13. juli 2013 #19 Skrevet 13. juli 2013 Ja det kan du Litt usaltet smør eller olje i barnematen er til og med anbefalt.
soleia Skrevet 13. juli 2013 #20 Skrevet 13. juli 2013 Eg har brukt smør eller rapsolje. Mjølkefett er bra for barn. Køyr på!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2013 #21 Skrevet 13. juli 2013 Smør er jo hjernemat og veldig viktig for utviklingen av hjernen, så putt en klatt i maten hans (den uten salt), det gjorde vi også med våre to etter anbefalinger fra en ernæringsfysiolog. Anonymous poster hash: b4b95...5dc
Trimsi Skrevet 15. juli 2013 #22 Skrevet 15. juli 2013 Smør er viktig og bra fett for små babyhjerner... men oliven/rapsolje er også veldig bra. Bare ikke bruk det kunstige "tullesmøret" margarin som er full av transfett... Margarin inneholder ikke transfett. Margarin har mange positive egenskaper sammenlignet med smør, særlig flytende margarin. Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd å velge matoljer, flytende margarin og myk margarin fremfor fast margarin og smør. http://no.wikipedia.org/wiki/Margarin Riktig at den myke margarinen i Norge ikke lenger inneholder transfett (kun en en liten mengde...) men i margarinen dannes giftge oksidasjonsprodukter som er svært helseskadelige. http://www.fedon.no/Transfett+%E2%80%93+hva+og+hvor+er+dette+mystiske+fettet%3F.9UFRrU1M.ips Akkurat i dette tilfellet er jeg enig med de svært mange ekspertene som kan mye om kosthold og ernæring at naturlig melkefett er mye bedre enn kunstig fremstilt "juksesmør" som strengt tatt ikke bør kunne kalles smør...
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #23 Skrevet 22. juli 2013 Smør er viktig og bra fett for små babyhjerner... men oliven/rapsolje er også veldig bra. Bare ikke bruk det kunstige "tullesmøret" margarin som er full av transfett... Margarin inneholder ikke transfett. Margarin har mange positive egenskaper sammenlignet med smør, særlig flytende margarin. Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd å velge matoljer, flytende margarin og myk margarin fremfor fast margarin og smør.http://no.wikipedia.org/wiki/Margarin Riktig at den myke margarinen i Norge ikke lenger inneholder transfett (kun en en liten mengde...) men i margarinen dannes giftge oksidasjonsprodukter som er svært helseskadelige. http://www.fedon.no/Transfett+–+hva+og+hvor+er+dette+mystiske+fettet%3F.9UFRrU1M.ips Akkurat i dette tilfellet er jeg enig med de svært mange ekspertene som kan mye om kosthold og ernæring at naturlig melkefett er mye bedre enn kunstig fremstilt "juksesmør" som strengt tatt ikke bør kunne kalles smør... Nei for all del, ikke hør på helsedirektoratet.... Anonymous poster hash: cf4db...3f7
Gjest Hercule Poirot Skrevet 22. juli 2013 #24 Skrevet 22. juli 2013 http://matutenmelk.wordpress.com/2007/03/06/smør-uten-melk/ Anonymous poster hash: 58268...72a Det er ikke mulig å lage smør uten melk. Eller det vil si; uten fløte.
Trimsi Skrevet 22. juli 2013 #25 Skrevet 22. juli 2013 Smør er viktig og bra fett for små babyhjerner... men oliven/rapsolje er også veldig bra. Bare ikke bruk det kunstige "tullesmøret" margarin som er full av transfett... Margarin inneholder ikke transfett. Margarin har mange positive egenskaper sammenlignet med smør, særlig flytende margarin. Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd å velge matoljer, flytende margarin og myk margarin fremfor fast margarin og smør.http://no.wikipedia.org/wiki/Margarin Riktig at den myke margarinen i Norge ikke lenger inneholder transfett (kun en en liten mengde...) men i margarinen dannes giftge oksidasjonsprodukter som er svært helseskadelige. http://www.fedon.no/Transfett+–+hva+og+hvor+er+dette+mystiske+fettet%3F.9UFRrU1M.ips Akkurat i dette tilfellet er jeg enig med de svært mange ekspertene som kan mye om kosthold og ernæring at naturlig melkefett er mye bedre enn kunstig fremstilt "juksesmør" som strengt tatt ikke bør kunne kalles smør... Nei for all del, ikke hør på helsedirektoratet.... Anonymous poster hash: cf4db...3f7 Nei vet du hva, akkurat når det gjelder dette er det så mange eksperter, leger og professorer som sier at alt av det nyeste innen forskning og viten på dette feltet peker på at det naturlige melkefettet er sunt og bra, mens det bearbeidede liksomsmøret (som skal være så sunt) ikke er så bra. Forskning viser også at det ikke er noen sammeheng mellom meieriprodukter og økt risiko for hjerteinfarkt, slik man trodde før. Det finnes ikke vitenskaplig belegg for å opprettholde enkelte av kostholdsrådene helsedirektoratet kommer med, og mange spør seg hvorfor de ikke har blitt endret mer. Kanskje fordi man ikke helt tørr gi slipp på de gamle inngrodde holdningene om at "fett må da være usunt". De gamle rare ideene man hadde om kolestrol står også for fall, men der er myndighetene også redde for et eller annet.... Mulig det bare må enda mere forskning til, men inntil da stoler jeg på den nyeste vitenskapen. Og med en far som la om til lavkarbo, ble kvitt diabetes 2, kunne kaste alt av piller og har perfekt kolestrol og perfekt blodsukker. Med en mann som startet med lavkarbo for 4 år siden, ble kvitt urinveisproblemer, minsket migreneanfall, har flott blodtrykk og flott kolestrol, så tenker jeg jo mitt.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå