Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 12. juli 2013 #1 Skrevet 12. juli 2013 Vi planlegger å ta ut all permisjonen (100 %) og så en god del mnd ulønnet perm. Jeg sitter og regner litt på det nå, og det slår meg: Hvis pappan tjener mer enn meg, vil vi ikke tjene på at han tar ut de 18 ukene felles perm, mens jeg tar ut ulønnet perm? Jeg kan også jobbe litt ekstra i mine ulønnede uker (helger, kvelder osv). Full lønn for pappan i 18 uker er mer penger enn full lønn for meg i 18 uker.... Noen som har tenkt samme tanke? Får man kontantstøtte selv om man mottar foreldrepenger (hvis man tar ut permisjon etter at barnet har fylt et år og det ikke går i barnehage)? Takk for svar! Skal spørre på NAV foreldrepenger sine facebooksider, men det synes jo for alle andre som er der også og jeg vil ikke kringkaste at jeg er gravid helt ennå
kmama Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 NAV har også en chattetjeneste på sine nettsider om foreldrepenger, hvor en kan få svar med en gang (til visse tider på døgnet).
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 12. juli 2013 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2013 Ah, takk Da har jeg spurt der
Sara Maria Skrevet 12. juli 2013 #4 Skrevet 12. juli 2013 Vi lurte på det samme (i 2010) og fikk svar fra NAV at det ikke var lov å utsette felleskvoten mensman var i ulønnet permisjon. Hvis den skal utsettes, så er det krav til at man er i jobb.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 13. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 13. juli 2013 Det hørtes jo rart ut Sara Maria. Det går jo fint ann å utsette fedrekvoten mens mammaen er i ulønnet permisjon, og det er da i så fall pappan som skal ha hele felleskvoten etter at jeg har hatt ulønnet permisjon noen måneder, og ser ikke helt forskjellen. Men jeg får spørre på facebook igjen. Fikk i alle fall som svar at man kan få utbetalt barselspenger (eller hva det nå heter) og kontantstøtte samtidig så lenge barnet var over 1 år og ikke gikk i bhg med offentlig tilskudd.
Sara Maria Skrevet 13. juli 2013 #6 Skrevet 13. juli 2013 Det står tydelig her http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Kombinere+arbeid+og+foreldrepenger Foreldrepenger kan bare utsettes hvis du er i arbeid. Far kan utsette fedrekvoten hvis han er i arbeid, og den stiller ingen krav til mors aktivitet.
DaTuMa Skrevet 14. juli 2013 #7 Skrevet 14. juli 2013 Det er ganske urettferdige regler. Hvorfor skal ikke mor få utsette når far kan? Jeg og far skal feks ha 40/60 deling av permisjonen. Og jobber motsatt prosent. Men så skal far være deltidsstudent i tillegg. Da er det dager jeg må være hjemme som jeg egentlig skulle jobbet. Men å ta fri uten lønn disse dagene får jeg ikke lov til av nav, selvom arb.giver syns det er greit. Så da må vi faktisk få oss barnevakt de dagene dette gjelder.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2013 Ok, ja jeg ser jo det nå. Er litt merkelig synes jeg. Hva med de som feks bare har en mindre stilling, feks 80 %?Men da får det bli sånn at jeg tar hele kvoten og så får faren ta 14 uker + ulønnet permisjon. Ikke helt gunstig for oss økonomisk, men jeg kan jo ikke gå tilbake på jobb etter bare 14 uker.... At de skal gjøre det så vanskelig? Litt rart at man kan utsette fedrekvoten, men han har jo vært i 100 % jobb mens jeg har vært i ulønnet så det er nok derfor det har gått. Det har kanskje noe med opptjeningsgrunnlaget å gjøre? hmmm. uansett, best å innrette seg etter reglene deres, det er vanskelig å gjøre noe som ikke står i reglementet, det har jeg prøvd før Permisjon blir det nå uansett
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 14. juli 2013 Og uansett, det er jo PAPPAN som egentlig utsetter foreldrepengene, og HAN er jo i 100 % jobb (mens jeg da er i ulønnet og ikke skal ta ut noe mere permisjon), men det går likevel ikke? Akk, blir litt frustrert.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 14. juli 2013 Forfatter #10 Skrevet 14. juli 2013 Fant dette på samme side om foreldrepenger: "Dersom begge foreldrene har rett til foreldrepenger, og far ønsker å utsette perioden med foreldrepenger, er det ikke krav til mor i den perioden far utsetter foreldrepengene. Det samme gjelder dersom far ønsker å utsette fedrekvoten." Da må jo det bety at så lenge det er pappan som skal ta ut felleskvoten så er det ikke noen krav til hva jeg skal gjøre i mellomtida??? Eller?
Sara Maria Skrevet 14. juli 2013 #11 Skrevet 14. juli 2013 Fant dette på samme side om foreldrepenger: "Dersom begge foreldrene har rett til foreldrepenger, og far ønsker å utsette perioden med foreldrepenger, er det ikke krav til mor i den perioden far utsetter foreldrepengene. Det samme gjelder dersom far ønsker å utsette fedrekvoten." Da må jo det bety at så lenge det er pappan som skal ta ut felleskvoten så er det ikke noen krav til hva jeg skal gjøre i mellomtida??? Eller? Oi, dette var nytt for meg. Ikke det svaret jeg fikk i 2010, men de kan jo ha endret reglene siden da. Si gjerne ifra hvis du finner ut av at det går, det kan være aktuelt for oss også til neste permisjon :-)
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 15. juli 2013 Forfatter #12 Skrevet 15. juli 2013 Fant dette på samme side om foreldrepenger: "Dersom begge foreldrene har rett til foreldrepenger, og far ønsker å utsette perioden med foreldrepenger, er det ikke krav til mor i den perioden far utsetter foreldrepengene. Det samme gjelder dersom far ønsker å utsette fedrekvoten." Da må jo det bety at så lenge det er pappan som skal ta ut felleskvoten så er det ikke noen krav til hva jeg skal gjøre i mellomtida??? Eller? Oi, dette var nytt for meg. Ikke det svaret jeg fikk i 2010, men de kan jo ha endret reglene siden da. Si gjerne ifra hvis du finner ut av at det går, det kan være aktuelt for oss også til neste permisjon :-) Har spurt på facebooksidene til NAV, skal si fra hva jeg finner ut av
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 15. juli 2013 Forfatter #13 Skrevet 15. juli 2013 Svar fra NAV: Det stemmer som du sier. Hvis du skal være hjemme i ulønnet permisjon må far søke om den delen av fellesperioden han skal ha og samtidig søke om utsettelse av denne på grunn av heltidsarbeid. Du kan ikke utsette permisjonen/foreldrepengeperioden på grunn av ulønnet permisjon, men hvis han søker om fellesperioden kan han utsette denne på grunn av arbeid. Da er det som du sier et krav at begge har rett til foreldrepenger. Da kan du ta ut mødrekvoten (14 uker) og han kan utsette sin permisjon på grunn av arbeid.
Sara Maria Skrevet 15. juli 2013 #14 Skrevet 15. juli 2013 Svar fra NAV: Det stemmer som du sier. Hvis du skal være hjemme i ulønnet permisjon må far søke om den delen av fellesperioden han skal ha og samtidig søke om utsettelse av denne på grunn av heltidsarbeid. Du kan ikke utsette permisjonen/foreldrepengeperioden på grunn av ulønnet permisjon, men hvis han søker om fellesperioden kan han utsette denne på grunn av arbeid. Da er det som du sier et krav at begge har rett til foreldrepenger. Da kan du ta ut mødrekvoten (14 uker) og han kan utsette sin permisjon på grunn av arbeid. Dette var jo flott! Tusen takk for at du delte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå